  • 11. Data: 2011-07-13 07:49:56
    Temat: Re: Dlaczego R6 to AA?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.07.2011 07:12, schrieb A_Zet:
    > On Tue, 12 Jul 2011 22:07:02 +0200, Adam<a...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Obawiam się, że pisząc te słowa także nie czujesz różnicy...
    >
    > Bo powszechnym błędem jest nazywanie ogniw odwracalnych (akumulatorów)
    > - ogniwami, zaś ogniw nieodwracalnych - bateriami. A to jest już
    > baaardzo poważny błąd. Bo zestaw jednych i drugich jest po prostu
    > baterią. Zatem nagminny błąd polega zupełnie na czym innym:
    >
    > nazywanie ogniw nieodwracalnych - "bateryjkami", "bateriami".
    >
    > Dla mnie to jest błędem nie tylko nagminnym ale i skandalicznym.
> [...]

    No i ty też robisz błąd. Bateria to li tylko oznaczenie, że ogniw
    (odwracalnych, czy nie) jest w tym pakiecie więcej niż jedna sztuka.
    Mamy baterię ogniw i baterię akumulatorów (albo też baterię armat ;-)).

    To uważam akurat za najmniejszy błąd programów w stylu Galileo.

    Waldek

  • 12. Data: 2011-07-13 07:51:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-13 09:14, Mirek pisze:

    > Z praktycznego punktu widzenia co za różnica ;)
    > Interesują mnie jedynie własności elektryczne i mechaniczne.
    > Słownik wyrazów obcych PWN dopuscza takie użycie słowa bateria.

    Jest różnica - zwłaszcza w elektrotechnice.
    Choćby to, że nie należy łączyć w baterię ogniw o różnych parametrach.

    Chyba, że mylisz baterię z akumulatorem.

    Słownik wyrazów obcych nie jest tu do niczego potrzebny. Słowo "bateria"
    w jęz. polskim jest używane od paruset lat.

    Bateria oznacza zespół - w elektrotechnice zespół ogniw, w chemii zespół
    choćby retort, w hydraulice zespół zaworów, w wojskowości zespół luf do
    strzelania ;)

    Zaś budowa wewnętrzna ogniwa nie ma znaczenia - ale być może coś się
    ostatnio w definicjach zmieniło, o czym nie wiem. Może Unia znów coś
    wymyśliła "genialnego inaczej"? ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 13. Data: 2011-07-13 07:57:23
    Od: a...@p...pl

    On Tue, 12 Jul 2011 22:07:02 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    >Bo mnie to czasami wkurza.
    >
    >Dawniej to było wiadomo.
    >Kupowało się ogniwa R6, R10, R14, czy też baterie 3R14, 6F22, 6F25 itd.

    dawniej (jak bylem jeszcze malym chlopcem) to kupowalo sie baterie
    paluszki lub plaska baterie (4.5V)

    a przede mna lezy sobie "bateria" 1/2AA (litowa)

    czyl jest to przecieta AA - srednica taka sama, ale o polowe nizsza.

    --
    ThinkXtra

  • 14. Data: 2011-07-13 08:38:35
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:98511eFt4uU1@mid.uni-berlin.de...

    > No i ty też robisz błąd. Bateria to li tylko oznaczenie, że ogniw
    > (odwracalnych, czy nie) jest w tym pakiecie więcej niż jedna sztuka.

    Zgłupłem zupełnie. Przecież on właśnie to napisał.
    P.G.

  • 15. Data: 2011-07-13 08:40:26
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 13 Jul 2011 07:58:51 +0200,
    Adam <a...@p...onet.pl> screamed:

    > A co tu jest do czucia? Czy ja wyglądam jak blondynka? ;)
    >
    > Chodziło mi o odróżnienie pojedynczego ogniwa (R6, R20) od baterii
    > (6F22, 3R14).

    I R6 można nazwać baterią (1. <<źródło prądu elektrycznego używane np. w
    latarkach>>) i 6F22 (2. <<zespół takich źródeł połączonych w jeden układ w
    celu zwiększenia mocy>>). (http://sjp.pwn.pl/szukaj/bateria)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:220B ]
    [ 10:39:07 user up 12862 days, 22:34, 1 user, load average: 0.98, 0.89, 0.00 ]

    lazy, adj.: Marrying a pregnant woman.

  • 16. Data: 2011-07-13 08:54:26
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Zresztą pozmieniało się więcej, choćby dawniej ciśnienie podawało się w
    > atmosferach, a teraz jakichś MegaPaskalach :(

    A 1kg ważył 1kG ;-)
    P.G.

  • 17. Data: 2011-07-13 09:21:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Kupowało się ogniwa R6, R10, R14, czy też baterie 3R14, 6F22, 6F25
    > itd.
    > Jakiś czas temu porobiły się jakieś AA, AAA.
    > Po kiego diabła???
    > Abstrahuję od nagminnego nierozróżniania ogniw od baterii - nawet
    > niestety w programie Galileo.

    >A dlaczego są cale, yardy i inne mile? Bo są amerykanie. No i
    >amerykańcy
    >sobie nazwali A, AA, AAA i podobnie, a <reszta świata> za tym lata.

    Tak jest. U nas sie nazywa R6, u nich AA. A potem kupujesz sprzet z
    chinskiej fabryki tajwanskiej firmy i pisza w nim AA ;-)

    >Ja kupuję LR6 i w sklepie na ogół wiedzą co to. Jak nie, to się każę
    >uczyć

    LR to chyba chlorowo-cynkowe, Leclanche'go znaczy sie ? Alkalicznych
    nie kupujesz ?

    >A program Galileo jest jednym z głupszych pseudonaukawych programów.

    Znosny. Ale u nas tlumaczony z niemieckiego, wiec dochodzi kolejny
    punkt niepewnosci.

    No i zycie przeroslo kabaret - w telefonie mam baterie czy ogniwo ? A
    telefon to siemens C35, bat.. to cos w srodku moze byc NiMH lub
    Li-ion..

    No i jezyk potoczny nigdy nie byl precyzyjny - ogniwo, bateria czy
    akumulator ?

    J.

  • 18. Data: 2011-07-13 09:46:02
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    J.F wrote:
    (ciap)

    > No i jezyk potoczny nigdy nie byl precyzyjny - ogniwo, bateria czy
    > akumulator ?

    Na wschodzie jest "precyzyjnie":
    baterejka==latarka
    środek do baterejki==bateria

    --
    Włodek

  • 19. Data: 2011-07-13 09:51:53
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-12 23:54, Adam pisze:

    > Co to reguluje? Bo chyba nie SI?

    Stary standard ANSI wymyślony w latach czterdziestych.

    > Zresztą pozmieniało się więcej, choćby dawniej ciśnienie podawało się w
    > atmosferach, a teraz jakichś MegaPaskalach :(

    A to już SI. Czyli wymysł europejski. Amerykanie maja psi.

    > Jeszcze trochę, i zużycie paliwa w samochodach będzie się podawać na
    > odwrót: ile na 100 uncjach (wagowo) paliwa przejedziemy sążni ;)
    > Chociaż podobnie podaje się w hameryce ;)

    Moim zdaniem to SI zaczyna dominować.

    MD

  • 20. Data: 2011-07-13 09:56:02
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-13 11:21, J.F pisze:

    > Tak jest. U nas sie nazywa R6, u nich AA. A potem kupujesz sprzet z
    > chinskiej fabryki tajwanskiej firmy i pisza w nim AA ;-)

    U nich R6 nazywa się 15 (15F, 15D, 15A) a R3 nazywa się 24 (np 24A)
    AA to bardziej nazwa potoczna ze starych standardów.

    MD