  • Data: 2017-07-09 18:48:30
    Temat: Re: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: Przemysław Dębski <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-07 o 15:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    > W dniu 07.07.2017 o 06:16, Andrzej P. Wozniak pisze:
    > [...]
    >
    > Jak jest teraz to nie wiem, ale dawniej dobry fachowiec przychodzil bez
    > laptopa :-)
    > I stroil na "dobre brzmienie".

    Teraz też jest tak, że dobry fachowiec przychodzi tylko z kamertonem,
    ewentualnie innym ustrojstwem pozwalajacym złapać obniżone A. Jak by mi
    jakiś przyszedł z laptopem, to noga-dupa-drzwi :) Strojenie zaczyna się
    od nastrojenia tzw. strefy temperacji, czyli zakresu niecałych dwóch
    oktaw w środkowym rejestrze. To tu właśnie robi się owe "odstrojenie"
    bardziej fachowo zwane temperacją. Najpopularniejszy sposób strojenia to
    skok kwintą w dół, następnie oktawa w górę, gdzieś tam później trzeba
    zrobić dwa skoki kwintowe po sobie. Temperacja polega na tym, że
    zawężamy nieco kwintę, przy zachowaniu czystości oktawy wychodzi nam
    nieco powiększona kwarta.

    I teraz, żeby mieć pojęcie na co porywa się koleś z laptopem, trzeba
    wiedzieć na czym dokładnie polega temperacja kwinty. Interwał kwinty
    posiada taką właściwość, że w nietemperowanej wersji trzecia harmoniczna
    niższego dzwięku ma tę samą częstotliwość co druga harmoniczna wyższego
    dzwięku. Temperowana kwinta jest węższa o 0,75 - 1,5 Hz. Aby to
    osiągnąć, stroiciel wsłuchuje się po pierwsze w zdudnienia. Dostrojenie
    do prawidłowej ilości zdudnień wynikającej z teorii to jeszcze nie
    wszystko. Pianino/fortepian to nie jest generator idealnych przebiegów.
    Chociaż by ze względu na to że struna nie jest idealna, tam gdzie
    powinny być poszczególne harmoniczne "może się coś dziać". A pamiętajmy
    że operujemy na przedziale ~1Hz przy częstotliwości podstawowej 440 Hz.
    Stroiciel więc oprócz liczenia zdudnień, które to może troszkę oszukiwać
    w rzeczywistym przypadku, wsłuchuje się również w brzmienie strojonej
    kwinty. A pamiętajmy że szukamy brzmienia nieidelanego. Musimy wiedzieć
    czego szukamy. To coś na zasadzie: widzisz ładną babę i szukasz innej o
    0,5% ładniejszej/brzydszej ;)