  • Data: 2017-07-10 22:31:42
    Temat: Re: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-10 o 16:25, Piotr Gałka pisze:
    > (...)
    > Czasem po takim skokowym cofnięciu się koło nie lądowało w środku i
    > wtedy gość popuszczał i zaczynał jeszcze raz (to się działo wolniej - tu
    > byłem w stanie zauważyć związek).
    >
    > Myślę, że to jest kwestia wprawy, aby mieć wyczucie tego co widać
    > względem tego, co trzeba zrobić z kluczem.

    Dodam jeszcze, że w przypadku niektórych instrumentów znaczenie ma
    temperatura i wilgotność powietrza. Spotykałem się, że gdy podczas gry
    na fortepianie ktoś otworzył okno w zimie, aby przewietrzyć
    pomieszczenie, dość szybko i w sposób niezwykle przykry dla ucha
    zmieniał się strój.

    Inny znany mi przykład z przed chyba niecałych 30 lat: dość ciekawe
    organy w Zawadzie koło Dębicy. Jakiś "gieniusz" wpadł na pomysł, aby
    powietrze do miecha pobierać z zewnątrz kościoła. Efekt w zimie był
    taki, że w ciągu chyba minuty od rozpoczęcia utworu organy zjeżdżały tak
    z pół tonu w dół. Też nie dało się słuchać.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam