  • Data: 2017-07-10 11:35:38
    Temat: Re: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-09 o 18:48, Przemysław Dębski pisze:

    > Teraz też jest tak, że dobry fachowiec przychodzi tylko z kamertonem,
    > ewentualnie innym ustrojstwem pozwalajacym złapać obniżone A. Jak by mi
    > jakiś przyszedł z laptopem, to noga-dupa-drzwi :) Strojenie zaczyna się
    > od nastrojenia tzw. strefy temperacji, czyli zakresu niecałych dwóch
    > oktaw w środkowym rejestrze. To tu właśnie robi się owe "odstrojenie"
    > bardziej fachowo zwane temperacją.

    W tym co ja pisałem o tym programie do strojenia używałem słowa
    "odstrojenie" w zupełnie innym znaczeniu niż temperacja.
    Obecnie (w przeciwieństwie do dawniej - przed Bachem) stosuje się strój
    równomiernie temperowany. Co na mój chłopski rozum oznacza że stosunek
    dźwięków odległych o pół tonu to 2^(1/12), a nie zaokrąglone wartości.
    Na przykład 2^(7/12) = 1,4983 w dawnych czasach stroiciel stroił to na
    1,5, a obecnie próbuje uzyskać te 1,4983. Strojenie na 1,5 powodowało,
    że instrument nadawał się do grania tylko w jednej tonacji. Dla innej
    trzeba było inaczej stroić - gdzie indziej te zaokrąglone wartości były.

    Natomiast to odstrojenie o którym decydował tamten program głównie w
    zależności od długości strun instrumentu to kwestia że oktawa nie jest
    dokładnie x2. Im dłuższy instrument tym odchyłka od 2 większa.
    Oczywiście jak 2 nie jest równe 2 to i półtony nie są równe 2^(1/12).

    Podobno jakby zestroić fortepian na x2 to pianista powie, że instrument
    jest "płaski". Nie jestem muzykiem, nie mam słuchu - nic mi to nie mówi.

    Ten mój znajomy stroiciel obsługuje obecnie kilkaset koncertów rocznie
    (jak ich było kilkadziesiąt to miał tylko ludzi do transportu, a teraz
    zatrudnia też stroicieli). Kiedyś dla Anderszewskiego przywoził
    fortepian z Holandii bo w Polsce nikt nie chciał wypożyczyć (taki był
    warunek pianisty) młodszego niż 5 lat Steinway'a (firma daje 5 lat
    gwarancji pod warunkiem nie ruszania instrumentu z pomieszczenia do
    którego go przywozi).

    Od tych kilkunastu lat stroi z użyciem laptopa z tym amerykańskim
    programem (strojenie bez to wypadek przy pracy).
    Reguła jest taka - z laptopem - masz całość dobrze nastrojoną, bez
    laptopa masz dobrze nastrojone z wyjątkiem kilkunastu najwyższych
    dźwięków, które są tylko prawie dobrze nastrojone.

    Nie rozumiem dlaczego jesteś tak uprzedzony do laptopa.
    Chyba, że ludzie używają jakiegoś programu w którym 2=2.
    P.G.