  • 71. Data: 2011-07-09 01:15:56
    Temat: Re: Discovery Channel :-) :-(
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):
    > Toż to KK już dawno odkrył, że najlepsze w hodowli są owieczki.

    Jakie jeszcze ciekawe stereotypy i legendy znasz? Mnie najbardziej bawi
    szeroko rozpowszechniona bajka o spaleniu Galileusza na stosie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 72. Data: 2011-07-09 07:38:33
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    > szeroko rozpowszechniona bajka o spaleniu Galileusza na stosie.

    Sam to wymyśliłeś? Nawet jeśli faktycnie chodzą po świecie tacy
    historyczni ignoranci, to w niczym nie zmienia faktu, że KK przez wieki
    stosował terror w celu obrony swojego "widzi mi się". Giordano Bruno
    albo Kazimierz Łyszczyński to twoim zdaniem zapewne także postaci bajkowe?

  • 73. Data: 2011-07-09 07:58:29
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-08 21:04, Maciek pisze:

    > Już od jakiegoś czasu nie leci:
    > http://www.naukowi.pl/?p=1100

    Data sprzed ponad roku. Wydaje mi się, że jakoś właśnie wtedy
    "Laboratorium" faktycznie zostało zdjęte z anteny, ale zrobiła się
    wielka wrzawa, że oto TVP oficjalnie ubiła ostatni program "misyjny".
    Pamiętam nawet, że w PR1 o tym trąbili, ludzie w sieci zadawali
    retoryczne pytanie o to, gdzie w takim razie idzie kasa z abonamentu,
    powstał rzecz jasna profil na Facebooku itp. O ile mnie pamięć nie myli
    decydenci wówczas zdecydowali się wycofać ze swojej decyzji i
    "Laboratorium" wróciło na antenę, przynajmniej w jakimś wymiarze czasowym.

    Czy wróciło na stałe - nie wiem. Możliwe, że zostało zlikwidowane. To
    niestety symptomatyczne - jeszcze dziesięć lat temu można było włączyć
    TV o losowej porze zaliczającej się do czasu o dość wysokiej
    oglądalności i co jakiś czas trafiało się na TE, albo przynajmniej jakiś
    dokument (choćby jedną ze świetnych produkcji BBC). A teraz? Ojciec
    Mateusz, Klan, Plebania, Na dobre i na złe etc. Jak nie premiera, to
    powtórka... Co z tego, że Laboratorium teoretycznie jest produkowane,
    skoro pora emisji wypada albo późno w nocy, albo wtedy, gdy ludzie
    pracują? Tak, wiem - są nagrywarki i VoD, ale przecież to pokazuje
    stosunek władz TVP do zagadnienia popularyzacji nauki...

    > skrócili męki. "Sonda" była o wiele lepsza niż schyłkowy Niedzicki.

    Wiesz, wszystko zależy od tego, ile dają mu pieniędzy. Wiadomo, że jeśli
    dotacja jest symboliczna, to nikt nie będzie jeździł po świecie
    prezentując najnowsze badania jakie prowadzi się w CERN-ie albo gdzieś w
    Japonii.

    > Teraz nie ma już niczego wartego oglądania w tym zakresie tematycznym.
    > Sporą wartość edukacyjną ma jeszcze program historyczny "Było nie
    > minęło" ale to nie w temacie grupy.

    O programy historyczne nie ma się co moim zdaniem martwić. Tez znikną
    jako ostatnie - Polacy to naród humanistów. Tutaj możesz bezkarnie mylić
    prąd z napięciem, wzmacniacz z zasilaczem albo bit z bajtem. Pomyl
    Krasińskiego z Kraszewskim - to dopiero będzie tragedia. ;)
    Przecież u nas w kraju KAŻDY jest specjalistą od historii, zwłaszcza
    politycznej, najnowszej. Tak samo, jak od roku na każdym kroku spotyka
    się samych speców od katastrof lotniczych. ;)

  • 74. Data: 2011-07-09 08:53:43
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 9 Jul 2011 03:15:56 +0200, Grzegorz Niemirowski
    <g...@p...onet.pl> wrote:

    > Jakie jeszcze ciekawe stereotypy i legendy znasz? Mnie najbardziej bawi
    > szeroko rozpowszechniona bajka o spaleniu Galileusza na stosie.

    Oj chyba nie... w końcu słynne "e pur si muove" jest ogólnie znanym
    powiedzeniem symbolizującym utrzymanie poglądów pomimo odwołania ich
    pod przymusem. Chyba że przeoczyłem jakieś "wydarzenie" w mediach.

    Przy okazji, w (świetnej IMHO) książce "Historia fizyki"
    prof. K. Wróblewski przytacza niedawno odkryte źródła, pokazujące
    zgoła inne przyczyny procesu Galileusza niż jego pogląd na
    heliocentryzm.

    --
    Artur Stachura

  • 75. Data: 2011-07-09 17:22:21
    Od: Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly>

    On 09-07-2011 09:58, Atlantis wrote:
> [...]
    > politycznej, najnowszej. Tak samo, jak od roku na każdym kroku spotyka
    > się samych speców od katastrof lotniczych. ;)
    No wlasnie. A do zeszlego roku mielismy najlepszych inzynierow
    wyscigowych F1, jeszcze troszke wczesniej specow od fizjologi i treningu
    skoczkow narciarskich, a za rok bedziemy miec w (c)h... najlepszych
    selekcjonerow pilki noznej . Itd, itp, TTTM ;)

    --
    Marcin "Ahmed" Gala
    m.gala(maupa)interia.pl

    - alez wodzu, co wodz???
    - to ja juz sobie pojde...

  • 76. Data: 2011-07-09 19:51:08
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Data sprzed ponad roku. Wydaje mi się, że jakoś właśnie wtedy
    > "Laboratorium" faktycznie zostało zdjęte z anteny, ale zrobiła się
    > wielka wrzawa, że oto TVP oficjalnie ubiła ostatni program "misyjny".

    Mimo poszukiwań nie znalazłem w ramówce TVP1, 2, Polonia, Info, Kultura.
    W kanałach Sport i Historia nie szukałem. Jeżeli ktoś ma informacje
    gdzie to leci, to bardzo proszę, niech się podzieli. Moze przegapiłem.
    Misyjność TVP pojmuje bardzo elastycznie. Do programów misyjnych
    zaliczają programy informacyjne, zapewne również z prognozą pogody. W
    ten sposób oszukują społeczeństwo, że mimo braków w abonamencie, wydają
    dużo kasy na tę "misyjność".

    > Wiesz, wszystko zależy od tego, ile dają mu pieniędzy.

    Kurek i Kamiński nie mieli innych pieniędzy, niz swoje wypłaty. Ekstra
    pieniądze dostali tylko na programy realizowane w Australii.
    Obecnie miom zdaniem jest większym problemem sprawa reklamy i praw
    autorskich. Kiedyś nie było problemem w naszej TV puszczenie materiału
    otrzymanego od Philipsa z napisami na urządzeniach. Dzisiaj to nie
    przejdzie a wyjątkowo trudno cokolwiek pokazać z połową scen
    ocenzurowanych przy pommocy rozmycia. Nawet Ferdek Kiepski pije piwo z
    zaklejonymi puszkami :-)
    Niedzickiemu zarzucam przede wszystkim bałagan w programach - w jednym
    odcinku puszczał kilka zupełnie różnych tematów, każdy traktując "po
    łebkach". Tak jakbym oglądał telekspress. Dawniej starał się przybliżyć
    podstawy działania poszczególnych zjawisk. Najbardziej mi odpowiadały
    programy, które prowadził z synem w kuchni :-) Ewentualnie seria
    programów z fińskiej elektrowni atomowej - tak, wiem tu były koszty. Był
    bardziej szczegółowy. Ostatnie były denne i nawet ładna aktorka w roli
    asystentki nie pomogła zwiększyć widowni. Zresztą o ile pamietam, to
    było "laboratorium europejskie", z trudną do przełknięcia propagandą.
    Maciek

  • 77. Data: 2011-07-09 21:40:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Saturday, July 9, 2011, 3:15:56 AM, you wrote:

    > Jakie jeszcze ciekawe stereotypy i legendy znasz? Mnie najbardziej bawi
    > szeroko rozpowszechniona bajka o spaleniu Galileusza na stosie.

    Jasne. Giorgiano Bruno zmarł śmiercią naturalną a Kopernik była
    kobietą.

    Co do Galileusza, to przypomnę za Wikipedią:

    16 czerwca 1633 roku papież Urban VIII wydał instrukcję dla
    Kongregacji Urzędu Świętego o następującej treści:

    "Sanctissimus rozporządził, że rzeczony Galileo ma być przesłuchany co
    do jego intencji, nawet z groźbą tortur, a jeśli ją podtrzyma, ma
    wyprzeć się podejrzewanej u niego herezji na plenarnym zgromadzeniu
    Kongregacji Urzędu Świętego, potem ma być skazany na uwięzienie według
    upodobania Świętej Kongregacji i należy mu rozkazać, aby nie
    rozprawiał nadal, w jakikolwiek sposób, ani w słowach ani w piśmie, o
    ruchomości Ziemi i stabilności Słońca, w przeciwnym wypadku narazi się
    na kary za recydywę. Książka zatytułowana Dialogo di Galileo Galilei
    Linceo ma być zakazana."

    Przed stosem Galileusza uchroniło całkowite wyrzeczenie się poglądów.

    I znów przyppomnienie za Wikipedią:

    Kościół rzymskokatolicki w 1992 r., po 359 latach a w 350 rocznicę
    śmierci uczonego, oficjalnie zrehabilitował Galileusza.

    "Troszkę" to zajęło...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 78. Data: 2011-07-09 21:43:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Saturday, July 9, 2011, 9:38:33 AM, you wrote:

> [...]
    > stosował terror w celu obrony swojego "widzi mi się". Giordano Bruno
    > albo Kazimierz Łyszczyński to twoim zdaniem zapewne także postaci bajkowe?

    Dzięki za przypomnienie. A dla ciekawych, którym się nie chce wpisywał
    w przegladarkę link do kliknięcia:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_%C5%81yszczy%
    C5%84ski

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 79. Data: 2011-07-10 01:15:27
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

> [...]
    > oglądalności i co jakiś czas trafiało się na TE, albo przynajmniej jakiś
    > dokument (choćby jedną ze świetnych produkcji BBC).

    Ostatnio jest afera w TVP - powiedzieli o Atlantisie (nie o naszym milym
    grupowiczu, ale o promie kosmicznym). Jak nic ktos wyleci z hukiem z
    telewizji, tak beszczelnie lamac zakaz mowienia o jakichkolwiek sprawach
    zwiazanych z technika czy naukami scislymi.
    A tu pewnie jakis artysta cos zrobil, namalowal albo na ulicy jakis
    performance poczynil i co? O jakis rakietach gadaja zamiast artyste
    pokazac. Tak malo branzlowania sie prezydencja w UE, bo cale 2 minuty
    poswiecili we Wiadomosciach szutlowi jakiemus, no i jeszcze by nie
    starczylo czasu antenowego dla Premiera co by nam powiedzial jak fajnie
    mamy. O i mogliby nie zmiescic zaskakujacej informacji, ze ludzie na
    wakacje pojechali.
    Ktos tu wspominal o audycjach radiowych gdzie tematy sensowne sa
    poruszane, kiedy to jest i na ktorym programie? Spoko, nie doniose,
    bezwstydnie posluchac chcialem;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 80. Data: 2011-07-10 07:38:30
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-10 03:15, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > starczylo czasu antenowego dla Premiera co by nam powiedzial jak fajnie
    > mamy. O i mogliby nie zmiescic zaskakujacej informacji, ze ludzie na

    Mnie najbardziej drażni nieodpowiedzialność z jaką rozmaici redaktorzy
    mówią o sprawach o elementarnym znaczeniu, choćby dla energetyki.
    Przeciętny Kowalski oglądając telewizję wyrobi sobie wiadomo jakie
    zdanie na temat energetyki atomowej. Ba! Nie tyle wyrobi, co wyrabia -
    efekty obserwuję już teraz. Za to ekologiczne utopie znajdują w mediach
    potężną tubę propagandową.
    Albo inny przykład. Jakieś dwa lata temu TVP zrobiła krótki reportażyk o
    "pospolitym ruszeniu", jakie zorganizowało się w jakiejś małej
    miejscowości, gdy jeden z operatorów komórkowych zaczął stawiać wieżę
    pod BTS-a. Telewizja chętnie pokazała wszystkie panie Krysie i Zosie,
    które przekrzykując się nawzajem tłumaczyły, że "to raka wywołuje". Nikt
    nie pokusił się o zaproszenie eksperta, albo choćby o linijkę rzeczowego
    komentarza. W wyniku tego widz mógł odnieść wrażenie, że telewizja
    solidaryzuje się ze stanowiskiem "protestujących"...

    > Ktos tu wspominal o audycjach radiowych gdzie tematy sensowne sa
    > poruszane, kiedy to jest i na ktorym programie? Spoko, nie doniose,
    > bezwstydnie posluchac chcialem;-)

    Jest coś takiego jak "naukowy wieczór w Jedynce" czy jakoś tak.
    Generalnie nie jest to nic, czym można by się specjalnie emocjonować.
    Audycja robiona bardziej z myślą o normalnych, kompletnie nieobeznanych
    z tematem słuchaczach, niż o geekach zainteresowanych rozwojem nauki.
    Zwykle po prostu zapraszają jakiegoś uczonego do studia, żeby
    opowiedział o swojej dziedzinie, przy użyciu proistego (niekiedy wręcz
    infantylnego) języka. Jednak w przeciwieństwie do takiego "Galileo" nie
    odrzuca choćby z tego powodu, że tematy audycji faktycznie dotyczą spraw
    związanych z nauką, a nie wycieczek po fabryce długopisów albo smażenia
    boczku na żelazku...

    Ehh... Gdzie te czasy, gdy radio nadawało odczyty największych uczonych,
    skierowane do ogółu słuchaczy? A tak... Przed wojną "ogół słuchaczy"
    miał trochę inną strukturę wewnętrzną niż obecnie. :)