  • Data: 2011-12-26 23:06:40
    Temat: Re: Detale aluminiowe - prawie wybłyszczenie
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest> szukaj wiadomości tego autora

    > Ja to rozumiem tak: zawsze jest jakaś minimalna siła żeby frez się
    > zagłębił w materiał. Ty go pchasz, a on nie wchodzi, musisz
    > przekroczyć jakąś wartość progową. Tylko że ten próg to nie jest siła
    > w niutonach, a nacisk w paskalach.

    Ba, siła na powierzchni :) wystarczy zobaczyć jak wygląda klasyfikacja
    stali w jakimkolwiek katalogu narzędzi, tylko że jednostką jest MPa.

    > No więc taka sama siła w kulce
    > rozłoży się na mniejszą powierzchnię, wytworzy większy nacisk i
    > zbierze elegancko materiał. W płaskim rozłoży się na większej
    > powierzchni, nic nie zbierze, tylko będzie szorować.

    Yyyy.. Konrad, toto bokiem bierze przeca!
    Są pewne parametry (Ae, Ap, ilość ostrzy, posuw i obroty) które
    pozwalają na opisanie pracy ostrzy freza. Nie porównuję zupełnie
    odjechanych od siebie narzędzi i parametrów.
    Załóżmy, że mamy frez prosty, 2 piórowy, fi 2mm oraz kulkę 2 piórową też
    fi 2mm. Obtory te same, posuw ten sam, zagłębienie (Ap) takie samo,
    szerokość skrawania (Ae) takie samo (frezowanie jakościowe, nie
    ilościowe). Jeżeli Ae jest małe, to kulka da lepszą powierzchnię, jeżeli
    duże - to jej geometria będzie psuła całą zabawę oczywiście, ale
    pomijając nierówności, powierzchnia i tak będzie lepsza, w sensie
    bardziej błyszcząca.
    Ot zagwostka dla mnie.

    > Nasze klocki (bardzo, bardzo miękka nierdzewna stal austenityczna)
    > frezują na sucho (taki wymóg off-gasing) i dają radę. Nie pytałem, ale
    > ślady jak po głowicy okrągłymi płytkami.

    Płytki z dużym narożem, hex lub wręcz okrągłe są najwytrzymalsze.
    Najszybciej poleci krawędź płytki o małym narożu.

    > A okrągłe płytki?
    A nie wiem, płytki to do haratania używam :)

    __
    Pzd,
    Irek.N.