    From: n...@m...invalid
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dennis Ritchie nie żyje
    Date: Sun, 16 Oct 2011 14:53:18 +0200

    W dniu 15.10.2011 r. 14:39, A.L. pisze:

    > Jest powiezienie: "dostales, ile zaplaciles". "Darmowa encyklopedia"
    Wy tam w USA nie wierzycie w "darmowe lunche", to co tu mówić o
    encyklopedii. ;-) (por.: [1])

    > to jedno wielkie gowno. Wikipedie mam na mysli.
    Encyklopedia, z natury rzeczy, jest wydawnictwem naukowym odtwórczym.
    Prawdopodobnie kontrowersja leży wyłącznie w punkcie ciężkości, kiedy
    publikacja jest jeszcze do przełknięcia, a kiedy staje się
    nieakceptowalna (zakładając, że liczą się argumenty racjonalne). Otóż
    jeśli dostatecznie wysoko postawić poprzeczkę, to przekreślić można
    zapewne większość artykułów na Wiki (które nawet nie trzymają własnych
    zasad Wikipedii). Ale tych 5% (z sumy miliona) artykułów medalowych,
    które spełniają kryteria, może doskonale konkurować z encyklopediami
    komercyjnymi[2,3]. Człowiek (badacz) pragmatyczny użyje obu źródeł.

    > Ale cciekawe jak to bedzie na przyklad w przypadku nowych lekow?
    > Opracowanie nowego leku kosztuje okolo 500 milionow dolcow. Sa
    > chronione IP. A jak nie beda chronione, to kto wylozy 500 milionow
    > zeby uszczesliwic swiat?
    Uszczęśliwić? Przy okazji chyba. Profity mówią. Skutek jest rzecz jasna
    ten sam -- ale późniejsze koszta tego modelu działania firm
    farmaceutycznych są dość wysokie, e.g. wysoka śmiertelność w Trzecim
    Świecie chorób dawno wytrzebionych w świecie zachodnim. Jednak
    przełomowe leki wynajdywane są też w laboratoriach lub klinikach
    uniwersyteckich, choć być może w dłuższym czasie. Zarazem, leki to zbyt
    często nie kwestia wygody, tylko zdrowia i przeżycia istnień ludzkich --
    z etycznego punktu widzenia nie może być zgody na reglamentowanie ich
    dostępności. BTW, aktualnie państwem o wysokiej liczbie publikacji jest
    Iran. Fascynaci maoizmu wspominają, że i Korea Północna, i Kuba ma coś w
    dorobku.

    > Hollywood tez bedzie robilo filmy po 50 milionow od sztuki zeby je
    > rozdawac na rogu ulicy
    To jest do dyskusji... Może ludzie pojmą, że nieetyczne jest nagradzać
    twórców dzieł tylko oklaskami albo dobrą oceną na portalu filmowym,
    zachowując konkurencyjny dogmat gospodarczy. Zmiana paradygmatu na
    krótką chwilę uczyni etos mas plastycznym.

    > No o Intel bedzie robil nowe mikroprocesory po miliard diolarow od
    > sztuki zeby zobie kazdy sciagnal.
    A Pan wie, że Intel Corp. najwyraźniej już teraz ponosi dotkliwe straty,
    że wciąż posuwa się do chwytów monopolistycznych?
    <http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49#49

    > Popukac sie w glowki, zwolennicy "wolnosci" Lepiej zajmijcie sie
    > wspolnymi zonami
    Często, często na takiej kontrze kończy się dyskusja i jakakolwiek
    płaszczyzna porozumienia. Będziemy raczej robić swoje: piracić muzę,
    programy, filmy, ebooki, Międzynarodowe Standardy, materiały NDA, a
    ostatnio też: depesze dyplomatów -- i bardzo dobrze sypiać.

    [1] -- <http://pl.wikipedia.org/wiki/Jedzenie_Zamiast_Bomb>
    [2] -- <http://www.nature.com/nature/journal/v438/n7070/ful
    l/438900a.html>
    [3] -- <http://www.nature.com/nature/britannica/index.html>