    From: n...@m...invalid
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dennis Ritchie nie żyje
    Date: Sat, 15 Oct 2011 07:08:26 +0200

    W dniu 14.10.2011 r. 23:32, Bronek Kozicki pisze:

    > tak, książki kosztują mniej, ale ponieważ nie są za darmo, autorzy mają
    > szansę zarobić pisaniem na życie. Zabierz autorom taką możliwość,
    > dekretując darmową dostępność wszelkiej własności intelektualnej. Kto
    Prawdę mówiąc, nie trzeba tego dekretować: jest wtórnym dekret
    _znoszący_ nieskrępowaną dostępność własności intelektualnej.
    Dekretujący jakoś nie mogą tego pojąć i nieustannie natykają się na
    sprzeczność życzeń z rzeczywistością.

    > wtedy będzie pisał książki? Wiem, znajdą się zapaleńcy; żaden nie będzie
    > na miarę Hemingwaya.
    Trudno polemizować -- za mało danych.
    Pewne oznaki niemniej są. Darmowa encyklopedia, która objętościowo
    przenosi kilka(-naście?) tradycyjnych razem wziętych. Nie jest
    bezbłędna, ani nie trzyma proporcji. Ale jest coraz bardziej kompletna,
    a efekt jest, jak dotąd, zasadniczo wyłącznie kumulujący.
    Właściwie to tylko skala czasu lub logistyki. Ostatecznie, każda książka
    może trafić do biblioteki. Moja jest tak uprzejma, że ściąga nowości.
    Nimb sławy, to zresztą dla artysty wartość dodana której money cannot buy.

    > Jeżeli pozbyć się elit, to wtedy wszyscy stracą.
    To akurat wątpliwości nie ulega, ale postulat Wolnej Kultury tego nie
    implikuje, to nie totalitarny komunizm ;-)
    Oczywiście, wyrównanie dostępu do wiedzy spowoduje, że już nie
    wykształcenie będzie determinantem elity -- będzie musiała poszukać
    sobie innej niszy.