  • Date: Wed, 01 Sep 2010 10:25:18 +0200
    From: Rychu <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Debil roku

    W dniu 2010-08-31 21:36, Jurand pisze:
    > Użytkownik "Rychu" <r...@a...pl> napisał w wiadomości

    > To też nie bardzo ma znaczenie. I tak pokonasz taką samą drogę WZDŁUŻ
    > TRAJEKTORII PIERWOTNEJ, nawet jak maksymalnie skręcisz koła.

    Co to jest trajektoria pierwotna? Gdzie Ty się nauczyłeś tych określeń,
    na jakiejś astrofizyce? W ogóle o jakiej trajektorii Ty piszesz?

    > Nie. Dobrze wyszkolony kierowca co najwyżej będzie usiłował ominąć
    > przeszkodę, zamiast w nią uderzyć.

    Np. tira stojącego w poprzek drogi ogrodzonej barierami. Widzę, że
    całkowicie schodzisz z tematu wyciągając jakieś różne absurdalne
    teksty i odpowiadając nie na nie.

    > Oczywiście, ale takie właśnie minimalne różnice działają na niekorzyść
    > przypadku z Aaltonenem czy też hamowaniem z robieniem zygzaków. A Ty,
    > przypominam Ci, usiłujesz udowodnić, że Aaltonenem wyhamujesz szybciej.

    Działają na niekorzyść, dlaczego? Czyżby dlatego, że dłużej trzesz
    oponami o asfalt?

    > Współczynnika tarcia nie zmienisz. Zmienisz rozkład sił - zamiast całą
    > siłę tarcia wykorzystać do hamowania, zaczniesz wykorzystywać ją i do
    > hamowania i do utrzymania zadanej trajektorii ruchu - to niestety musi
    > oznaczać słabsze hamowanie. Tak samo jak robiąc jakieś zygzaki po drodze
    > nie wykorzystujesz dociążenia przodu na początku etapu hamowania - wtedy
    > jest ono też najskuteczniejsze, bo nurkujący przód powoduje pojawienie
    > się największej siły nacisku na przedniej osi, a co za tym idzie -
    > najskuteczniejszego wytracania prędkości.

    Dalej piszesz tą samą bzdurę, większa siła na przodzie, to mniejsza na
    tyle, suma sił jest zawsze taka sama i akurat tu występuje zasada
    zachowania, bo auto w kierunku pionowym jest statyczne. Nie jest
    statyczne w kierunku jazdy, gdyż hamuje.

    > A co trzyma samochód na zadanej trajektorii ruchu? Siła Coriolisa?

    Właśnie jego pęd o którym mówiłeś, a nierównomierna zmiana tego pędu
    może powodować obroty auta _wokół_ środka jego masy, bez zmiany jego
    kierunku poruszania się.

    > Co Ty opowiadasz??? To zmień tor jazdy samochodu, każąc się przesiąść
    > pasażerowi na tylnej kanapie z jednej strony na drugą...

    Podczas hamowania, bo o takim przypadku cały czas mówimy, jak
    najbardziej możemy, ale... nie jak napisałeś zmienić tor jazdy,
    wywołać obracanie się pojazdu.

    > Jesteś w stanie obracać samochód nawet bez dotknięcia hamulca. Co nie
    > oznacza, że nie ma tutaj znaczenia obecność siły tarcia.

    Zgadza się, ale co to ma to tego co napisałem?

    > Rozkład sił hamowania ma większą siłę na przodzie bo jest tam
    > najczęściej większa siła nacisku (silnik z przodu, dociążanie przodu
    > podczas hamowania). Weź sobie natomiast dla przykładu traktor - gdzie
    > tam jest największa siła hamowania - na przedniej osi???

    Traktorem chcesz tego Althonena robić? Znowu celowo zmieniasz jakiś
    parametr, tak jak nagle istotna dla Ciebie zrobiła się minimalna różnica
    we współczynniku tarcia dla asfaltu.

    > Jak dla mnie na razie pieprzysz trzy po trzy - sorry, ale nie da się
    > tego ująć inaczej.

    Pewnie w szkole też tak z kumplami gadałeś o tym co fizyk mówił.
    Sorry, ale nie mogłem się powstrzymać. Choćby dlatego, że powołujesz
    się bez przerwy, na zasadę zachowania pędu. Spróbuj sobie policzyć
    pęd samochodu ważącego tonę hamującego prosto i pęd takiego który
    obraca się wokół własnej osi (załóżmy 100 razy na sekundę) przy
    prędkości 72 km/h ;) Dla ułatwienia powiem Ci, że w drugim przypadku
    wyjdzie 20 000 kg*m/s. Teraz, krótko. Zmiana pędu to siła razy czas.
    Jeżeli w przypadku Althonena siła jest większa załóżmy o połowę,
    to czas hamowania będzie krótszy o 1/3. Jeżeli czas hamowania
    z tej samej prędkości jest mniejszy o 1/3, to jego droga hamowania
    też będzie o ok. 1/3 krótsza. Jeżeli to dalej do Ciebie nie dociera,
    to ja już nie widzę dalszej możliwości tłumaczenia. Chyba musiałbyś
    to po prostu zobaczyć, żeby uwierzyć. Tak jak już Ci wcześniej
    pisałem, napisz do Pogromców Mitów, może musisz zobaczyć.

    PS. Jakiś czas temu ktoś podawał linki do zderzenia czołowego
    i porównanie do zderzenia w ścianę. Pomimo tego wiele osób
    widząc to co pokazali, dalej upierała się przy swoim błędzie.
    Dlatego samemu mi się nie chce tego rozpisywać i udowadniać,
    bo pewnie i tak byś się upierał, że "Ziemia jest płaska".

    Rychu
    W-wa | Panda VAN'05
    oznakowana KR637** :)