-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Jurand" <j...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Debil roku
Date: Tue, 31 Aug 2010 21:36:34 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 85
Message-ID: <i5jlg3$aij$1@news.onet.pl>
References: <4c777bda$0$27023$65785112@news.neostrada.pl>
<4c78b6be$1@news.home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
<4...@n...home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
<i5g1ga$9ka$1@news.onet.pl> <h...@w...pl>
<i5ggsh$kin$1@news.onet.pl> <4c7c3386$1@news.home.net.pl>
<i5i840$9l9$1@news.onet.pl> <4c7cb522$1@news.home.net.pl>
<i5id90$mhp$1@news.onet.pl> <4c7cc098$1@news.home.net.pl>
<i5ihji$3g2$1@news.onet.pl> <4c7cf9d7$1@news.home.net.pl>
NNTP-Posting-Host: nat3-21.ghnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1283283267 10835 91.150.222.21 (31 Aug 2010 19:34:27 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Aug 2010 19:34:27 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3664
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3664
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2307787
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Rychu" <r...@a...pl> napisał w wiadomości
news:4c7cf9d7$1@news.home.net.pl...
>>>> A skąd niby wziąłeś trajektorię ruchu drugiego samochodu, tą w
>>>> kształcie
>>>> S? Przecież samochód w czasie wykonywania Aaltonena OBRACA SIĘ wokół
>>>> własnej osi, a nie jedzie wężykiem.
>>>
>>> Fakt, przeoczyłem opis. Ma to być bardzo uproszczony ruch jednego koła.
>>
>> No to też nie do końca jest zgodny z prawdą - koło nie skręci w mgnieniu
>> oka o 90 stopni - pamiętaj, że mówimy o samochodzie, który jest
>> rozpędzony. Im szybciej jedzie, tym mniejszy skręt wykonasz - na tyle
>> duży, na ile pozwoli szybkość i przyczepność.
>
> Nie skręci o 90 stopni, ale auto może np. wykonać trzy obroty na
> 30 metrowej drodze hamowania wydłużając drogę styku kół z nawierzchnią
> o dobre 10 metrów przy 3 metrowym rozstawie osi.
To też nie bardzo ma znaczenie. I tak pokonasz taką samą drogę WZDŁUŻ
TRAJEKTORII PIERWOTNEJ, nawet jak maksymalnie skręcisz koła.
> Bardziej to zależy od auta i rozłożenia jego ciężaru niż od prędkości.
> Prawda jest taka, że dobrze wyszkolony kierowca jest w stanie to zrobić
> tak samo intuicyjnie, jak mniej wyszkolony wcisnąć hamulec w podłogę.
Nie. Dobrze wyszkolony kierowca co najwyżej będzie usiłował ominąć
przeszkodę, zamiast w nią uderzyć.
>> Zbytnio chyba uprościłem rozumowanie - jedziesz prosto i hamujesz do
>> oporu - maksymalnie wykorzystujesz siłę tarcia do wyhamowania samochodu,
>> dodatkowo masz maksymalnie równomiernie rozłożoną siłę nacisku
>> (najmniejszy wpływ na hamowanie poprzez różnice w nawierzchni pod kołami)
>
> Dopiero co pisałeś, że "NIE ZMIENISZ WSPÓŁCZYNNIKA TARCIA". Teraz
> już nagle zaczynasz brać pod uwagę minimalne zmiany przez różnicę
> w nawierzchni. One są minimalne i przy jeździe po drodze asfaltowej
> nie ma co ich brać po uwagę.
Oczywiście, ale takie właśnie minimalne różnice działają na niekorzyść
przypadku z Aaltonenem czy też hamowaniem z robieniem zygzaków. A Ty,
przypominam Ci, usiłujesz udowodnić, że Aaltonenem wyhamujesz szybciej.
Współczynnika tarcia nie zmienisz. Zmienisz rozkład sił - zamiast całą siłę
tarcia wykorzystać do hamowania, zaczniesz wykorzystywać ją i do hamowania i
do utrzymania zadanej trajektorii ruchu - to niestety musi oznaczać słabsze
hamowanie. Tak samo jak robiąc jakieś zygzaki po drodze nie wykorzystujesz
dociążenia przodu na początku etapu hamowania - wtedy jest ono też
najskuteczniejsze, bo nurkujący przód powoduje pojawienie się największej
siły nacisku na przedniej osi, a co za tym idzie - najskuteczniejszego
wytracania prędkości.
>> Jeśli w momencie zauważenia przeszkody zaczniesz oprócz hamowania
>> zmieniać kierunek jazdy - siła tarcia zostanie wykorzystana do
>> wyhamowania oraz do utrzymania toru zadanego toru jazdy. W samej rzeczy
>> więc
>
> Siła tarcia jest wykorzystywana tylko do wyhamowania.
A co trzyma samochód na zadanej trajektorii ruchu? Siła Coriolisa?
> Właśnie zmiana
> toru jazdy zwykle jest powodowana przez nierównomierne siły nacisku.
Co Ty opowiadasz??? To zmień tor jazdy samochodu, każąc się przesiąść
pasażerowi na tylnej kanapie z jednej strony na drugą...
> Więc przy odpowiednim balansie jesteś w stanie obracać auto bez zmiany
> siły hamowania.
Jesteś w stanie obracać samochód nawet bez dotknięcia hamulca. Co nie
oznacza, że nie ma tutaj znaczenia obecność siły tarcia.
> Nie bez powodu rozkład sił hamowania rozkłada się
> zwykle z większą siłą na przodzie. Jednak to kolejne tematy z Teorii
> Ruchu Pojazdów, których nie ma co teraz wyciągać.
Rozkład sił hamowania ma większą siłę na przodzie bo jest tam najczęściej
większa siła nacisku (silnik z przodu, dociążanie przodu podczas hamowania).
Weź sobie natomiast dla przykładu traktor - gdzie tam jest największa siła
hamowania - na przedniej osi???
Jak dla mnie na razie pieprzysz trzy po trzy - sorry, ale nie da się tego
ująć inaczej.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.08.10 23:54 P_ablo
- 01.09.10 00:15 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 01.09.10 04:05 marjan
- 01.09.10 09:28 Jurand
- 01.09.10 09:48 krzysiek82
- 01.09.10 10:25 Rychu
- 01.09.10 10:28 Rychu
- 01.09.10 17:39 Jurand
- 01.09.10 20:42 Adam Płaszczyca
- 01.09.10 20:43 Adam Płaszczyca
- 01.09.10 21:23 Jurand
- 01.09.10 21:24 Jurand
- 01.09.10 23:03 marjan
- 01.09.10 23:29 Jurand
- 01.09.10 23:39 Rychu
Najnowsze wątki z tej grupy
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
Najnowsze wątki
- 2025-03-05 Zielona GĂłra => Konsultant wdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-03-05 Białystok => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie
- 2025-03-05 Warszawa => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-03-05 Środa Wielkopolska => Konsultant wewnętrzny SAP FI/CO <=
- 2025-03-05 Zielona Góra => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-03-05 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-03-05 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-05 Zaniepokojeni mieszkańcy
- 2025-03-05 Ile pieniędzy ma bank?
- 2025-03-05 Ostrów Świętokrzy => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-05 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-03-05 Warszawa => Frontend Developer (Angular13+) <=
- 2025-03-05 Warszawa => Frontend Developer (obszar Angular13+) <=
- 2025-03-05 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-05 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=