-
Data: 2010-08-31 21:36:34
Temat: Re: Debil roku
Od: "Jurand" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Rychu" <r...@a...pl> napisał w wiadomości
news:4c7cf9d7$1@news.home.net.pl...
>>>> A skąd niby wziąłeś trajektorię ruchu drugiego samochodu, tą w
>>>> kształcie
>>>> S? Przecież samochód w czasie wykonywania Aaltonena OBRACA SIĘ wokół
>>>> własnej osi, a nie jedzie wężykiem.
>>>
>>> Fakt, przeoczyłem opis. Ma to być bardzo uproszczony ruch jednego koła.
>>
>> No to też nie do końca jest zgodny z prawdą - koło nie skręci w mgnieniu
>> oka o 90 stopni - pamiętaj, że mówimy o samochodzie, który jest
>> rozpędzony. Im szybciej jedzie, tym mniejszy skręt wykonasz - na tyle
>> duży, na ile pozwoli szybkość i przyczepność.
>
> Nie skręci o 90 stopni, ale auto może np. wykonać trzy obroty na
> 30 metrowej drodze hamowania wydłużając drogę styku kół z nawierzchnią
> o dobre 10 metrów przy 3 metrowym rozstawie osi.
To też nie bardzo ma znaczenie. I tak pokonasz taką samą drogę WZDŁUŻ
TRAJEKTORII PIERWOTNEJ, nawet jak maksymalnie skręcisz koła.
> Bardziej to zależy od auta i rozłożenia jego ciężaru niż od prędkości.
> Prawda jest taka, że dobrze wyszkolony kierowca jest w stanie to zrobić
> tak samo intuicyjnie, jak mniej wyszkolony wcisnąć hamulec w podłogę.
Nie. Dobrze wyszkolony kierowca co najwyżej będzie usiłował ominąć
przeszkodę, zamiast w nią uderzyć.
>> Zbytnio chyba uprościłem rozumowanie - jedziesz prosto i hamujesz do
>> oporu - maksymalnie wykorzystujesz siłę tarcia do wyhamowania samochodu,
>> dodatkowo masz maksymalnie równomiernie rozłożoną siłę nacisku
>> (najmniejszy wpływ na hamowanie poprzez różnice w nawierzchni pod kołami)
>
> Dopiero co pisałeś, że "NIE ZMIENISZ WSPÓŁCZYNNIKA TARCIA". Teraz
> już nagle zaczynasz brać pod uwagę minimalne zmiany przez różnicę
> w nawierzchni. One są minimalne i przy jeździe po drodze asfaltowej
> nie ma co ich brać po uwagę.
Oczywiście, ale takie właśnie minimalne różnice działają na niekorzyść
przypadku z Aaltonenem czy też hamowaniem z robieniem zygzaków. A Ty,
przypominam Ci, usiłujesz udowodnić, że Aaltonenem wyhamujesz szybciej.
Współczynnika tarcia nie zmienisz. Zmienisz rozkład sił - zamiast całą siłę
tarcia wykorzystać do hamowania, zaczniesz wykorzystywać ją i do hamowania i
do utrzymania zadanej trajektorii ruchu - to niestety musi oznaczać słabsze
hamowanie. Tak samo jak robiąc jakieś zygzaki po drodze nie wykorzystujesz
dociążenia przodu na początku etapu hamowania - wtedy jest ono też
najskuteczniejsze, bo nurkujący przód powoduje pojawienie się największej
siły nacisku na przedniej osi, a co za tym idzie - najskuteczniejszego
wytracania prędkości.
>> Jeśli w momencie zauważenia przeszkody zaczniesz oprócz hamowania
>> zmieniać kierunek jazdy - siła tarcia zostanie wykorzystana do
>> wyhamowania oraz do utrzymania toru zadanego toru jazdy. W samej rzeczy
>> więc
>
> Siła tarcia jest wykorzystywana tylko do wyhamowania.
A co trzyma samochód na zadanej trajektorii ruchu? Siła Coriolisa?
> Właśnie zmiana
> toru jazdy zwykle jest powodowana przez nierównomierne siły nacisku.
Co Ty opowiadasz??? To zmień tor jazdy samochodu, każąc się przesiąść
pasażerowi na tylnej kanapie z jednej strony na drugą...
> Więc przy odpowiednim balansie jesteś w stanie obracać auto bez zmiany
> siły hamowania.
Jesteś w stanie obracać samochód nawet bez dotknięcia hamulca. Co nie
oznacza, że nie ma tutaj znaczenia obecność siły tarcia.
> Nie bez powodu rozkład sił hamowania rozkłada się
> zwykle z większą siłą na przodzie. Jednak to kolejne tematy z Teorii
> Ruchu Pojazdów, których nie ma co teraz wyciągać.
Rozkład sił hamowania ma większą siłę na przodzie bo jest tam najczęściej
większa siła nacisku (silnik z przodu, dociążanie przodu podczas hamowania).
Weź sobie natomiast dla przykładu traktor - gdzie tam jest największa siła
hamowania - na przedniej osi???
Jak dla mnie na razie pieprzysz trzy po trzy - sorry, ale nie da się tego
ująć inaczej.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.08.10 23:54 P_ablo
- 01.09.10 00:15 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 01.09.10 04:05 marjan
- 01.09.10 09:28 Jurand
- 01.09.10 09:48 krzysiek82
- 01.09.10 10:25 Rychu
- 01.09.10 10:28 Rychu
- 01.09.10 17:39 Jurand
- 01.09.10 20:42 Adam Płaszczyca
- 01.09.10 20:43 Adam Płaszczyca
- 01.09.10 21:23 Jurand
- 01.09.10 21:24 Jurand
- 01.09.10 23:03 marjan
- 01.09.10 23:29 Jurand
- 01.09.10 23:39 Rychu
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg