eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDebil roku › Re: Debil roku
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "Jurand" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Debil roku
    Date: Tue, 31 Aug 2010 10:56:56 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 58
    Message-ID: <i5ihji$3g2$1@news.onet.pl>
    References: <4c777bda$0$27023$65785112@news.neostrada.pl>
    <4c78b6be$1@news.home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <4...@n...home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <i5g1ga$9ka$1@news.onet.pl> <h...@w...pl>
    <i5ggsh$kin$1@news.onet.pl> <4c7c3386$1@news.home.net.pl>
    <i5i840$9l9$1@news.onet.pl> <4c7cb522$1@news.home.net.pl>
    <i5id90$mhp$1@news.onet.pl> <4c7cc098$1@news.home.net.pl>
    NNTP-Posting-Host: nat3-21.ghnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1283246514 3586 91.150.222.21 (31 Aug 2010 09:21:54 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Aug 2010 09:21:54 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3664
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3664
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2307680
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "Rychu" <r...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:4c7cc098$1@news.home.net.pl...
    >W dniu 2010-08-31 10:09, Jurand pisze:
    >>> http://img412.imageshack.us/img412/7596/30096974.jpg
    >>
    >> A skąd niby wziąłeś trajektorię ruchu drugiego samochodu, tą w kształcie
    >> S? Przecież samochód w czasie wykonywania Aaltonena OBRACA SIĘ wokół
    >> własnej osi, a nie jedzie wężykiem.
    >
    > Fakt, przeoczyłem opis. Ma to być bardzo uproszczony ruch jednego koła.

    No to też nie do końca jest zgodny z prawdą - koło nie skręci w mgnieniu oka
    o 90 stopni - pamiętaj, że mówimy o samochodzie, który jest rozpędzony. Im
    szybciej jedzie, tym mniejszy skręt wykonasz - na tyle duży, na ile pozwoli
    szybkość i przyczepność.

    >> Pięknie tutaj wszystko rozpisałeś, ma to tylko jedną wadę - nadal nie
    >> przeskoczysz faktu, że samochód, aby zahamować z określonej prędkości,
    >> wytraca tą prędkość tylko i wyłącznie korzystając z siły tarcia (mówimy
    >> o maksymalnie skutecznym hamowaniu). Jeśli zaczniesz jechać tym autem
    >> wężykiem, to zdecydowanie zmniejszysz np. siłę nacisku na którąś z opon
    >> i tym samym zmniejszysz siłę tarcia , a co za tym idzie - wydłużysz
    >> drogę hamowania, zamiast ją skrócić.
    >
    > Cud. Można zmniejszyć siłę nacisku na którąś z opon, więc
    > zagadka. Gdzie się podziała reszta siły nacisku? Wskazówka:
    > są jeszcze co najmniej 3 inne opony. Siły nacisku, tak jak
    > i współczynnika tarcia nie zmienisz. Musiałaby działać
    > na auto jakaś siła w kierunku pionowym, a jedyną jaka na nią
    > działa pozostaje mg.

    Zbytnio chyba uprościłem rozumowanie - jedziesz prosto i hamujesz do oporu -
    maksymalnie wykorzystujesz siłę tarcia do wyhamowania samochodu, dodatkowo
    masz maksymalnie równomiernie rozłożoną siłę nacisku (najmniejszy wpływ na
    hamowanie poprzez różnice w nawierzchni pod kołami)
    Jeśli w momencie zauważenia przeszkody zaczniesz oprócz hamowania zmieniać
    kierunek jazdy - siła tarcia zostanie wykorzystana do wyhamowania oraz do
    utrzymania toru zadanego toru jazdy. W samej rzeczy więc

    > Widzę też, że pomimo szkicu dalej nie widzisz tego, że droga
    > na której działa siła hamowania przy ruchu obrotowym wydłuża się,
    > skracając tym samym drogę hamowania w linii prostej.
    >
    > Co do zasady zachowania pędu, to ona obowiązuje, ale w naszym
    > przypadku działa siła hamująca czyli siła tarcia. Ponadto
    > samochód obraca się względem środka masy, więc jego pęd nie
    > różni się od pędu nieobracającego się auta. Różnica jest tylko
    > taka, że dzięki dłuższej drodze tarcia kół o powierzchnię,
    > na auto działa dużo większa siła hamująca.
    >
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Rychu
    > W-wa | Panda VAN'05
    > oznakowana KR637** :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: