    From: "L501 aneryS" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Dawne numery AUS i alarmowe (9xx)
    Date: Mon, 20 Feb 2012 00:13:19 +0100

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:4f4174ec$0$1273$65785112@news.neostrada.pl...

    > Gliwice za "starego pierwej" nie były włączone do obszaru
    > zautomatyzowanego ruchu w GOP i numery były czterocyfrowe (zaszłość z
    > podziału G.GŚl. między Polskę a Niemcy). Po włączeniu do obszaru
    > zautomatyzowanego dodano z przodu

    To w ogóle kłopotliwy układ. Podobnie miała Warszawa przed wojną i chyba
    zaraz po, do podwarszawskich zamawiało się "online" rozmowę podmiejską, a w
    drugą stronę podmiejscy kręcili zero do Warszawy. Nie pamiętam, jak to w
    rejonie Krakowa i Katowic było (chodzi o stronę "do", zanim nastąpiło
    dopisanie z przodu)

    > do numerów 91 (podobnie w Bytomiu dodano 81 a w Zabrzu 71). Owo 91
    > zmieniono na 31 w latach 70-tych by zrobić miejsce dla numerów
    > specjalnych 9xx. Tyle żeby Gliwice mogły przejść na numery 3x xx xx to do
    > numerów 3xx xx (Katowice Północ) trzeba było dodać na przedzie 5 (3 xx
    > x --> 53 xx xx)...

    Aż kapie od ciężkości braku central rejestrowych... Warszawa też ich prawie
    nie miała i był kłopot, takie Wołomin, Legionowo, czy Nowy Dwór, chcąc
    między sobą pogadać, waliły przez CWW, przytulony (ten sam budynek) do CA
    Grochów. Bywało, że pyknął kabelek... Zazdrościłem Krakowowi, któremu
    wystarczyło przeprogramować przeliczniki na centralach.

    > Podobna akcja z podmianą numerów miała miejsce w latach 90-tych, gdy
    > numery 1xx xx xx zmieniono na 2xx xx xx by zrobić miejsce dla numerów
    > specjalnych...

    Najbardziej bym postawił na uporządkowanie numeracji, było miejsce i na
    "specjalne" i na zwykłe numery, poza tym, w tym czasie już były centrale
    rejestrowe, nie pamiętam dat, czy nie działała już sieć tranzytówek EWSD? Tu
    akurat ładnie wam się udało, taki Kraków miał znacznie gorzej, aby się to
    wszystko nie pochrzaniło, tzeba było zastosować jednocześnie, liczyłem, 40
    wzorców zmian. W węźle katowickim nie wiem, czy nie mniej było wszystkich
    zmian w ogóle...

    Heh, kurdeblaszka, lat minęło pełnoletnio niemalże, skleroza zaczyna mnie
    "zjadać" :) Chyba zacznę z drutu koszyki wyplatać, tak mnie ostatnio naszło
    :)