  • 21. Data: 2009-04-28 13:34:25
    Temat: Re: Da się jakoś stwierdzić czy syfki są na matrycy czy obiektywie?
    Od: T...@s...in.the.world

    In article
    <a...@v...go
    oglegroups.com>,
    j...@a...at wrote:

    > zauwazylem , to jakas prawidlowosc na tej grupie . im ktos ma mniej
    > pojecia o czym pisze , tym chetniej i czesciej uzywa slowa "brednie" w
    > stosunku do osob , ktore sa odmiennego zdania.

    Bo w tym przypadku bredzisz.
    Ja na wielu fotkach robionych pewnym obiektywem widzialem dziwny
    artefakt. Taka rozmazana plamka. Byla widziana tylko na tle nieba.
    I dopiero niedawno odkrylem ze przyczyna byla plamka/punkt na
    'odaparatowej' soczewce tego obiektywu.
    Co gorsza - to chyba jakis babelek w samej soczewce, albo minipaproszek
    po wewnetrznej stronie soczewki, bo na zewnatrz nic nie ma.

    W kazdym razie te twoje przemyslenia, ze to niemozliwe biara w leb, bo
    ja mam zywy kontrprzyklad.
    Jesli jestes z W-wy moge ci to pokazac osobiscie.

    TA

  • 22. Data: 2009-04-28 14:46:11
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 15:34, T...@s...in.the.world wrote:
    > In article
    > <a...@v...go
    oglegroups.com>,

> [...]
    > ja mam zywy kontrprzyklad.
    > Jesli jestes z W-wy moge ci to pokazac osobiscie.

    proponuje zrob prosty experyment
    ja go zrobilem.
    wloz z drugiej strony obiektywu ( od strony aparatu nitke krawiecka )
    da sie przez nia zalozyc obiektyw do aparatu
    zrob zdjecie.
    konia z rzedem temu , kto sie tej nitki dopatrzy , a to nie jest maly
    paproszek.

    ona spowoduje spadek rozdzielczosci lokalnie , ale raczej jej nie
    zobaczysz.
    tzw syfki ( nie wiem dokladnie co to oznacza , powiedzmy czasteszki
    kurzu , niewielkie ) nie beda identyfikowlane pojednyczo na
    powierzchni soczewki , ale spowoduja spadek rozdzielczosci.

    pewnie w jakis warunkach mozna ja zobaczyc - to zalezy glownie od
    ogniskowej

    XXX

  • 23. Data: 2009-04-28 14:48:03
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 12:41, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Ale to są brednie. Zanieczyszczenia na przedniej soczewce nie będą widoczne, za
    > to zanieczyszczenia na tylnej - będą. Te na przedniej rozkładają się i tak na
    > całe pole obrazowe, więc co najwyżej przyciemniają obraz, natomiast te tylne są
    > już bezpośrednio "rysowane" na zdjęciu.
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    jesli ci zalezy na tym i uczyni cie to szczesliwszym to przyznam ci
    racje , choc prawda jest inna.

    XXX

  • 24. Data: 2009-04-28 15:30:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jakub Witkowski wrote:

    > http://img219.imageshack.us/my.php?image=dscf1981.jp

    Nie o takie megaplamy mi chodzi. O "syfki".

  • 25. Data: 2009-04-28 15:31:46
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

> [...]
    > paproszek.
    >
    > ona spowoduje spadek rozdzielczosci lokalnie , ale raczej jej nie

    A ty zrobiłeś?
    To o czym piszesz dotyczy przedniej soczewki. To tam każdy punkt przenosi
    światłego dla całego pola obrazowego. Na tylnej tak nie jest.

    Miałem kiedyś syfka na zdjęciach, taka mała nitka. Okazało się że to włosek na
    tylnej soczewce. Wyglądał dokładnie jak przy zabrudzonej matrycy.

  • 26. Data: 2009-04-28 15:32:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

> [...]

    A ty zrobiłeś?
    To o czym piszesz dotyczy przedniej soczewki. To tam każdy punkt przenosi
    światło dla całego pola obrazowego. Na tylnej tak nie jest.

  • 27. Data: 2009-04-28 16:26:18
    Od: j...@a...at

    On 28 Apr., 17:31, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

> [...]
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    tak zrobilem obiektywem 50 mm
    niczego nie zauwazylem choc z pewnoscia rozniece w rozdzielczosci
    daloby sie pomierzyc.
    zanieczyszczenia na przedniej soczewce maja mniejszy wplyw niz na
    soczewce tylnej.
    aby je zauwazyc to zalezy od iche wielkosci , ognioskowej i
    nastaiownej odleglosci ( odleglosci od plaszczyzn ostrosci po obu
    stronach)

    Nie jest prawda ze zabrudzenia na przedniej soczewce przenosza sie na
    caly obraz , one maja charakter lokalny , lokalnie spowoduja spadek
    ostrosci/ rozdzielczosci. Aby pylek przeniosl sie na cyl obraz
    musialby byc umieszczony dokladnie w srodku optycznym obiektywu ,
    czyli tam gdzie znajduje sie przyslona.

    Jesli miales na tylnej soczewce wlos czy cos w tym rodzaju m, zeby to
    zobaczyc to musial to byc spory wlos , b krotka ogniskowa i ostrzenie
    na nieskonczonosc - jezeli wogole mogles to zobaczyc.
    natomiast z cala pewnoscia zanieczyszczenia na tylnej soczewce
    radykalnie psuja jakosc obrazu , z tym ze te drobne partykuly kurzu
    nie beda oddzielnie identyfikowalne - przynjmniej w obiektywach
    fotogtaficznych przy typowych nastawieniach i zakresach pracy.

    wracajac do tematu , wykrec objektyw , zrob zdjecie i zobaczysz
    ( znajomy) czy pylki sa nadal odwzorowane

    XXX.

  • 28. Data: 2009-04-28 21:06:25
    Od: kibic <a...@o...pl>

    Mateuszu poradź koledze otworzyć przesłone na maksa i zatkać obiektyw
    takturą z małą dziurką. Wykonać dwa zdjęcia z dziurką na
    przeciwległych krawędziach obiektywu. Plamy na matrycy wyjdą w obu
    zdjęciach w tym samym miejscu. plamy na tylnej soczewce zmienią swoje
    połozenie znacznie. Plamki wewnątrz obiektywu im bliżej wejścia znikną
    na jednym lub obu zdjęciach.

  • 29. Data: 2009-04-28 21:15:50
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze kibic:

> [...]
    > zdjęciach w tym samym miejscu. plamy na tylnej soczewce zmienią swoje
    > połozenie znacznie. Plamki wewnątrz obiektywu im bliżej wejścia znikną

    Dzięki, prześlę opis.

  • 30. Data: 2009-04-28 22:13:57
    Od: T...@s...in.the.world

    In article
    <0...@y...go
    oglegroups.com>,
    j...@a...at wrote:

> [...]
    > nie beda oddzielnie identyfikowalne - przynjmniej w obiektywach
    > fotogtaficznych przy typowych nastawieniach i zakresach pracy.

    A ty znowu swoje.
    OK
    Tu masz kilka zdjec. Kilkoma obiektywami robione, ale glownie Tamronem
    18-250, ktory ma jeden-dwa pylki na tylnej soczewce:

    http://www.tinyurl.pl/?THXMjG5V

    Teraz popatrz na zdjecie 17 nad dziob prawej narty. Obok jest druga
    podobna plamka.
    I teraz popatrz na zdjecia 12, 13, 15, 18, 24, 25, 26.

    TA