eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaDa się jakoś stwierdzić czy syfki są na matrycy czy obiektywie?Re: Da się jakoś stwierdzić czy syfki są na matrycy czy obiektywie?
  • Data: 2009-04-29 08:11:55
    Temat: Re: Da się jakoś stwierdzić czy syfki są na matrycy czy obiektywie?
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    On 29 Apr., 09:39, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    wrote:

    > Nie - czego dowód masz przecież podany. Inaczej paproch nie dałby plamy.
    >
    > Albo inaczej - dla maksymalnego otworu przysłony możesz mieć "prawie"
    > rację, ale dla małego - nie. Tak jak piszesz, jest zwykle tylko w okolicy
    > przysłony. Zastanów się, gdzie jest ona umiejscowiona i dlaczego.

    > Przypominacie mi dwóch takich co się kłócą,

    ja sie nigdy nie kloce ,
    co najwyzej jestem altruistycznie szermierzem prawdy.

    czy nóż hirurgiczny
    > to "skalpel" czy "lancet". Obie sytuacje są możliwe, a która lokalizacja
    > zanieczyszczenia jest bardziej widoczna, zależy od konstrukcji
    > konkretnego obiektywu.

    masz racje to zalezy od obiektywu i nastwien .
    ale generalnie Drobne syfki w obiektywie , czy pecherzyki powietrza w
    soczewkach , ktore nie powinny ale czasami wystepuja nie sa
    identyfikowalne pojedynczo.
    jasne , ze jesli siadzie np mucha na soczewce to na zdjeciu pozostawi
    po sobie plame ( mowi sie przeciez plama po musze :-) )

    tutaj zdjecie:

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/DivTesty#533
    0019410153996578

    przez srodek obiektywu 50 mm w poprzek umiescielem pod bagnetem nitke
    krawiecka ciemnoszara.
    przechodzi przez cala szerokosc klatki. zdjecie nieba , mozna na dole
    dopatrzec sie ksiezyca.
    ni huhu. sladu takiej poteznej nitki nie mozna sie dopatrzec.

    Kto chce moze nie wierzyc , ale tak jest.

    Jesli ktos pisze , ze ma wlosek w obiektywie i widzi jego slad na
    zdjeciu , to ja w to tez wierze , tylko to sie ma nijak do tego co
    przeczytalem w ksiazkach i do moich doswiadczen.

    To co moge juz organoleptycznie zauwazyc to na filtrze UV jesli jest
    zapaskudzony jakimis nieco wiekszymi plamkami ( powiedzmy ok 1 mm
    max) przy obiektywie od 20 mm w dol pojedyncze rozmazania / rozmycia ,
    ktore rozmiekczaja obraz.

    XXX