  • 21. Data: 2009-12-25 16:27:16
    Temat: Re: DVB-T i sumator TV
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    Temat jest stary jak świat: szukać należy pod hasłem:
    anteny synfazowe (google jak zawsze Twoim przyjacielem:-)
    Stosuje się to czasami dla zwiększenia zysku, ale też do zawężenia
    charakterystyki w pionie lub poziomie (zestawy 2 lub 4 anten Yagi).
    Wymaga bardzo starannego montażu anten (dobrania odległości pomiędzy nimi)
    jak i wysokiej jakości samych anten (muszą być identyczne).
    Do łączenia nie stosujemy żadnych sumatorów, ale , zgodnie z rysunkami,
    układy dopasowujące na liniach długich.
    Ew. wzmacniacz to dopiero na samym końcu , już za miejscem łączenia anten.
    Zysk jest rzędu 2.5 dB dla 2 anten i 5 dB dla 4 anten (teoretyczny: 6dB).

  • 22. Data: 2009-12-30 11:20:49
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Mam pytanie odnosnie sumatora ST 1-60, stosowanego do polaczenia 2 yagi ze
    > wzmaczniaczami LNA-101?
    >
    > http://www.dipol.com.pl/sumator_telwizyjny_st_1-60_C
    0910.htm
    > http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_dopuszko
    wy_lna-101_15db_ekranowany_B4007.htm

    > w przypadku sygnalu analogowego i sumowania tych samych czestotliwosci
    > pojawiaja sie odbicia i nie zaleca sie sumowania tej samej
    > czestotliwosci/kanalu
    >
    > a jak jest to w przypadku DVB-T? czy tez uzyskam odbicia? czy przy
    > zastosowaniu dwoch takich samych Yagi uzyskam zwiekszenie zysku o 3db (dwa
    > razy)?

    Zysk 3 dB stracisz na tłumieniu sumatora (-4 dB). Jeśli dasz idealnie równe
    kable do anten to moim zdaniem poprawisz stosunek sygnału do szumu i
    zwiększysz tłumienie sygnałów dochodzących do anten z boku (listki boczne).
    Zespoły anten łączy się samymi kablami, bez sumatorów. Wtedy zwiększa się
    zysk.

    Opisz jaki masz problem z odbiorem, może jest łatwiejszy sposób jego
    rozwiązania.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 23. Data: 2009-12-30 17:40:09
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik R.M. napisał:
> [...]
    >
    > a jak jest to w przypadku DVB-T? czy tez uzyskam odbicia? czy przy
    > zastosowaniu dwoch takich samych Yagi uzyskam zwiekszenie zysku o 3db

    Już ci ktoś pisał - tracisz więcej (4dB - to wskazuje na chamski sumator
    rezystancyjny) niż zyskujesz (3db a w praktyce nie więcej jak 2.5dB). Tu
    potrzeba sumatora bezstratnego - a biorąc pod uwagę szerokość pasma nie
    jest to rozwiązanie trywialne.

    Natomiast problem odbić wewnątrz toru antenowego nie polega na
    pojawianiu się "duchów" na ekranie (za mała różnica czasowa) a po prostu
    na dodatkowych stratach sygnału. W telewizji analogowej objawi się to
    zwiększeniem szumu wizyjnego (możliwe przy słabszych sygnałach śnieżenie
    obrazu, w cyfrowej - wzrostem stopy błędów i zakłóceniami (pikseloza,
    gubienie ramek). Możliwy jest też wzrost sygnału - wszystko zależy od
    sfazowania tych anten. Wyższa szkoła jazdy anteniarskiej.

    A w ogóle, jak napisałem - dziadostwo i tandeta, takoż pchanie
    wzmacniaczy w tor antenowy, to jest proszenie się o kłopoty
    (przesterowania, wrażliwość na sygnały zakłócające, śmiecenie ze
    wzbudzeń wzmacniacza i mieszania się na nim sygnałów obcych...)
    Najlepszym wzmacniaczem wejściowym jest porządna antena. A jak musisz
    dwie anteny na różne zakresy jednym kablem do odbiornika podłączyć to
    gorąco polecam użycie porządnie strojonych zwrotnic antenowych.

    --
    Darek

  • 24. Data: 2009-12-31 08:07:42
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Dariusz K. Ładziak wrote:
> [...]
    > wzbudzeń wzmacniacza i mieszania się na nim sygnałów obcych...)
    > Najlepszym wzmacniaczem wejściowym jest porządna antena. A jak musisz

    jasne, ale co mam zrobic jak mam dlugi przewod ok 25m?
    tlumienie to ok 18db/100m dla czestotliwosci 800MHz

    http://www.dipol.com.pl/przewod_koncentryczny_75_om_
    triset-113_1_13-4_8-6_8_1m__E1015_1.htm

    czyli dla 25m bedzie zmniejszenie 4razy czyli 6db, zatem tlumienie
    wyniesie 18-6 czyli az 12db ... to praktycznie zje caly zysk z anteny

  • 25. Data: 2009-12-31 09:39:17
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    >
    > czyli dla 25m bedzie zmniejszenie 4razy czyli 6db, zatem tlumienie
    > wyniesie 18-6 czyli az 12db ... to praktycznie zje caly zysk z anteny

    Dla 25 m kabla będziesz miał tłumienie 4,5 dB.
    Czy masz tak słaby sygnał z anteny, że spadek o 4,5 dB powoduje problemy w
    odbiorze?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 26. Data: 2009-12-31 10:33:09
    Od: Szymon <_@_.eu>

    W dniu 2009-12-31 09:07, R.M. pisze:
> [...]
    >

    > czyli dla 25m bedzie zmniejszenie 4razy czyli 6db, zatem tlumienie
    > wyniesie 18-6 czyli az 12db ... to praktycznie zje caly zysk z anteny

    Można użyć kabla RG11 - będzie o ile pamiętam 13dB/100m @865MHz. Jeśli
    każdy dB sygnału ważny to może warto?

    Szymon Wyrembak

    (odpowiadajac popraw adres: i...@n...eu)

  • 27. Data: 2009-12-31 11:30:17
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    yabba wrote:
    > Dla 25 m kabla będziesz miał tłumienie 4,5 dB.

    w jaki sposob to obliczyles?

  • 28. Data: 2009-12-31 12:29:49
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    yabba wrote:
    > Dla 25 m kabla będziesz miał tłumienie 4,5 dB.
    > Czy masz tak słaby sygnał z anteny, że spadek o 4,5 dB powoduje problemy w
    > odbiorze?

    taka tlumiennosc wedlug tabeli

    http://www.dipol.com.pl/przewod_koncentryczny_75_om_
    triset-113_1_13-4_8-6_8_1m__E1015_1.htm

    bedzie dla okolo 300MHz 10.5db - 6db(4 razy - 100/25) = 4.5db
    niestety dla 800MHz to juz bedzie 18db - 6db czyli 12db

  • 29. Data: 2009-12-31 12:36:15
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > w jaki sposob to obliczyles?

    100m -> 18 dB
    1m -> 0,18 dB
    25m -> 0,18dB*25 = 4,5 dB

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 30. Data: 2009-12-31 12:39:37
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    >
    > bedzie dla okolo 300MHz 10.5db - 6db(4 razy - 100/25) = 4.5db
    > niestety dla 800MHz to juz bedzie 18db - 6db czyli 12db

    Tłumienie w dB liczy się liniowo. Kabel 100 m tłumi X dB, to kabel o 1/4 tej
    długości tłumi X/4 dB.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba