  • 1. Data: 2015-11-03 12:40:34
    Temat: DS3231 - podróbka?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiś czas temu kupiłem na Allegro kilka chińskich modułów, wyposażonych
    rzekomo w układ RTC DS3231. Z jednego wymontowałem scalak, używając go w
    swoim projekcie.

    Wczoraj zrobiłem test pracy na kondensatorze podtrzymującym (0,1F).
    Ponieważ nie miałem pod ręką diody Schottky'ego, a nie chciało mi się
    przeszukiwać pudełek z częściami, użyłem tymczasowo 1N4148, licząc się z
    tym, że kondensator naładuje się do niższego napięcia. Po trochę ponad
    dobie podłączyłem zasilania - zegar nie wyzerował się przez ten czas.
    Jednak po synchronizacji z NTP okazało się, że czas różnił się od
    rzeczywistego o około 15 sekund. Sporo, szczególnie jak na układ, który
    ma się ponoć cechować wyjątkową dokładnością, dzięki wbudowanemu
    rezonatorowi z kompensacją temperaturową?

    Czy takie zachowanie wskazuje na to, że układ jest zwykłą podróbką (i
    lepiej wyłożyć tych 30 zł na oryginał od zaufanego dostawcy) czy może
    powodem tej sytuacji mogło być za niskie napięcie na kondensatorze
    podtrzymującym?

  • 2. Data: 2015-11-03 14:32:13
    Temat: Re: DS3231 - podróbka?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > lepiej wyłożyć tych 30 zł na oryginał od zaufanego dostawcy) czy może
    > powodem tej sytuacji mogło być za niskie napięcie na kondensatorze

    Sprawdź odchyłkę na zasilaniu znamionowym i porównaj, to chyba oczywiste?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2015-11-03 15:44:07
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...pl>

> [...]
    > lepiej wyłożyć tych 30 zł na oryginał od zaufanego dostawcy) czy może
    > powodem tej sytuacji mogło być za niskie napięcie na kondensatorze
    ?

    To nie jesteś sam, tutaj opisany podobny przypadek

    JarekC

  • 4. Data: 2015-11-03 15:48:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Tuesday, November 3, 2015, 12:40:34 PM, you wrote:

> [...]

    > lepiej wyłożyć tych 30 zł na oryginał od zaufanego dostawcy) czy może
    > powodem tej sytuacji mogło być za niskie napięcie na kondensatorze

    Nie liczyłbym na stabilizację temperaturową przy zasilaniu awaryjnym z
    kondensatora.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2015-11-03 16:38:57
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...pl>

    wiadomości news:5945046472$20151103154801@squadack.com...
    > Hello Atlantis,
    >
    > Nie liczyłbym na stabilizację temperaturową przy zasilaniu awaryjnym z
    > kondensatora.
    >
    > --
    > Best regards,
    > RoMan
    > Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

    Karta katalogowa podaje stabilność rezonatora dla warunku VCC=3.3V lub
    VBAT=3.3V, więc stablilizcja działa również przy podtrzymaniu bateryjnym.

    JarekC

  • 6. Data: 2015-11-03 18:18:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JarekC.DIY,

    Tuesday, November 3, 2015, 4:38:57 PM, you wrote:

    > Karta katalogowa podaje stabilność rezonatora dla warunku VCC=3.3V lub
    > VBAT=3.3V, więc stablilizcja działa również przy podtrzymaniu bateryjnym.

    Fizyczna niemożliwość. Jakie napięcie miałeś na baterii na końcu?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-11-04 01:04:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Nie liczyłbym na stabilizację temperaturową przy zasilaniu awaryjnym z
    > kondensatora.

    Nawet jeśli, to odchyłka i tak jest zwyczajnie podejrzanie duża. Zwykły
    ds1307 z zewnętrznym kwarcem zegarkowym, bez jakiejkolwiek stabilizacji
    będzie miał co najwyżej kilka sekund odchylenia na dobę. Nie
    kilkanaście. A ds3231 ma się ponoć cechować wysoką dokładnością...

  • 8. Data: 2015-11-04 13:31:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 4, 2015, 1:04:32 AM, you wrote:

> [...]
    > będzie miał co najwyżej kilka sekund odchylenia na dobę. Nie
    > kilkanaście. A ds3231 ma się ponoć cechować wysoką dokładnością...

    Liczysz na dokładność taniej, chińskiej podróbki?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-11-04 13:39:33
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...pl>

    wiadomości news:9655053925$20151103181841@squadack.com...

    > Fizyczna niemożliwość. Jakie napięcie miałeś na baterii na końcu?

> [...]

    Nie chodzi o to czy na bateri jest 3.3V czy 3.0V tylko że karta katalogowa
    podaje stabilność zarówno przy zasilaniu głównym jak i z baterii (Vcc OR
    VBat).
    W nagłówku tabeli z parametrami:
    "Typical values aer at VCC=3.3V, VBAT=3V".

    JarekC

  • 10. Data: 2015-11-04 14:28:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Liczysz na dokładność taniej, chińskiej podróbki?

    Nie. Ja zwyczajnie próbuję ustalić, czy to faktycznie chińska podróbka,
    czy też może pominąłem coś jeszcze. Przed zakupem droższego elementu od
    bardziej zaufanego dostawcy chciałbym mieć pewność, że to faktycznie
    rozwiąże problem.
    Od biedy mógłbym nawet przeprojektować PCB pod DS1307 - już samo to
    powinno znacząco poprawić dokładność, w stosunku do tej
    (najprawdopodobniej) podróbki...