  • 11. Data: 2015-11-04 14:30:20
    Temat: Re: DS3231 - podróbka?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Nie. Ja zwyczajnie próbuję ustalić, czy to faktycznie chińska
    >podróbka,
    >czy też może pominąłem coś jeszcze. Przed zakupem droższego elementu
    >od
    >bardziej zaufanego dostawcy chciałbym mieć pewność, że to faktycznie
    >rozwiąże problem.

    O ile dobrze zrozumialem - podnies troche napiecie zasilania, tak,
    zeby kosc miala prawidlowe i zobacz co z tego wyjdze

    J.

  • 12. Data: 2015-11-04 15:31:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-11-04 o 14:30, J.F. pisze:

    > O ile dobrze zrozumialem - podnies troche napiecie zasilania, tak, zeby
    > kosc miala prawidlowe i zobacz co z tego wyjdze

    Zgodnie z notą katalogową, zarówno VCC jak i VBAT muszą mieścić się w
    zakresie 2,3V - 5,5V. Nie mając pod ręką diody Schottky'ego użyłem
    1N4148. To i tak daje mi na kondensatorze napięcie większe, od
    wymaganego minimum. Oczywiście wraz z rozładowaniem kondensatora
    napięcie będzie malało, w końcu spadając poniżej 2,3V. Czy jednak w
    takim przypadku RTC nie powinien raczej się wyłączyć, niż zacząć błędnie
    mierzyć czas?

  • 13. Data: 2015-11-04 17:19:52
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2015-11-04 13:39, JarekC.DIY pisze:

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:9655053925$20151103181841@squadack.com...

    > Nie chodzi o to czy na bateri jest 3.3V czy 3.0V tylko że karta
    > katalogowa podaje stabilność zarówno przy zasilaniu głównym jak i z
    > baterii (Vcc OR VBat).
    > W nagłówku tabeli z parametrami:
    > "Typical values aer at VCC=3.3V, VBAT=3V".
    >
    > JarekC

    DS3231 nie ma stabilizacji temperaturowej!
    Żeby stabilizować temperaturę potrzeba trochę mocy na grzanie i pewnie
    stąd RoMan napisał Ci o fizycznej niemożliwości...

    DS3231 ma natomiast kompensację temperaturową, bardzo dobrą z resztą, i
    działa ona także przy zasilaniu z baterii :-)

    pzdr
    mk

  • 14. Data: 2015-11-11 03:59:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Atlantis" <m...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > Od biedy mógłbym nawet przeprojektować PCB pod DS1307 - już
    > samo to powinno znacząco poprawić dokładność, w stosunku do tej

    I rzeczywiście wolałbyś przeprojektować PCB pod inny scalak
    zamiast kupić za 30zł taki zaufany i sprawdzić czy na takim
    też bedzie 15 sekund odchyłki?

    Twoje opisywane tu na grupie decyzje zawsze mnie zadziwiały
    swoją wyjątkową racjonalnością :-)))

  • 15. Data: 2015-11-11 04:11:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Wczoraj zrobiłem test pracy na kondensatorze podtrzymującym (0,1F).
    > Ponieważ nie miałem pod ręką diody Schottky'ego, a nie chciało mi się
    > przeszukiwać pudełek z częściami, użyłem tymczasowo 1N4148, licząc
    > się z tym, że kondensator naładuje się do niższego napięcia.

    A skąd właściwie u Ciebie przekonanie, że kondensator,
    ładowany przez szeregową diodę, naładuje się do niższego
    napięcia gdy diodą bedzie 1N4148 zmiast dioda Schotkiego?

    Bo to że przy sporym prądzie na diodzie 1N4148 odłoży się
    większe napięcie niż na diodzie Schotkiego to jest dosyć jasne,
    ale przecież przy ładowaniu kondensatora ze źródła o stałym
    napięciu różnica napięć między ładującym się kondensatorem
    a napięciem źródłowym będzie maleć a zatem prąd też maleć
    aż rola diody przestanie być zauważalna...

    Na upartego, dobry kondensator bez upływności naładujesz
    do pełnego napięcia zasilania również przez zaporowo
    spolaryzowaną diodę, bo one zwykle mają upływność rzędu
    10-20 mikro amperów. Żaden komponent nie jest idealny.

    > powodem tej sytuacji mogło być za niskie napięcie na kondensatorze
    > podtrzymującym?

    Masz w domu woltomierz?
    Weź może chłopie zmierz to napięcie na kondensatorze,
    tuż przed odłączeniem zasilania, co? Bo snujesz dywagacje
    zamiast wziąć i zmierzyć, jak człowiek, i przestać się
    zastanawiać i zgadywać coś, co jest łatwe do zmierzenia.

  • 16. Data: 2015-11-12 12:53:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > spolaryzowaną diodę, bo one zwykle mają upływność rzędu
    > 10-20 mikro amperów. Żaden komponent nie jest idealny.

    Dla mnie te uA w odniesieniu do zaporowo spolaryzowanej diody to rewelacja,
    chyba, że masz na myśli jakieś diody na kA.
    Zasilacz ustawiłem na 5V, miernik na 200.00uA. Dla sprawdzenia włączyłem
    100k i dostałem około 49uA - czyli wszystko działa.
    Po zastąpieniu 100k włączoną zaporowo 1N4148 miernik pokazywał 0.00uA -
    czyli poniżej 10nA
    P.G.

  • 17. Data: 2015-11-12 17:54:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@c...pl> wrote in message

> [...]
    > 100k i dostałem około 49uA - czyli wszystko działa.
    > Po zastąpieniu 100k włączoną zaporowo 1N4148 miernik pokazywał 0.00uA -

    Rewelacja, bo być może nie masz nawyku czytania datasheetów? :-)

    https://www.fairchildsemi.com/datasheets/1N/1N914.pd
    f Strona 2.
    Cytuję tabelkę na dole strony, wiersz: IR - Reverse Leakage
    VR = 20V, TA = 25'C IR=0.025uA Max.
    VR = 20V, TA = 150'C IR=50uA Max.
    VR = 75V, TA = 25'C IR=5uA Max.

    Pisząc tamten tekst akurat nie miałem datasheeta przed oczami,
    ale niewiele się pomyliłem co do wartości i te moje 10-20 mikro A
    jest jak najbardziej realne, zwłaszcza jak dioda jest zainstalowana
    blisko grzejącego się stabilizatora napięcia z małym lub bez radiatora.

    Nawet jeśli będą to nano Ampery to wciąż sądzę że upływność
    dobrego kondensatora będzie parę rzędów wielkości mniejsza,
    a więc wcześniej czy później naładuje się ten kondensator tak czy siak.

    A już z pewnością gdy dioda jest sporaryzowana w stronę przewodzenia.

  • 18. Data: 2015-11-12 18:27:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >jest jak najbardziej realne, zwłaszcza jak dioda jest zainstalowana
    >blisko grzejącego się stabilizatora napięcia z małym lub bez

    Nie masz ani 150C ani 75V, wiec realne jest 25nA, a to pewnie i tak
    gorna granica.

> [...]
    >dobrego kondensatora będzie parę rzędów wielkości mniejsza,
    >a więc wcześniej czy później naładuje się ten kondensator tak czy

    takiego "zwyklego kondensatora", a nie " supercap".

    J.

  • 19. Data: 2015-11-12 18:33:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > jest jak najbardziej realne, zwłaszcza jak dioda jest zainstalowana
    > blisko grzejącego się stabilizatora napięcia z małym lub bez radiatora.

    Miałem na myśli bliskie otoczenie RTC, gdzie nie spodziewałbym się jakichś
    nieprzyzwoitych temperatur (choćby dla zapewnienia przyzwoitych warunków
    pracy dla kwarca zegarkowego). Ale faktycznie określenie "Na upartego"
    oznacza oderwanie się od tego założenia.
    Dla mnie parametry max zupełnie nie pasują do "one zwykle mają..."
    Nigdy nie mierzyłem parametrów w wysokich temperaturach, ale w normalnych
    temperaturach to (w przypadku upływności) wartość max bywa nawet 100 razy
    zawyżona w stosunku do typowej (dają sobie zapas, aby uniknąć głupich
    dyskusji).

    > Nawet jeśli będą to nano Ampery to wciąż sądzę że upływność
    > dobrego kondensatora będzie parę rzędów wielkości mniejsza,
    > a więc wcześniej czy później naładuje się ten kondensator tak czy siak.

    Nie kwestionowałem naładowania kondensatora tylko te uA.
    Nie mam pojęcia jakie są upływności SuperCapów, ale to jest jakaś forma
    elektrolitów chyba. Nie wykluczałbym, że naładowanie przez odwrotnie
    spolaryzowaną diodę impulsową może być niemożliwe.

    > A już z pewnością gdy dioda jest sporaryzowana w stronę przewodzenia.
    :).
    P.G.