  • 1. Data: 2015-11-01 05:01:44
    Temat: a takie cudo widzieli ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=qnOVQR95NB0

    I teraz pytanie - z czego kuśwa jest ta pasta ??
    Bo kupić ciut drogo...

    185E za 20 saszetek po 2.5g.

    Czyli wychodzi jakieś 40 zł za saszetkę.
    Żeby tak chociaż po 20, to bym chyba kupił, bo czasem bardzo byłoby
    fajnie mieć PCB tego samego dnia...

    No tak to ciut drogo jakby. Więc jak to polak kombinuję - z czego to
    może być, że się trzyma laminatu zamiast zalać cały otwór, jak to pewnie
    by pasta SMT zrobiła ?

  • 2. Data: 2015-11-01 05:32:08
    Temat: Re: a takie cudo widzieli ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No to jeszcze ;

    http://dangerousprototypes.com/2013/05/15/low-cost-p
    cb-through-hole-plating/

    Kuśwa, co za barbarzyński język na tym filmiku...
    Co to roztwór on używa do aktywizacji otworów ?
    Czyli - co to jest copper hypophosphite po ludzku ? I skąd to wziąć (lub
    jak mówi Pawłowicz "wziąść") ?

  • 3. Data: 2015-11-01 09:14:43
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-11-01 o 05:32, sundayman pisze:
    > copper hypophosphite

    podfosforyn miedzi. skąd wzionść to nie wiem :)

  • 4. Data: 2015-11-01 14:49:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > Co to roztwór on używa do aktywizacji otworów ?
    > Czyli - co to jest copper hypophosphite po ludzku ? I skąd to wziąć (lub

    ;-)

    Podfosforyny to sole kwasu H3PO2. Wbrew pozorom jest to kwas
    jednoprotonowy, dwa atomy wodoru są bezpośrednio związane z atomem
    fosforu, i tylko ten trzeci jest kwaśny.
    Podfosforyny, zwane obecnie fosforanami (I), są oficjalnie na liście A i
    nie da się ich kupić bez całego mnóstwa zezwoleń. Nieoficjalnie jest
    różnie...
    A język to chyba portugalski.

    Pozdrawiam,
    Paweł Pawłowicz

  • 5. Data: 2015-11-01 19:53:00
    Od: s...@g...com

    użytkownik sundayman napisał:

    > Kuśwa, co za barbarzyński język na tym filmiku...
    > Co to roztwór on używa do aktywizacji otworów ?

    Pierwsze - pasta oparta na srebrze
    Drugie - podfosforyn miedzi, jako że z kupnem ciężko,
    miesza się podfosforyn wapnia z siarczanem miedzi,
    siarczan wapnia opada, a w roztworze masz podfosforyn miedzi.
    Rozkład w 150-170 stopniach. Pomysł jest z ruskiego
    patentu. Nawet ktoś to sprzedaje za chore pieniądze na all.

    Co dalej chcesz zrobić z tak otrzymaną płytka?

  • 6. Data: 2015-11-01 23:53:20
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > nie da się ich kupić bez całego mnóstwa zezwoleń. Nieoficjalnie jest
    > różnie...

    ale czemu ? Co to - trucizna jak aresznik, czy coś jeszcze gorszego ?

  • 7. Data: 2015-11-02 00:22:18
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Co dalej chcesz zrobić z tak otrzymaną płytka?

    No jak co - posmarować masełkiem, żółty serek, pomidorka - mniam mniam !

    Chyba nie rozumiem kolegi pytania...?
    Jak - co zrobić ?
    Dajemy na to folię UV, naświetlamy, wywołujemy, trawimy - sru ! PCB z
    metalizacją otworów !

    Od czasu do czasu chciałbym mieć prototypowe PCB nie za 2 tygodnie, ale
    już. Przeważnie jest to wtedy kiedy robię coś dla siebie, a nie dla
    klienta. I wtedy nie chce mi się czekać.

    Z kolei najszybszy termin realny np. w Eurocircuits to chyba 2-3 dni
    conajmniej. A jeszcze jak jest weekend (a ja przeważnie wtedy coś
    prywatnie sobie dłubię), to jeszcze dłużej.
    Cena też wtedy się robi kosmiczna, no i - trochę mi się nie podoba
    płacenie 100E czy coś koło tego za płyteczkę 90x70mm...

    Z drugiej strony, walka z ręcznie dłubanymi przelotkami męcząca jest i
    nudna, a i efekt marny. Zwłaszcza, że ja wszystko robię w SMD, więc
    małe, i na przykład wystająca przelotka pod chipem jakimś nie jest cool.

    Pewnie, że można zrobić PCB "pod ręczne przelotki" , no ale to mi się
    nie bardzo podoba, bo przeważnie jednak to są rzeczy które zdarza się
    powielać w chociażby 2-3 egz. później. A na robienie PCB 2 razy, pod
    płytkarnię i dla siebie inaczej, to już czasu nie mam tyle.

    Więc - ideałem byłoby móc zrobić w miarę sprawnie przelotki zbliżone do
    normalnych. I ta pasta z pierwszego linku jest najlepsza bo najszybciej,
    no ale znowu - do prywatnych rzeczy ciut drogawo.

    Co prawda miedziowanie otworów też jest kolejny procesem, wydłużającym
    zabawę, no ale bardzo skomplikowane nie jest, i ostatecznie można robić.

    O ile całość wykonania PCB zmieści się w paru godzinach, żeby mieć na
    wieczór gotową płytkę, to jest to akceptowalne.
    I dlatego przeglądam takie rozwiązania.

  • 8. Data: 2015-11-02 01:48:54
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:5636186d$0$645$65785112@news.neostrada.pl...
    cb-through-hole-plating/
    > A język to chyba portugalski.

    Nawet na pewno. I to w wersji brazylijskiej, co można zresztą wydedukować po
    nieco innym wyglądzie tekstu, niż w Europie, oraz po wpisach na forum pod
    filmem.
    Bajdełej - czy u was też jest bez dźwięku?

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 9. Data: 2015-11-02 04:54:09
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Bajdełej - czy u was też jest bez dźwięku?

    Dlaczego ? Pan ładnie opowiada.

    Dobra :) Bez dźwięku jest. Widać im na taśmę zabrakło.

  • 10. Data: 2015-11-02 10:03:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-11-01 o 23:53, sundayman pisze:

    > ale czemu ? Co to - trucizna jak aresznik, czy coś jeszcze gorszego ?

    Na liście nie jest ze względu na toksyczność. A do czego można go użyć,
    poszukaj sobie. Tylko się później nie zdziw :-)
    Tak nawiasem mówiąc, przy ogrzewaniu podfosforynu powstaje PH3, a ten
    zdrowy nie jest (charakterystyczny zapach karbidu). Fosforowodór jest
    używany do trucia kretów (preparaty to fosforki uwalniające fosforowodór
    przy reakcji z wodą), ale oficjalnie nie da się ich kupić, tym razem ze
    względu na toksyczność. Na gorąco PH3 pewnie utleni się do P2O5, a ten
    złapie wodę z powietrza tworząc kwas fosforowy. Wniosek: nie bardzo
    można to robić w piecyku używanym do celów kuchennych.
    Najłatwiej chyba byłoby zdobyć podfosforyn sodu, po prostu zmieszać go z
    siarczanem miedzi i gotowe.

    P.P.