  • 11. Data: 2023-02-16 23:29:18
    Temat: Re: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Samym celem tej małej kolorymetrii jest m.in. próba oceny zrobienia
    > taniego urządzenia (powiedzmy do 300USD), które umożliwi taki pomiar.
    > To jest część większego projektu i kolorymetria jest częścią pewnej
    > metodologii, ale nie mam za bardzo jak wejść w szczegóły. Ogólnie
    > planowałem wziąć sobie te 3 diódki, pojedyńczy sensor / 3 sensory,
    > jakąś ad-hoc kuwetę i pomierzyć rzecz multimetrem, ale właśnie
    > chciałem to wykorzystać, żeby pogrzebać w tym pythonem i tak się go
    > pouczyć.

    Uwagę mam tylko taką, że być może wbrew oczekiwaniom, łatwiej jest
    policzyć fotony, niż regulować ich podaż. Fotodioda podłączona do
    wzmacniacza operacyjnego konwerującego prąd na napięcie zachowuje
    się przewidywalnie i liniowo, ma dobrą stabilność długoterminową.
    Ale świecenie diódkami to może być loteria. Ani to stabilne, ani
    powtarzalne, ani liniowe. Z metrologicznego punktu widzenia wiele
    trudności.

    Jarek

    --
    O świetliku sąd powstał nie wiem skąd | I wnet rozwiązał łamigłówkę
    Że on gaśnie gdy wyłączyć prąd | Świetlik bez prądu świecił też

  • 12. Data: 2023-02-17 00:15:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-16, A S <a...@e...pl> wrote:

    > Czyli nie skład widmowy (rodanek jakiego metalu) a stężenie w
    > roztworze? Czyli amplituda barwy?

    Niekoniecznie stężenie. Sama absorpcja optyczna przy długości fali
    odpowiadającej użytym LED.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2023-02-17 00:20:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-16, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > Ale świecenie diódkami to może być loteria. Ani to stabilne, ani
    > powtarzalne, ani liniowe. Z metrologicznego punktu widzenia wiele

    Można każdorazowo kalibrować lub brać absorbancję. To będzie robota typu
    proof od concept, więc na takie rzeczy przyjdzie czas później. Przy
    samej metodologii głownie interesuje mnie czy wychwycę różnice pomiędzy
    różnymi próbkami. Wychwytuję je bez wysiłku wzrokowo, więc nie powinno
    być dużego problemu. Sorry, że tak ogólnie, ale precyzyjniej nie mogę.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2023-02-17 00:37:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 15 Feb 2023 02:28:07 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > że będą np. 3 źródła światła, mogą być jakieś standardowe LEDy, może być
    > laser i współpracujące z tym czujniki mierzące intensywność światła
    > (fotodioda, forotrazystor, czy coś). Sterować LED'ami nie jest krytyczne
    > (jako opcja, czemu nie), ale odczyt intensywności chciałbym robić
    > właśnie z poziomu pythona. Do kupy min. 3 kanały do odczytu, lepiej
    > więcej, np. również dla temperatury.
    >
    > Platforma dowolna ale linuksowa (RPi, inne SBC, zwykły laptop/pc).
    > Wolałbym raczej po usb niż gpio. Nie musi mieć rzecz jakiś wyszukanych
    > bibliotek pythonowskich - więcej się nauczę grzebiąc głębiej.

    Python jest skryptowy, i predkosc ma taką sobie.
    W tym co piszesz, predkosc raczej malo potrzebna, chyba ze do
    komunikacji.
    I od komunikacji bym zaczął - trzeba sprawdzic, jakie są możliwosci.

    W sumie to pythona odradzam, ale ja jakims Raspberry ma zaletę -
    prostą grafikę szybko ogarniesz.

    J.

  • 15. Data: 2023-02-17 01:18:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Python jest skryptowy, i predkosc ma taką sobie.
    > W tym co piszesz, predkosc raczej malo potrzebna, chyba ze do
    > komunikacji.
    > I od komunikacji bym zaczął - trzeba sprawdzic, jakie są możliwosci.

    Wiem, że są całe biblioteki np. dla RPi i może nie byłaby to taka zła
    platforma, ale trochę odrzuca mnie, że wszystko wydaje sie być na
    poziomie... hmmm... gotowców. Żeby odczytać temperaturę mam gotową
    funkcję czy jakiś inny obiekt i tyle. Tak to ja mogę używać pythona bez
    znajomości pythona, a wolałbym trochę na poziomie bardziej podstawowym.
    Może mam zresztą błędne wyobrażenie.

    > W sumie to pythona odradzam, ale ja jakims Raspberry ma zaletę -
    > prostą grafikę szybko ogarniesz.

    Z jakiegoś powodu python rozpowszechnił się w środowiskach nazwijmy to
    badawczo-rozwojowym. Przynajmniej w moich okolicach. Pewnie stało się
    tak właśnie ze względu na skryptowość. Sam jak mam coś do zrobienia to
    na ogół robię to poziomie skryptów powłoki albo php, ale chce też liznąć
    tego pythona żeby mieć jakąś ogólną orientację i nie siedzieć na googlu
    przy każdym składniowym niuansie.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2023-02-17 01:43:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Feb 2023 00:18:03 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > funkcję czy jakiś inny obiekt i tyle. Tak to ja mogę używać pythona bez
    > znajomości pythona, a wolałbym trochę na poziomie bardziej podstawowym.

    Chyba błedne. Biblioteki są do rzeczy znanych i przewidzianych.
    A Ty chcesz cos nowego, jak rozumiem.

> [...]
    > tak właśnie ze względu na skryptowość. Sam jak mam coś do zrobienia to
    > na ogół robię to poziomie skryptów powłoki albo php, ale chce też liznąć

    Bo znasz. Pythona musisz poznac. Skryptowosc nie jest tu żadną zaletą,
    no chyba, ze potrzebujesz w programie generowac jakies programy
    do obslugi.
    A jak nie potrzebujesz, to ze skryptowosci zostaje tylko wolna praca
    :-)
    Swoją drogą, ze sie nikt o jakis kompilator nie pokusił ..

    A Ty prawdopodobnie potrzebujesz możliwosci "niskopoziomowych".
    Choc akurat gpio obsluguje, i z tego co widze, to i z USB cos potrafi.

    > tego pythona żeby mieć jakąś ogólną orientację i nie siedzieć na googlu
    > przy każdym składniowym niuansie.

    składnie ma miejscami ciekawą, ale czy taką godną uwagi ...
    a te jego scisle wciecia mnie wk*.

    J.

  • 17. Data: 2023-02-17 14:16:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marcin,

    Friday, February 17, 2023, 12:20:39 AM, you wrote:

    [...]

    > Można każdorazowo kalibrować lub brać absorbancję.

    Perturbacje z redundancją. Jakby absorpcji było za mało, to wymyślili
    absorbancję...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2023-02-17 16:52:29
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Sam jak mam coś do zrobienia to na ogół robię to poziomie skryptów
    > powłoki albo php

    Też tak robiłem. Aż poznałem pythona :) Więc do takich zastosowań polecam.
    Bardzo przyjemny język.

    --
    Idzie niedźwiedź przez łączkę i widzi zajączka.
    - Te, zając, skocz po papierosy!

  • 19. Data: 2023-02-17 19:45:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Można każdorazowo kalibrować lub brać absorbancję.

    W sensie żeby najpierw robić pomiar z pustą kuwetą? To nawet trzeba.

> [...]
    > wychwycę różnice pomiędzy różnymi próbkami. Wychwytuję je bez wysiłku
    > wzrokowo, więc nie powinno być dużego problemu.

    Z diódkami może być tak, że przy większej mocy świecenia (a więc
    też większej temperaturze) potrafią zmienić widmo. Przesuwa się ku
    czerwieni, jakby chciały odlecieć. To też czasem można wychwycić
    wzrokiem. Lepiej trzymać się dolnych rejestrów jasności.

    > Sorry, że tak ogólnie, ale precyzyjniej nie mogę.

    To akurat rozumiem.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-02-18 07:56:13
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Niekoniecznie stężenie. Sama absorpcja optyczna przy długości fali
    > odpowiadającej użytym LED.

    Czyli bez jakiejś spektrometrii nie pójdzie. Kiedyś zbudowałem namiastkę spektrometru
    w oparciu o siatkę dyfrakcyjną i tanią kamerkę 640x480. Bez obiektywu, maleńka
    matrycka była ekranem dla obrazu dyfrakcyjnego a raszta to soft. Zerknij w "Budujemy
    spektrometr optyczny" a nuż zainspiruje, choć to były czasy, gdy siatkę trzeba było
    wykombinować, a teraz wystarczy zamówić na Alim za parę zł. Nie zajmowałem się
    rozpoznawaniem widma a jego przekształceniem na tablicę wartości i prezentacją, ale
    powinno się dać smakowicie ogarnąć.

    pozdr
    --
    A S