  • 21. Data: 2023-02-18 09:02:14
    Temat: Re: DIY kolorymetr z obsługą pod pythonem
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Feb 2023 07:56:13 +0100, A S wrote:

    > Czyli bez jakiejś spektrometrii nie pójdzie. Kiedyś zbudowałem
    > namiastkę spektrometru w oparciu o siatkę dyfrakcyjną i tanią
    > kamerkę 640x480. Bez obiektywu, maleńka matrycka była ekranem dla
    > obrazu dyfrakcyjnego a raszta to soft. Zerknij w "Budujemy
    > spektrometr optyczny" a nuż zainspiruje,

    Podpowiedź dobra, ale Marcinowi niekoniecznie na tym zalezy.
    Moze mu wystarczy kilka dobrze znanych pasm.

    P.S. w nowszych czasach ... bierze sie dwa lusterka polprzepuszczalne,
    sklada blisko i rozsuwa ze stała prędkoscią. lusterka tworzą
    interferometr, ktory jedne fale przepuszcza, a inne wygasza, w
    zaleznosci od odleglosci lusterek i dlugosci fali.
    W miare rozsuwania kazda dlugosc fali jest cyklicznie przepuszczana i
    tlumiona.
    A potem sie robi FFT odczytu z fotodiody :-)

    A swoją drogą - rodanki nie sa fluorescencyjne?

    J.

  • 22. Data: 2023-02-18 09:08:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Feb 2023 19:45:33 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > W sensie żeby najpierw robić pomiar z pustą kuwetą? To nawet trzeba.

    > Z diódkami może być tak, że przy większej mocy świecenia (a więc
    > też większej temperaturze) potrafią zmienić widmo. Przesuwa się ku
    > czerwieni, jakby chciały odlecieć.

    I odlatują - w podczerwien, w migotanie, w koncu do kosza :-)

    > To też czasem można wychwycić
    > wzrokiem. Lepiej trzymać się dolnych rejestrów jasności.

    No wlasnie - nie przeciązysz, będą trzymac kolor.
    Wystarczy trzymac katalogowe parametry.
    Chociaz ... mam wrazenie, ze to skutek temperatury, wiec moze byc
    termostat potrzebny.
    No i praca impulsowa moze pomóc.

    Choc te niebieskie chyba nie odlatują, a przynamniej nie do ~80C -
    bo te nowoczesne zarowki gorące.

    J.

  • 23. Data: 2023-02-18 10:46:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > trzymac katalogowe parametry. Chociaz ... mam wrazenie, ze
    > to skutek temperatury, wiec moze byc termostat potrzebny.

    Termostat nic nie pomoże. Nieważne, czy temperatura otoczenia to
    10, 20, czy 30 stopni. Sama struktura nagrzewa się wściekle, a jej
    temperatura zależy głównie od prądu.

    > No i praca impulsowa moze pomóc.

    Przy pracy impulsowej może pojawić się modulacja AM/FM. Dioda zaczyna
    świecić silnie i krótkofalowo, po milisekundach słabnie i czerwienieje.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2023-02-18 11:14:56
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.02.2023 10:46, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Przy pracy impulsowej może pojawić się modulacja AM/FM. Dioda zaczyna
    > świecić silnie i krótkofalowo, po milisekundach słabnie i czerwienieje.

    To się uśredni - to nie są przecież krytyczne czasowo pomiary?

    W ogóle to ja bym wziął takie Rpi Pico, wgrał któregoś Pythona (skoro ma
    być Python) i z niego sterował wszystkim i mierzył. Reszta na PC przez
    USB, też w Pythonie - zgodnie z założeniami.
    Takie Pico steruje bardzo dobrze PWM-ami, więc można podłączyć stado
    różnych LED.
    Początkowo myślałem o fotodiodzie z komparatorem i rozjaśniamy LED aż
    się przełączy, ale skoro mierzyć lepiej, to jakiś DAC np. ADS 1115 czy coś.
    Jako że lubię jak coś się rusza i brzęczy, to zrobiłbym karuzelę na
    próbki sterowaną silnikiem krokowym - można będzie w locie kalibrować
    się na brak próbki czy na próbkę o znanych parametrach.

    --
    Mirek.

  • 25. Data: 2023-02-18 11:45:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Feb 2023 11:14:56 +0100, Mirek wrote:

> [...]
    > być Python) i z niego sterował wszystkim i mierzył. Reszta na PC przez
    > USB, też w Pythonie - zgodnie z założeniami.

    A da sie na Pico jakos dobrze oprogramowac slave USB, czy to jakos
    terminalowo ?

> [...]
    > Początkowo myślałem o fotodiodzie z komparatorem i rozjaśniamy LED aż
    > się przełączy, ale skoro mierzyć lepiej, to jakiś DAC np. ADS 1115 czy coś.

    Sa fotodiody zintegrowane z DAC czy innym.
    Np seria TSL25x1
    https://www.publicsensors.org/light-sensor/

    > Jako że lubię jak coś się rusza i brzęczy, to zrobiłbym karuzelę na
    > próbki sterowaną silnikiem krokowym - można będzie w locie kalibrować
    > się na brak próbki czy na próbkę o znanych parametrach.

    To jeszcze mozna filtry barwne zmieniac, albo siatki dyfrakcyjne
    obracac :-)

    J.

  • 26. Data: 2023-02-18 11:48:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Feb 2023 10:46:29 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Termostat nic nie pomoże. Nieważne, czy temperatura otoczenia to
    > 10, 20, czy 30 stopni. Sama struktura nagrzewa się wściekle, a jej
    > temperatura zależy głównie od prądu.

    Jak prad stały, a dioda w termostacie, to i temperatura stała.
    temperature diody chyba mozna mierzyc - wszak to dioda :-)

    > Przy pracy impulsowej może pojawić się modulacja AM/FM. Dioda zaczyna
    > świecić silnie i krótkofalowo, po milisekundach słabnie i czerwienieje.

    Ale po milisekundzie ja wyłączasz :-)

    J.

  • 27. Data: 2023-02-18 12:16:35
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.02.2023 11:45, J.F wrote:

    > A da sie na Pico jakos dobrze oprogramowac slave USB, czy to jakos
    > terminalowo ?

    No wszystko się da, ale po co komplikować sobie i komuś życie?
    Normalnie bym zrobił po serialu ludzkimi komendami.

    --
    Mirek.

  • 28. Data: 2023-02-18 13:23:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > To się uśredni - to nie są przecież krytyczne czasowo pomiary?

    W przypadku AM tak, ale FM powoduje, że możemy nie wiedzieć, co mierzymy.
    Nie że wiem, że to wielki problem. Wskazuję na co zwrócić uwagę w projekcie
    badawczym.

    > Takie Pico steruje bardzo dobrze PWM-ami, więc można podłączyć stado
    > różnych LED.

    Teraz jest tak, że wystarczy mieć jedną linię danych, by sterować stadem
    różnych LED, które świecą trzybajtowym kolorem.

    https://www.mouser.com/pdfDocs/WS2812B-2020_V10_EN_1
    81106150240761.pdf

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-02-18 13:30:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jak prad stały, a dioda w termostacie, to i temperatura stała.
    > temperature diody chyba mozna mierzyc - wszak to dioda :-)

    Tylko po co mierzyć? Wystarczy trzymać się stałych parametrów i nie
    zmianiać ich. Czyli zasilać diodę zawsze tym samym prądem. Należy przy
    tym pamiętać, o starzeniu i utracie parametrów -- ale jeśli będziemy
    wykorzystywać niewielką część mocy maksymalnej, efekt ten nie powinien
    być znaczący.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2023-02-18 14:25:00
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.02.2023 13:23, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Teraz jest tak, że wystarczy mieć jedną linię danych, by sterować stadem
    > różnych LED, które świecą trzybajtowym kolorem.

    No znam oczywiście, ale żeby tą jedną linią sterować też potrzebny jest
    mikrokontroler - to raz, dwa to zajdź mi diodę UV A, B, C czy
    podczerwień, czy choćby pomarańczową albo zwykły fiolet, sterowaną w ten
    sposób. No i w takich WS-ach też masz PWM i ZTCP na częstotliwość nie
    masz wpływu.

    --
    Mirek.