    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Czyżbym wykrakal?
    Date: Tue, 3 Mar 2020 10:02:09 +0100

    Hello andal,

    Monday, March 2, 2020, 8:58:42 PM, you wrote:

    [...]

    > a jaka jest roznica miedzy smrodem/spalinami z samochodu od tego z
    > elektrowni weglowej?

    Bardzo duża, szczególnie w przypadku nowoczesnej elektrowni:
    1. Samochód nie pojedzie na węglu.
    2. Sprawność silnika spalinowego, nawet diesla, jest znacząco niższa
    niż sprawność elektrowni węglowej. Silnik spalinowy w samochodzie
    bardzo rzadko pracuje w zakresie maksymalnej sprawności. Elektrownia
    praktycznie zawsze.
    3. Spalanie w elektrowni węglowej jest kontrolowane z dokładnością
    niedostępną dla silnika spalinowego pracującego w bardzo zmiennych
    warunkach.
    4. Filtrowanie spalin w elektrowni węglowej jest obecnie tak skuteczne,
    że nie wymagają one już osobnych kominów do wyprowadzania spalin na
    dużą wysokość (dla rozproszenia opadu pyłów). W nowoczesnych
    elektrowniach spaliny są wyprowadzane przez chłodnie kominowe i nie
    mogą zawierać jakichkolwiek zanieczyszczeń, bo zanieczyściłoby to wodę
    obiegową.
    Cząstki stałe są filtrowane całkowicie, związki siarki służą do
    produkcji płyt gipsowo kartonowych, obecnie wyłapuje się nawet tlenki
    azotu. Pozostaje dwutlenek węgla, para wodna i azot. Zanieczyszczenia
    są śladowe.

    Polska produkuje mało energii z OZE ale taką energię importujemy. W
    efekcie jeszcze bardziej poprawia się bilans zanieczyszczeń.

    --
    Best regards,
    RoMan