  • Data: 2010-02-22 12:47:04
    Temat: Re: Czym poprawiaae skany negatywów?
    Od: Jan <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY pisze:

    > stajesz sie niewolnikiem wlasnych zbiorow.
    > musisz ciagle pamietac zeby cos tam przekopiowac - trwoni sie zycie na
    > kopiowanie.

    _Trwonienie_ to przesada, dla mnie najgorsze jest,
    że muszę o tym pamiętać.

    > raz odkladasz negatywy w suche miejsce , foliujesz i zapominasz .
    > wyjmujesz jesli potrzeba , cyfrujesz jesli potrzeba tylko te ujecia.
    > (...) w sumie wiecej zachodu z tym cyfrowaniem niz pozytku.
    > osobiscue doszedlem do wniosku ze archwizowanie domowych zbiorow w ten
    > sposob jest bez wiekszego sensu - sztuka la sztuki.

    I tutaj jest pies pogrzebany. Ale podejrzewam,
    że klisze są jednak mniej odporne na starzenie się
    i przypadkowe zniszczenie niż papier. W swojej
    powszechności papier, mimo że płonny, ma zadziwiającą
    trwałość. Dowodem na to, i to dobrze widocznym
    w sieci, są obecnie skany bardzo starych fotografii
    z samych początków istnienia fotografii. No i książki
    przecież, wystarczy popatrzeć na witrynę Narodowego
    Archiwum Cyfrowego, albo na rozmaite biblioteki cyfrowe.
    Pozycje wydane przed dwustu laty można dziś czytać
    bez ubiegania się o zezwolenie na wstęp do czytelni
    takich skarbów.

    Książki ginęły właściwie głównie podczas wojen, i to tych
    dużych, jak potop szwedzki czy najazd Niemiec w 1939.
    Czasem urządzano specjalne akcje palenia papierów,
    bo inaczej zostałyby jako świadectwa historii.

    To są dla mnie dowody, że najlepiej jest zrobić
    dobre odbitki i je umieścić w swoich rodzinnych
    kufrach. Z tego też powodu firmy wykonujące odbitki
    mają pewną przyszłość.

    Ale, oczywiście, do oglądania na monitorach skany
    są konieczne. Dlatego sobie cenię zdanie doświadczonych
    skanujących.

    Z szacunkiem,
    Jan