-
Data: 2013-11-28 23:10:06
Temat: Re: Czym obróbka CR2 - RAW?
Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2013-11-28 12:27, mt pisze:
> W dniu 2013-11-28 11:28, Marek pisze:
>
>> Z fotoszopą raczej bym nie porównywał edytora. Powiedzmy, że ACDSee
>> oferuje edycję na podstawowym fotograficznie poziomie. Również moduł
>> develop, z jednej strony bije na głowę ACR w fotoszopie (funkcjonalność
>> i efekt końcowy)
>
> ACR jest tylko modułem szopa do wywoływania rawów, niczym więcej, do
> reszty edycji klika się w ACR aby wczytał zdjęcie po wywołaniu do PS.
Ok, inaczej to ujmę. Chodziło o to, że moduły ACDSee Edit i Develop
odpowiadają Photoshopowemu edytorowi i modułowi ACR. Napisałem, że o ile
Develop stanowi konkrecję do ACR'a o tyle edycja bitmap w Photoshopie
jest nieporównywalnie bardziej zaawansowana. ACDSee w tym aspekcie
ogranicza się do korekcji fotograficznych, np. fotomontażu nie da się
zrobić.
> Interface i przyzwyczajenia to rzecz względna, natomiast pokaż przykład,
> gdzie ACDSee bije na głowę ACR (czy też Lr, to to samo jeśli chodzi o
> silnik) pod względem efektu końcowego, czyli jakości obrazka, chociażby
> pod względem właśnie wyciągania cieni (i tego co się dzieje z szumem w
> cieniach), odzyskiwania przepałów, ogólnej jakości odszumiania,
> panowania nad kolorem itd. bo za bardzo nie wiesz o czym piszesz.
Wycinasz połowę mojej wypowiedzi i chcesz żebym to komentował. Przytoczę
moje słowa w całości.
Teza 1.
"Z kolei ACDSee / develop ZWYKLE daje lepsze wizualnie efekty końcowe
niż blady ACR"
Wyróżniłem słowo ZWYKLE. Niżej to skomentuję.
Kolejna teza, którą wyciąłeś:
Teza 2.
"Nie wspomnę o szybkości pracy. Przetworzenie większej ilość zdjęć pod
ACR zajmie wieki bawiąc się z każdym suwaczkiem. "
Napisałem też o przewadze ACR w wydobywaniu detali z prześwietleń, co
też wyciąłeś:
Teza 3.
"Przykładowo nie da się w ogóle wyciągnąć szczegółów z mocnych przepaleń
gdzie ACR jeszcze sobie radzi."
oraz kolejny wycięty fragment mówiący o przewadze ACR:
Teza 4.
"Metoda regulacji kontrastu też jest kontrowersyjna gdyż rośnie przy
okazji nasycenie kolorów. Trzeba je redukować ręcznie. "
A teraz po kolei Twoje komentarze i moje odpowiedzi.
>chociażby
> pod względem właśnie wyciągania cieni
Nie pokażę gdyż twierdzę, że ACR jest lepszy w tym względzie. Patrz Teza 3.
>(i tego co się dzieje z szumem w
> cieniach)
ACR ma więcej suwaków przy ustawianiu redukcji szumu. Jednakże mimo to,
ACDSee jest skuteczniejszy. Zachowuje więcej detali przy podobnym
odszumianiu. Ale to pikuś... sposób aplikowania efektu daje dopiero
pełen power ACDSee odczuć. W ACR można osiągnąć podobne efekty ale przy
jednakowej drobiazgowości nanoszenia korekt, wieki spędzisz na pracy z ACR.
W ACR brak jest narzędzia podglądu weryfikacji skuteczności odszumiania.
Trzeba ustawić poziom odszumiania, ślepić czy nie jest za duży bo zżera
detale, modyfikować i tak czasem parę razy. W ACD wciskasz ALT przy
regulacji odszumiania, obraz zmienia się na szary (w dwóch miejscach:
natychmiast w małym podglądzie 1:1 i na głównym ekranie lecz z
opóźnieniem) z uwydatnieniem kontrastów i szumu luminancji. Dla szumu
chrominancji jest podobne narzędzie gdzie na kolorowo podświetla obszary
występowania na szarym tle. Niczego nie muszę zgadywać. W sekundę
ustawię optymalne odszumianie nawet nie patrząc na treść zdjęcia.
Ergonomia aplikowania miejscowego efektu odszumiania jest również
znacznie lepsza pod ACDSee. Więc tu drugi plus dla ACDSee. Detali nie
przytaczam, chyba, że chcesz wnikać tak drobiazgowo, to opiszę różnice.
W aspekcie nie tylko samego odszumiania ale równieżo kontroli
odszumiania ACR do ubogi krewny.
> odzyskiwania przepałów
Dokładnie napisałem o tym w Tezie 3, że ACR jest lepszy w tej kwestii.
Nie mogę więc udowadniać, że jest inaczej :-)
> ogólnej jakości odszumiania,
j/w
> panowania nad kolorem
Patrz teza 4. ACR jest... hmm.. ergonomiczniejszy. Pod ACDSee dziwnie
podejście zastosowano. Wiem z czego to wynika - kiedyś korespondowałem z
twórcami ACDSee w tej kwestii. Regulacja kontrastu może bazować na 2
algorytmach. Moim zdaniem wybrali niewłaściwy. Efekt końcowy będzie
podobny ale trzeba korekty nasyceniem wnosić. 1 ruch myszą więcej na
niekorzyść ACDSee.
> natomiast pokaż przykład,
> gdzie ACDSee bije na głowę ACR pod względem efektu końcowego
Przeczytałem swoją wypowiedź. Faktycznie skróciłem za bardzo zdanie.
Powinno być:
"bije na głowę ACR w fotoszopie (funkcjonalność i PO TROSZE efekt
końcowy TEŻ)
Widzę, że mylnie założyłem iż słowo ZWYKLE z tezy 1 zostanie
dostrzeżone. A teraz komentarz. Kwestie kontroli szumu omówiłem.
Natomiast co do "zwykle" - miałem na myśli, że w przypadku zdjęć
najczęściej robionych, gdzie przepałów i niedopałów brak, to ACDSee daje
ładnie wysycone, bardziej wyraziste zdjęcia.
Po drugie - to z praktyki życiowej - poświęcając tyle samo czasu pracy
pod ACR i ACDSee / Develop, wprowadzimy znacznie więcej korekt pod tym
drugim programem bo interfejs jest znacznie bardziej ergonomiczny. Co w
konsekwencji też rzutuje na efekt końcowy na korzyść ACDSee.
Jest jeszcze jeden ważny element, o którym nie wspomniałeś: selektywna
regulacja doświetlenia sceny. W ACR masz do tego 4 suwaki. W ACD sam
decydujesz ile chcesz ich mieć. W dodatku nie musisz zgadywać, który
suwak jaki element luminancji wzmocni/przytłumi. Klikasz myszą w danym
punkcie zdjęcia, a potem ruchem góra/dół regulujesz wartość. Tu precyzja
ACR podobna jest do słonia w składzie porcelany.
Kolejny element ACR, który dla mnie jest beznadziejny: brak możliwości
włączenia / wyłączenia danego efektu w celu weryfikacji jego wpływu. Nie
można też szybko ustawić wartość domyślną parametru (w ACD - prawy klik
na danym regulatorze to robi). Takich usprawnień jest cała góra w ACD co
też rzutuje na lepszą jakość pracy i efekt końcowy. Stąd było słowo ZWYKLE.
Poprzez przejaskrawioną analogię: możesz hipotetycznie namalować na
ekranie kwadrat robiąc w odpowiednim czasie zwarcia na szynie danych
procesora GPU. Możesz też zrobić to samo w programie graficznym. Z tego
wynikają dwie tezy:
1. Jeden i drugi sposób prowadzi do identycznego efektu.
2. Prawda jest taka, że mając do dyspozycji tylko metodę 1, nikt nie
podejmie się rysowania kwadratu bo to za dużo pracy.
--
Pozdrawiam
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 29.11.13 01:45 Krystek
- 29.11.13 07:21 JD
- 29.11.13 14:07 Marek
- 30.11.13 08:16 artek
- 30.11.13 09:19 mt
- 30.11.13 16:26 Marek
- 30.11.13 16:37 Marek
- 30.11.13 18:42 mt
- 30.11.13 20:16 artek
- 30.11.13 21:55 Marek
- 30.11.13 22:08 Marek
- 01.12.13 08:34 artek
- 01.12.13 13:03 Marek
- 01.12.13 18:55 artek
- 01.12.13 19:01 Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
- Sklejanie bracketowanych JPGów
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa