  • 11. Data: 2012-06-06 12:01:48
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.06.2012 23:24, slawek wrote:
    > Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie -
    > programowanie?
    Tym słowem opisuje się dwa procesy:
    1. Tworzenie opisu, który jest w stanie (być może po kilku
    automatycznych krokach pośrednich) wykonać system docelowy.
    2. Podanie zbioru instrukcji systemowi, który ma je wykonać.

    Poza tym ogólne definicje mają to do siebie, że słabo oddają różne
    niuanse. (Kierowanie pojazdem to kontrolowanie jego drogi, ale zupełnie
    inaczej kieruje się samochodem rowerem i dronem.)

    Michoo

  • 12. Data: 2012-06-06 12:26:02
    Od: " alter amonu (fir)" <f...@g...pl>

    > Jednak czy naprawdę istnienie hardware (jakiegokolwiek) jest warunkiem
    > koniecznym do tworzenia programów?

    byc moze nie, ale tak czu owak zdaje sie ze musi byc jakies
    srodowisko wykonawcze

    dla mnie programowanie to cos blisko do 'klecenie operacji
    na ramie'

  • 13. Data: 2012-06-06 12:41:18
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 05 Jun 2012 23:24:47 +0200, slawek napisal:

    > Wikipedia daje jako odpowiedź nt. sensu programowania "creating set of
    > instructions". Lecz taka odpowiedź jest nieco rozbieżna z paradygmatem
    > deklaratywnym i koncepcją obiektów. Co więcej sprowadzanie
    > "programowania"
    > do czynności "pisania programów" to z jednej strony pleonazm, z drugiej
    > strony ogranicza (bo można programować nie pisząc etc.)
    >
    > Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie -
    > programowanie?

    Komputery przetwarzają informację. Programowanie to tworzenie informacji
    przetwarzającej informację, a czasami tworzenie informacji przetwarzającej
    informację przetwarzającą informację (metaprogramowanie i inne czynności
    dotyczące narzędzi programistycznych).

    Naciągane może być co najwyżej uznanie sygnałów analogowych za informację,
    ale da się to wcisnąć kolanem.

    Edek

  • 14. Data: 2012-06-06 14:07:19
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-06-06 12:01, Michoo pisze:
    > Poza tym ogólne definicje mają to do siebie, że słabo oddają różne
    > niuanse. (Kierowanie pojazdem to kontrolowanie jego drogi,

    Jak już o niuansach: to jest sens "kontrolować" tkwiący nieco w świecie
    angielskim, w powszechnym języku polskim tradycyjnie trochę inny.
    ;)

    Patrz, na ile sposobów można się nie dogadać.

  • 15. Data: 2012-06-06 15:05:14
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Jeżeli "zależy do czego" - to znaczy że nie ma "jednoznacznej odpowiedzi" -
    > a to oznacza, że nie ma odpowiedzi w ogóle.
    Jeśli znam czyjeś potrzeby w danej chwili to (zwykle) wiem jak
    odpowiedzieć na pytania typu: programujesz? zaprogramujesz? Natomiast
    jeśli ich nie znam, to równie dobrze mogę udzielić wyrafinowanej odpowiedzi
    co losowej. Często słyszę pytanie "idziesz?" zadawane przez osobę która
    właśnie obserwuje moją siedzącą na fotelu postać. Oczywiście nie idę tylko
    siedzę. Jednak jeśli znam potrzeby pytającego to mogę udzielić poprawnej
    odpowiedzi "idę", chociaż w gruncie rzeczy siedzę.

    > Tzn. że odpowiedź może zależeć od tego czy dzisiaj padał deszcz.
    Nie wiem... może też od deszczu, ale raczej od tego co kto potrzebuje.

    > Sensowne tylko w paradygmacie imperatywnym.
    >
    > Weźmy np. Mizar: nijak nie da się to ująć jako tworzenie "ciągu instrukcji".
    Co to jest Mizar?

    > Miałem przyjemność oglądać to, co zostało z komputera mechanicznego
    > (elementy maszyny różnicowej, muzeum w Oxford).

    A no właśnie. Mechanizmów tego typu w koło nas jest pełno....
    Gdy naciągam sprężynę po to aby nastawić pułapkę na mysz to co
    robię? Łapię myszy - w żadnym razie nie programuję. Gdy ją naciągam
    po to aby komputer mechaniczny ją zwolnił gdy wyszła liczba pierwsza
    to już nie łapię mysz ale programuje. A naciąganie sprężyny w obu
    przypadkach takie samo... Więc jak odpowiedzieć na to pytanie bez
    okoliczności?

    > Jednak czy naprawdę istnienie hardware (jakiegokolwiek) jest warunkiem
    > koniecznym do tworzenia programów?
    Nie wiem... masa jest równoważna energii, to może hardware jest równoważny
    software?

    > To nie jest odpowiedź na pytanie "czym jest programowanie".
    Hmmmm

  • 16. Data: 2012-06-06 15:15:36
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "slawek" <s...@h...pl> napisał:

    > całkowicie nie zauważając iż programowanie obecnie to nie tylko klepanie instrukcji
    - ale także
    > <lista> i jakiś postęp się dokonał (nawet w języku Fortran).

    Tak naprawdę to żaden zauważąlny/spektakularny postep sie nie dokonał :(

    AK

  • 17. Data: 2012-06-06 15:17:43
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał:

    > W ten sposób rozumując programowaniem jest również decyzja o nie
    > pisaniu programu !

    Jak najbardziej prawda ! Slusznie !
    ~80% dzisiejszego kodu podlegac winno pilnie podobnym decyzjom :)

    AK

  • 18. Data: 2012-06-06 15:29:56
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 6 Jun 2012 15:17:43 +0200, AK napisał(a):

    > Jak najbardziej prawda ! Slusznie !
    > ~80% dzisiejszego kodu podlegac winno pilnie podobnym decyzjom :)
    >
    > AK

    Nie mogliście dużo wcześniej o tym napisać?
    Zaoszczedziłbym tyle lat...;)

  • 19. Data: 2012-06-06 15:50:44
    Od: " alter amonu (NOMA)" <f...@g...pl>

    alter amonu (fir) <f...@g...pl> napisał(a):

    > byc moze nie, ale tak czu owak zdaje sie ze musi byc jakies
    > srodowisko wykonawcze
    >
    > dla mnie programowanie to cos blisko do 'klecenie operacji
    > na ramie'

    ew mozna tez powiedziec np klecenie struktur operacji
    - z tym ze nie calkiem to jest dobre bo np nie bardzo
    pokazuje ze pewne wzorcowe programy są zbudowane na
    petlach (dzialaja caly czas) itp

  • 20. Data: 2012-06-06 15:57:15
    Od: " NOMA" <f...@g...pl>

    M.M. <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > okoliczności?

    > Nie wiem... masa jest równoważna energii, to może hardware jest równoważny

    imo nastawianie pulapki na myszy jest programowaniem, np
    ustawianie sleep w telewizorze na 50 minut też,
    z kolei nastawianie kanału (co sie czasem nazywa
    programowaniem ) nie bardzo (ew w pewnym watlym
    sensie - podobnym do tego ze np skonstruowanie tv
    jest zaprogramowaniem maszyny by dzialala jako
    telewizor)