-
11. Data: 2024-11-07 22:50:46
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 07.11.2024 o 16:42, PeJot pisze:
> Zgadza się. Ale jakoś silnik musi zareagować, gdy pojawia się zewnętrzny
> moment napędowy,
Co rozumiesz przez - musi zareagować? Przy każdym zjeździe ze
wzniesienia pojawia się zewnętrzny moment napędowy.
> a w kilku cylindrach jest aktualnie sprężona mieszanka.
W najpopularniejszym do niedawna silniku czterosuwowym/czterocylindrowym
w danym momencie sprężanie jest w tylko jednym cylindrze.
-
12. Data: 2024-11-08 01:51:24
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-11-07, Akarm <a...@w...pl> wrote:
> W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:
>> Notorycznie hamuję silnikiem w swojej Hondzie NC-750x, a od jakiegoś
>> czasu wyczuwam w pewnych sytuacjach (na 3/4 biegu z wduszonym sprzegłem)
>> takie delikatne chroboty, które mogą wynikac z jakiś luzów np. w
>> skrzyni. Poza tym nic się oczywiście niepokojącego nie dzieje. Przebieg
>> tak pod 30k w ruchu czysto-miejskim. Zastanawiam się, czy to może miec
>> związek z częstym hamowaniem silnikiem.
>>
>> Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
>> w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
>> manetkę gazu.
>>
>
> Dotąd nie spotkałem się z możliwością wrzucenia jakiegoś biegu na 3/4.
> Tylko albo luz, albo cały bieg. Jak wrzucasz 3/4 biegu?
Pewnie nie jeździsz za dużo motorami, albo na samych automatach. Między 1
i 2 masz N, ustawiasz na N i dzielisz przez 2.
> A co do hamowania silnikiem, to sugerujesz, że należy cały czas
> przyspieszać? Że nie powinno się odpuszczać gazu?
> Pomyśl, czy to byłoby możliwe.
Rozpędź swoją maszynę, wystarczy do 40km/h, naciśnij sprzęgło, wrzuć
drugi bieg, puść sprzęgło. Na płaskim. Pomyśl, czy jest to aby to samo
co odpuszczanie gazu.
Nie mówię o jakiś "odpuszczaniach" a o wyhamowywaniu motoru np. na
50-200m z 50-70km/h. Stopniowo, ze zmianami biegów, ale są deceleracje
czasami spore, szczególnie w końcówce na 1/2.
--
Marcin
-
13. Data: 2024-11-08 02:28:57
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
> W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:
>> Notorycznie hamuję silnikiem w swojej Hondzie NC-750x, a od jakiegoś
>> czasu wyczuwam w pewnych sytuacjach (na 3/4 biegu z wduszonym sprzegłem)
>> takie delikatne chroboty, które mogą wynikac z jakiś luzów np. w
>> skrzyni. Poza tym nic się oczywiście niepokojącego nie dzieje. Przebieg
>> tak pod 30k w ruchu czysto-miejskim. Zastanawiam się, czy to może miec
>> związek z częstym hamowaniem silnikiem.
>>
>> Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
>> w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
>> manetkę gazu.
> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
> etc.
A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
skrzyni.
--
Marcin
-
14. Data: 2024-11-08 09:38:16
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
>> etc.
>
> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
> skrzyni.
Głowny opór stawia silnik.
I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
4000 obr.
Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
nie mnie. Co innego śnieg/lód.
Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
J.
-
15. Data: 2024-11-08 09:40:57
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
W dniu 07.11.2024 o 00:48, Marcin Debowski pisze:
> Prr, źle powiedziałem, nie z wduszonym sprzęgłem, a na 3/4 biegu
> w sytuacji takiego hamowania. Konkretnie w momencie, gdzie zwalniam
> manetkę gazu.
>
Łańcuch Ci czasem wyciągnięty nie klekocze?
--
Pixel(R)??
-
16. Data: 2024-11-08 10:16:42
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
> On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
>> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
>>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
>>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
>>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
>>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
>>> etc.
>>
>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
>> skrzyni.
>
> Głowny opór stawia silnik.
> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
> 4000 obr.
>
> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
>
> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
--
Janusz
-
17. Data: 2024-11-08 10:26:09
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
>> On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
>>> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>>>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
>>>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
>>>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
>>>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
>>>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
>>>> etc.
>>>
>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
>>> skrzyni.
>>
>> Głowny opór stawia silnik.
>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
>> 4000 obr.
>>
>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
>>
>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
J.
-
18. Data: 2024-11-08 12:21:18
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
>> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
>>> On Fri, 08 Nov 2024 01:28:57 GMT, Marcin Debowski wrote:
>>>> On 2024-11-07, PeJot <P...@n...pl> wrote:
>>>>> Nie sądzę by skrzynia biegów w XXI wieku była inaczej zaprojektowana,
>>>>> jak właśnie do hamowania silnikiem. To *chyba* nie wymaga jakichś
>>>>> inżynierskich czy księgowych zabiegów tajemnych. Ale skrzynia to sprawa
>>>>> wtórna, ciekawe jak reaguje sterownik silnika na pojawienie się
>>>>> zewnętrznego momentu napędowego, jak szybko odcinane jest paliwo, zapłon
>>>>> etc.
>>>>
>>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
>>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
>>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
>>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
>>>> skrzyni.
>>>
>>> Głowny opór stawia silnik.
>>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
>>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
>>> 4000 obr.
>>>
>>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
>>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.
>>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
>
>> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
>
> W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
> Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.
--
Marcin
-
19. Data: 2024-11-08 14:32:57
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 08 Nov 2024 11:21:18 GMT, Marcin Debowski wrote:
> On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
>> On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
>>> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
>>>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
>>>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
>>>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
>>>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
>>>>> skrzyni.
>>>>
>>>> Głowny opór stawia silnik.
>>>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
>>>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
>>>> 4000 obr.
>>>>
>>>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
>>>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
>
> Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
> antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.
Przy przyspieszaniu siły inne, szczególnie jak silnik mocny.
>>>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
>>
>>> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
>>
>> W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
>> Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
>
> W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.
Na przełożeniach motorowych się nie znam, w samochodach silnik na
jedynce stawia spory opór.
J.
-
20. Data: 2024-11-08 20:52:01
Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Od: Akarm <a...@w...pl>
W dniu 08.11.2024 o 01:51, Marcin Debowski pisze:
>
> Pewnie nie jeździsz za dużo motorami, albo na samych automatach. Między 1
> i 2 masz N, ustawiasz na N i dzielisz przez 2.
>
Motorami nie jeżdżę. Motory mam zamontowane w pojazdach.
W Golfie i w Ducati.
I nadal nie wiem, jak wrzucasz 3/4 biegu.
>
> Rozpędź swoją maszynę, wystarczy do 40km/h, naciśnij sprzęgło, wrzuć
> drugi bieg, puść sprzęgło. Na płaskim. Pomyśl, czy jest to aby to samo
> co odpuszczanie gazu.
>
Czyli ma dodać gazu i wrzucić dwójkę bez ujmowania gazu? Coś ci się
pozajączkowało.
> Nie mówię o jakiś "odpuszczaniach" a o wyhamowywaniu motoru np. na
> 50-200m z 50-70km/h. Stopniowo, ze zmianami biegów, ale są deceleracje
> czasami spore, szczególnie w końcówce na 1/2.
>
Ja też nie mówię o jakiCHś (a nie jakiś) odpuszczaniach. Każde(!)
zamknięcie gazu (bez wciskania sprzęgła, oczywiście) skutkuje hamowaniem
silnikiem.
--
-
Akarm
Nie trawię chamstwa, nieuctwa, bydła wszelakiego