eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCzy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
  • Data: 2024-11-11 13:59:45
    Temat: Re: Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Fri, 08 Nov 2024 21:58:46 GMT, Marcin Debowski wrote:
    > On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> On Fri, 08 Nov 2024 11:21:18 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>> On 2024-11-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>>> On Fri, 8 Nov 2024 10:16:42 +0100, Janusz wrote:
    >>>>> W dniu 8.11.2024 o 09:38, J.F pisze:
    >>
    >>>>>>> A jeśli to czasami takie hamowanie, że na mokrej jezdni może być i
    >>>>>>> poslizg? Rozumuję tak: tam są jakieś łożyska, pierścień zewnętrzny jest
    >>>>>>> nieruchomy. Czy przy hamowaniu/przyspieszaniu działąją tam siły w tych
    >>>>>>> samych kierunkach/miejscach? Zresztą nie upieram się, że to musi być w
    >>>>>>> skrzyni.
    >>>>>>
    >>>>>> Głowny opór stawia silnik.
    >>>>>> I może być on przez chwilę dość duży, jeśli ktos np wrzuca dwójkę i
    >>>>>> puszcza sprzęgło, a prędkość taka, że silnik musi np nagle wejsc na
    >>>>>> 4000 obr.
    >>>>>>
    >>>>>> Ale w praktyce na mokrej jezdni to się chyba nie zdarza, przynajmniej
    >>>>>> nie mnie. Co innego śnieg/lód.
    >>>
    >>> Ze dwa razy mi się zdarzyło i to mimo, że motór ma niby kontrole
    >>> antypoślizgową, z tym, że przy przyspieszaniu.
    >>
    >> Przy przyspieszaniu siły inne, szczególnie jak silnik mocny.
    >
    > No więc m.in. stąd wątpliwości czy to jest obliczone na jakieś nieco
    > bardziej radykalne hamowanie. Tu rozpędzasz masę, tam wyhamowujesz tę
    > masę. Gdzieś te siły działają zapewne w odmiennym układzie biegunowym.
    > Fakt, że rozpędzasz powiedzmy w kilka sekund, a hamujesz może w
    > kilkanaście, ale to nie musi być różnica np. rzędu wielkości.

    Silnik bez gazu stawia nieduzy opór, i tyle skrzynia musi przeniesc.

    Ale jest inny moment - jedziesz na luzie, szybko, wrzucasz niski bieg,
    i puszczasz sprzegło. Tu trzea silnik rozpędzic do duzej prędkosci
    szybko, co wymaga duzej siły/predkosci.
    Przez ułamek sekundy, ale coś można połamać.

    Ale sprzegło raczej tak dużo nie przeniesie, a sporo zalezy od jego
    konstrukcji.

    >>>>>> Jeszcze gorzej na 1 biegu, ale czy tak wrzucacie ?
    >>>>
    >>>>> Raczej ciężko wrzucić w normalnej skrzyni która nie ma synchronizatora na 1.
    >>>>
    >>>> W samochodach niektóre mają, może nawet większośc ma.
    >>>> Ale i tak raczej nie wrzucam celem hamowania silnikiem.
    >>>
    >>> W wymienionym motorze nie ma z tym żadnego problemu.
    >>
    >> Na przełożeniach motorowych się nie znam, w samochodach silnik na
    >> jedynce stawia spory opór.
    >
    > W motorze również. Jakbym próbował wyhamować z większej predkości z
    > jedynki to pewnie byłby poślizg nawet na suchym. Na jedynce, w końcowym
    > etapie mogę wyhamować do jakiś kilku km/h.

    Ale to juz powoli idzie.
    Nie wiem czy się poslizgniesz, za to ... przy duzej predkosci silnik
    chyba mozna uszkodzic.
    Choc motorki wysokie obroty znoszą.

    J.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: