  • Data: 2010-04-10 12:31:07
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 10 Apr 2010 09:05:54 +0200, Jurand napisał(a):

    > Skoro ustaliliśmy, że termostat jest na wlocie do silnika i jest
    > trójdrożny - to oczywiste jest, że nie musi być na wlocie do silnika.

    Na wlocie, a nie na silniku. Układ chłodzenia nie musi być zintegrowany z
    silnikiem. W samochodach tak najczęściej jest, jednak my tutaj o
    modyfikacji i przystosowaniu silnika mówimy.
    Nie ma więc przeszkód, żeby całe sterowanie chłodzeniem zrobić poza
    silnikiem.

    ########
    wlot ######## wylot
    P===-=#silnik#======
    | ######## |
    | |
    | |
    +-[|-| ]==============<=+===========> wylot wody
    | T bypass TUTAJ

    ^ woda zimna

    > Pompa wody zasysa wodę. Masz zamknięty termostat, który odcina dopływ wody
    > zimnej NA WLOCIE do silnika. Woda zaciągana jest więc od tego miejsca, które
    > oznaczyłem napisem "TUTAJ". Ponawiam więc pytanie - jakim cudem ten obieg
    > zignoruje występowanie czegoś takiego jak ewidentna "dziura" w obiegu,
    > oznaczona jako "wylot wody"?

    Ten cud nazywa się FIZYKA. Dokładniej - cały dział zajmujący się
    strumieniami.

    > Żeby Ci to wyjaśnić lepiej - zbuduj sobie proste urządzenie - kawał gumowego
    > węża, podepnij go do pompy wody, po uprzednim napełnieniu wodą i zrób z tego
    > obieg zamknięty. Uruchom pompę, niech przepompowuje po wężu wodę. Masz wtedy
    > obieg pompa-silnik-bypass-pompa. Potem zrób w tym wężu dziurę, nazwij ją
    > "wylot wody" i ponownie załącz obieg. Potem wytłumaczysz, jak zmusiłeś wodę
    > w tym obiegu, żeby nie wyleciała przez ową dziurę.

    No zrób sobie tak i się mocno zdziwisz, że dziura nic nie zmieniła - ani
    nie zasysa przez nią, ani nie wylatuje przez nią.
    Nie wierzysz? To odkręć korek z chłodnicy na zimnym silniku i odpal. Masz
    dziurę, a nic nie wylatuje i układ działa poprawnie.

    Żeby dziura miała jakiś wpływ musi być na tyle duża, żeby jednocześnie
    przez nią mogła wypłynąć woda i wlecieć powietrze.

    > O próżni ani słowem nie wspominałem - trzymaj się więc prostego zagadnienia,
    > bo jak zaczniesz jeszcze tu próżniować, to w ogóle odlecisz do Krainy
    > Czarów. Chyba, że temat Cię przerasta.

    No to co zastąpi wodę, które jest obecnie w silniku?

    > Oczywiscie, zapewne przeprowadziłeś stosowne pomiary temperatury wody,
    > znajdującej się w obiegu za termostatem, żeby tą tezę udowodnić ;)

    Wystarczy prosta obserwacja wskazówki temperatury silnika. Moment otwarcia
    to nagły opadnięcie wskazówki.

    --
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)