    From: "greg" <g...@f...com>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Czy podgrzewane manetki zastšpiš grube rękawice?
    Date: Mon, 12 Oct 2009 15:52:25 +0200

    "Kefir" <k...@r...pl> wrote in message
    news:hav9o1$4ak$1@news.onet.pl...

    > "greg" <g...@f...com> wrote in message

    > Z przesada czy bez, jesli sie wylaczaja to znaczy ze napiecie w instalacji
    > potrafi spadac ponizej poziomu bezpiecznego dla akumulatora. Przypomne ze
    > nie wszyscy jezdza kilkuletnimi sprzetami a wraz ze starzeniem kozy
    > pojawiaja sie problemy ze wspomnianym bilansem, chocby na skutek rosnacej
    > rezystancji polaczen.

    No, to jeszcze zalezy od tego jak jest owo odcięcie nastawione, jeśli na
    13,8V to rozumiem, że na wolnych obrotach i przy włączonych światłach,
    hamulcu i kierunkowskazie może sobie spadać poniżej _na chwilkę_, ale za
    moment ruszasz, obroty wzrastają, stop gaśnie i kierunek też i już jest ok.
    Nawet zaryzykowałbym twierdzenie, że jak się wyłączają i trzeba je co i raz
    znów włączac to uciążliwe to jest i ja bym takich nie chciał. Ja mam sprzeta
    dziesięcioletniego i nie widzę żadnych problemów z dodaniem dodatkowego
    obciążenia w postaci grzanych manetek. Nie mierzę napięcia w instalacji, po
    prostu jeżdzę i jest dobrze, zapala co rano a jak dwa tygodnie stoi to też
    zapala.

    Cały ten cymes z odcinaniem prądu to raczej po to jest, żeby nie rozładować
    aku przez pozostawienie włączonych manetek po wyłączeniu silnika - tak bym
    to oceniał. Oczywiście to w sytuacji, gdy podłączasz tak, jak się powinno,
    czyli bezpośrednio z aku omijając stacyjkę.
    Ja zrobiłem na skróty: podłączyłem manetki do bezpiecznika wiatraka
    chłodnicy - założyłem, że nie będzie takiej sytuacji, żebym grzał manetki i
    jednocześnie miałby się wiatrak włączać. Przez cały dotychczasowy okres
    eksploatacji moto założenie okazało sie słuszne. Dzięki temu wyłączenie
    zapłonu odcina też manetki i chroni aku przed rozładowaniem przy wyłączonym
    silniku.

    Jak już napisałem wszystko jest ok. Dla dociekliwych - manetki to daytona a
    moto - transalp - dziesięcioletni.

    pozdro
    greg