  • 11. Data: 2010-04-07 16:01:27
    Temat: Re: Czy HyperThreading może spowalniać? (Intel i3)
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    RadoslawF pisze:
    > Ale co daje w nowym wielordzeniowym w sytuacji kiedy pracuje
    > tylko jeden rdzeń a reszta i tak nie ma co robić ?

    Tyle, co sam wielordzeniowy procesor. Nic.

    HT i wielordzeniowość są przystosowane do obsługi sytuacji,
    gdy liczba wątków czekających na realizację idzie w dziesiąt-
    ki.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 12. Data: 2010-04-07 17:02:22
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-04-07 18:01, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

    > Tyle, co sam wielordzeniowy procesor. Nic.

    Tak mi się zdawało ale wolałem się upewnić.
    Dzięki za obie odpowiedzi.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2010-04-07 19:28:00
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Czy fakt, że 2-rdzeniowy procesor (kontretnie i3) obsługiwany jest przez
    > system jako 4-wątkowy (HT), może negatywnie wpłynąć na wydajność działania
    > konkretnej aplikacji, pracującej na 1 wątku?

    Z praktyki: może.
    Nie chce mi się uzasadniać aby nie budzić demonów - po prostu spróbuj
    ustawić koligację (affinity) dla tego procesu tak aby korzystał tylko z
    jednego rdzenia i zobacz efekt - niekoniecznie pozytywny.

    --
    marfi

  • 14. Data: 2010-04-07 21:33:16
    Od: Matt <m...@g...com>

    On 7 Kwi, 21:28, "marfi" <marfi @bb.onet.pl> wrote:
> [...]
    > ustawić koligację (affinity) dla tego procesu tak aby korzystał tylko z
    > jednego rdzenia i zobacz efekt - niekoniecznie pozytywny.

    Ale tu piszesz o przypadku kiedy jeden wielowątkowy proces korzysta z
    jednego rdzenia fizycznego (a z dwóch "wirtualnych" rdzeni HT), a nie
    o różnicy między jednym wątkiem na rdzeniu HT a jednym wątkiem na
    rdzeniu nie-HT.

    --
    Regards
    Matt

  • 15. Data: 2010-04-18 16:19:01
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    RadoslawF pisze:

    > W jaki sposób technologia HT pozwoli zwiększyć wydajność ?
    > Może być jakiś link do poczytania.

    Procesor pracując nad pojedynczym wątkiem spędza większość czasu (>40%)
    czekając na dane z pamięci. Wynika to z tego, że czasy losowego dostępu
    do pamięci RAM są bardzo długie, rzędu 45-70 ns. Tymczasem procesor
    pracuje z szybkością nawet = 3GHz * 2 operacje pamięciowe/cykl zegara.

    http://www.anandtech.com/show/2542/5

    Ze względu na fatalne czasy dostępu losowego tak naprawdę pamięć RAM we
    współczesnych komputerach nie jest używana jako pamięć o dostępie
    losowym, tylko bardziej jako storage, podobnie jak dysk twardy.
    Przetwarzanie danych odbywa się w rejestrach procesora i pamięci cache
    L1 data cache (3-4 cykle dostępu, architektura pipeline, możliwość
    wykonywania 2-ch lub 3 operacji naraz). RAM służy tylko do
    przechowywania danych, jedyne operacje jakie wykonuje to: załadowanie
    danych z RAM do pamięci cache, wyładowanie danych z pamięci cache do
    RAM, transfer DMA z jednego miejsca w RAM do drugiego lub miezy RAM a
    peryferiami.

    Architekci procesorów wielowątkowych liczą na to, że w czasie gdy jedne
    z wątków czeka na pamięć RAM drugi będzie miał coś do zrobienia w
    rejestrach lub pamięci cache, gdy drugi zacznie czekać na pamięć, to z
    kolei do pierwszego już przyjdą dane z pamięci (zdążą się załadować do
    cache lub rejestrów) i tak w kółko.

    Statystycznie to się sprawdza, w większości przypadków uzyskuje się
    przyśpieszenie. Oczywiście są wyjątki - np. niektóre są tak pechowo
    skonstruowane, że nawzajem "walczą o cache" wyrzucając jeden drugiego z
    pamięci podręcznej procesora.