  • 1. Data: 2010-04-07 08:39:49
    Temat: Czy HyperThreading może spowalniać? (Intel i3)
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    Witam,

    Czy fakt, że 2-rdzeniowy procesor (kontretnie i3) obsługiwany jest przez system
    jako 4-wątkowy (HT), może negatywnie wpłynąć na wydajność działania konkretnej
    aplikacji, pracującej na 1 wątku?

    Gdyby fizycznie taki sam procecor nie miał HT i liczba wątków równałaby sie
    liczbie rdzeni, to czy taka aplikacja mogłaby działać szybciej?

    Skąd to pytanie - a no stąd, że gdy taka aplikacja pracuje mi na i3 i widzę
    obciążenie systemu 25%, to mam dyskomfort psychiczny, bo "powinno" to być 50%,
    skoro CPU jest 2-rdzeniowy. I pojawił się niepokój, czy to nie jest tak, że ta
    aplikacja nie dostaje do dyspozycji całej mocy jednego rdzenia, bo część jest
    jakby zarezerwowana na wypadek użycia Hyper-Thread?

    Jeśli tak nie jest, to chyba po prostu trzeba się przyzwyczaić, że 25% oznacza
    50%...

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2010-04-07 09:06:49
    Temat: Re: Czy HyperThreading może spowalniać? (Intel i3)
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-04-07 10:39, Latet pisze:
> [...]
    > Hyper-Thread?
    >
    > Jeśli tak nie jest, to chyba po prostu trzeba się przyzwyczaić, że 25%
    Kwestia interpretacji. Twoja aplikacja zużywa 100% rdzenia. A to że
    system przyjmuje że skoro rdzeni jest 4, to całkowite obciążenie jednego
    to 25% zajętości ogólnej...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2010-04-07 09:33:58
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Latet pisze:
    > Czy fakt, że 2-rdzeniowy procesor (kontretnie i3) obsługiwany jest przez
    > system jako 4-wątkowy (HT), może negatywnie wpłynąć na wydajność
    > działania konkretnej aplikacji, pracującej na 1 wątku?

    W przypadku i3 nie powinno mieć to znaczenia. Taka sytuacja
    faktycznie występowała czasem w Pentium 4. Dzisiaj już te
    problemy opanowano.

    > Skąd to pytanie - a no stąd, że gdy taka aplikacja pracuje mi na i3 i
    > widzę obciążenie systemu 25%, to mam dyskomfort psychiczny, bo "powinno"

    To w takim razie masz problem z wydajnością aplikacji czy
    dyskomfort psychiczny?

    > Jeśli tak nie jest, to chyba po prostu trzeba się przyzwyczaić, że 25%
    > oznacza 50%...

    Dokładnie.

    A żeby Cię zdołować -- nawet gdybyś wyłączył HT i widział
    faktycznie te 50%, to w procesorze byłoby mnóstwo niewyko-
    rzystanych jednostek wykonawczych przez większość czasu, a
    realne wykorzystanie "żelaza" wynosiłoby średnio pewnie tak
    z 20% ;)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 4. Data: 2010-04-07 13:53:34
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-04-07 10:39, Użytkownik Latet napisał:

    > Jeśli tak nie jest, to chyba po prostu trzeba się przyzwyczaić, że 25%
    > oznacza 50%...

    Trzeba się przyzwyczaić. Niestety.
    Ja mam inne pytanie, w Pentium D HT wprowadzono podobny by dać
    programistom czas na przygotowanie się do oprogramowania
    procesorów wielordzeniowych. W mojej opinii nie wyszło,
    przespali. W jakim celu upycha się teraz technologię HT
    do nowych procesorów wielojądrowych ?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-04-07 14:53:23
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

> [...]
    > procesorów wielordzeniowych. W mojej opinii nie wyszło,
    > przespali. W jakim celu upycha się teraz technologię HT

    Aby zwiększyć stopień wykorzystania "żelaza"?

    latet

  • 6. Data: 2010-04-07 15:07:05
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    RadoslawF pisze:
    > przespali. W jakim celu upycha się teraz technologię HT
    > do nowych procesorów wielojądrowych ?

    W celu zwiększenia stopnia wykorzystania jednostek wykonaw-
    czych mikroprocesora. I w celu zwiększenia wydajności. Chyba
    wystarczające powody? :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 7. Data: 2010-04-07 15:18:06
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-04-07 17:07, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

    > W celu zwiększenia stopnia wykorzystania jednostek wykonaw-
    > czych mikroprocesora. I w celu zwiększenia wydajności. Chyba
    > wystarczające powody? :)

    W jaki sposób technologia HT pozwoli zwiększyć wydajność ?
    Może być jakiś link do poczytania.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-04-07 15:19:40
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "RadoslawF" <r...@w...pl> wrote in message

    > W jaki sposób technologia HT pozwoli zwiększyć wydajność ?

    Powaznie pytasz, w jaki sposob wykonywanie dwoch watkow jednoczesnie
    zwieksza wydajnosc?

    > Może być jakiś link do poczytania.

    Od Wikipedii chocby zacznij, google nie gryzie..

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 9. Data: 2010-04-07 15:36:58
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-04-07 17:19, Użytkownik kamil napisał:

    > Powaznie pytasz, w jaki sposob wykonywanie dwoch watkow jednoczesnie
    > zwieksza wydajnosc?

    Zdecydowanie się nie zrozumieliśmy, może za słabo sprecyzowałem.
    Zdaje sobie sprawę co daje HT w starym jednordzeniowym procesorze.
    Ale co daje w nowym wielordzeniowym w sytuacji kiedy pracuje
    tylko jeden rdzeń a reszta i tak nie ma co robić ?

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2010-04-07 15:49:13
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    RadoslawF pisze:
    > W jaki sposób technologia HT pozwoli zwiększyć wydajność ?

    Wyobraź sobie, że masz dwa bloki instrukcji, z których każdy
    obciąża tylko dwie z trzech jednostek ALU procesora. Lepiej
    je uruchomić równolegle i obciążyć wszystkie trzy jednostki
    przez większość czasu (choć obydwa bloki zostaną wykonane
    troszkę wolniej, niż gdyby były uruchamiane całkiem samo-
    dzielnie), czy sekwencyjnie?

    Jeden niezależny blok - t sekund
    Równolegle - 1.5 * t sekund
    Sekwencyjnie - 2.0 * t sekund

    Wydaje się, że odpowiedź jest oczywista.

    Zresztą pooglądaj benchmarki na AnandTech choćby. W przypadku
    nowych procesorów włączenie HT albo nie pogarsza wydajności,
    albo właśnie ją zwiększa. Im prostszy i bardziej zrównoleg-
    lony kod, tym przyspieszenie większe.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./