  • 31. Data: 2011-09-02 18:57:32
    Temat: Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Wymieniłem podwójny kondensator elektrolityczny na wyjściu zasilacza na
    podobny (także ELTRA) ale nie identyczny (2x47uF zamiast 2x32uF, nieco
    wyższy). Prawie zupełnie zniknął brum przenikający do stopni m.cz. przez
    zasilanie (gdy radio jest ściszone prawie go nie słychać) - ujawnia się
    dopiero tak przy podkręceniu potencjometru na 1/3 - wtedt też
    mniej-więcej pojawia się audycja.

    Którędy brum może jeszcze przenikać na wejście m.cz.? Nie żeby był jakiś
    specjalnie uciążliwy, ale gdyby się dało go zlikwidować, to chciałbym
    się go pozbyć. ;)

  • 32. Data: 2011-09-02 21:40:56
    Od: Marek <1...@4...eu>

    W dniu 2011-09-02 20:57, Atlantis pisze:

    > Którędy brum może jeszcze przenikać na wejście m.cz.? Nie żeby był jakiś
    > specjalnie uciążliwy, ale gdyby się dało go zlikwidować, to chciałbym
    > się go pozbyć. ;)

    Wieki temu jak robiłem wzmacniacze lampowe to należało zadbać o
    odpowiednie prowadzenie przewodów zasilających żarzenie lamp. Pamiętam,
    że stosowałem również "symetryzację napięcia żarzenia". Stosowałem
    potencjometr który pozwalał skutecznie minimalizować przydźwięk.

    --
    Marek

  • 33. Data: 2011-09-03 19:20:55
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Marek" <1...@4...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > Pamiętam, że stosowałem również "symetryzację napięcia żarzenia".
    > Stosowałem potencjometr który pozwalał skutecznie minimalizować
    [...]

    Do Atlantisa: pomiędzy końcówki uzwojeń żarzenia trafo sieciowego
    dawało się potencjometr drutowy, o mocy rzędu 2 W i oporności (z
    pamięci) 500 ohm do 1 kohm. Ślizgacz potencjometru do masy. Korekcja -
    wiadomo, na minimum brumu. Jedna ważna rzecz - warto zadbać o to, aby
    przewody toru żarzenia były wzajemnie wokół siebie skręcone. Taka
    "skrętka" ;-)
    W urządzeniach klasy "TOP" stosowało się zasilacze prądu stałego, 6,3
    V. Np. na tranzystorze TG70. Delikatna upływność międzyelektrodowa i
    spadek napięcia skutkował obniżeniem napięcia na wyjściu np. do
    poziomu 6,1 V Zapewniało to moc "doznań" i nieoczekiwanej rozrywki.
    Ale to już temat na inny wątek.
    Moją odpowiedź na kwestie poruszane w mojej poprzedniej wypowiedzi
    masz już na priv.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 34. Data: 2011-09-05 06:44:09
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 20:57, Atlantis pisze:

    > Którędy brum może jeszcze przenikać na wejście m.cz.?

    Brum jest częścią lampowego dźwięku :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2011-09-05 07:40:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Brum jest częścią lampowego dźwięku :)

    E tam. Wśród audiofilów jest taka moda, by wszystko zasilać z zestawu
    akumulatorów umieszczonych w piwnicy. Połączenie domu z elektrownią
    (przynajmniej na czas odsłuchu) najlepiej odciąć całkowicie.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2011-09-07 17:51:28
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Hmm... Wczoraj znalazłem jeszcze jedną usterkę, która składała się na
    niską czułość - jedno z wyprowadzeń ceweczki przy gniazdku antenowym
    urwało się tak, że na początku trudno było to zauważyć. Po zlutowaniu
    wszystkiego tak, jak być powinno radio zagrało nawet pod dotknięciu
    palcem wejścia antenowego (tak, upewniłem się wcześniej, czy przypadkiem
    nie ma na nim jakiegoś wysokiego napięcia).

    Jednakże nie za długo cieszyłem się odbiorem. Dzisiaj zauważyłem, że
    głośność wyraźnie się zmniejszyła, w końcu audycja znikła z głośnika
    zupełnie ()pozostał szum i brum). Kręcenie kondensatorem i próba zmiany
    pasma nie dała żadnego efektu. Pomyślałem wówczas, że może któraś lampa
    nie łączy z podstawką - ruszanie nimi jednak też nie dało efektu. W
    końcu zacząłem żonglować posiadanymi ECH21 i bingo - jedna z tych, które
    wstępnie zaklasyfikowałem jako zużyte zagrała, aczkolwiek również bardzo
    cicho. Przełożyłem tą, która była na początku - cisza. Wygląda więc na
    to, że ostatnia lampa, która jako tako działała - padła. Opisane objawy
    pasują do utraty emisji czy powinienem szukać przyczyny gdzieś indziej?

  • 37. Data: 2011-09-07 23:06:04
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 07 Sep 2011 19:51:28 +0200, Atlantis <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > to, że ostatnia lampa, która jako tako działała - padła. Opisane objawy
    > pasują do utraty emisji czy powinienem szukać przyczyny gdzieś indziej?

    A może podczas eksperymentowania zmieniły się warunki propagacji?
    Albo zmiany jakiejś pojemności lub indukcyjności pod wpływem
    temperatury?

    Tak czy inaczej, zacząłbym od pomierzenia prądów i napięć na
    elektrodach i porównania z podanymi na schemacie (jeśli są) albo
    z parametrami katalogowymi.

    Co do lamp, to myślę, że warto im pomierzyć emisję. Najprościej -
    lampę ze spiętymi siatkami i anodą podłączyć jako diodę i zmierzyć
    prąd. Można w ten sposób uszeregować posiadane lampy (jednego typu)
    od "najlepszej" do "najgorszej".

    --
    Artur Stachura

  • 38. Data: 2011-09-08 09:25:05
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > palcem wejścia antenowego (tak, upewniłem się wcześniej, czy
    > przypadkiem
    > nie ma na nim jakiegoś wysokiego napięcia).
    Ta "ceweczka" to filtr eliminatora pośredniej (p. cz.). W razie
    konieczności można ją śmiało pominąć (zewrzeć). W tym fragmencie toru
    odbiornika jest bezpiecznie. Całość jest odseparowana od reszty
    kondesatorem separującym, a i tak sygnał trafia na siatkę lampy.
    Proponuję zaglądnięcie do schematu.

    [...]
> [...]
    > objawy
    > pasują do utraty emisji czy powinienem szukać przyczyny gdzieś
    [...]

    Mogła uszkodzić się lampa, ale w to wątpię. Jeżeli przed chwilą było
    OK, a potem NOK to przyczyny szukałbym raczej gdzie indziej. Sugeruję
    sprawdzić i dokładnie pomierzyć żarzenia wszystkich lamp, potem
    pomierzyć na podstawkach napięcia. Przeanalizować. Być może któraś z
    lamp pracuje bez obciążenia - rozsypała się jakaś cewka filtra w
    obwodzie anodowym. Możliwości jest mnóstwo, ale przeanalizowanie stanu
    urządzenia z miernikiem i schematem powinno dość szybko dać odpowiedź.

    Na priv masz info o mierniku lamp.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 39. Data: 2011-09-08 17:21:28
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-09-08 11:25, Krzysztof Kucharski pisze:

> [...]
    > potem pomierzyć na podstawkach napięcia. Przeanalizować. Być może
    > któraś z lamp pracuje bez obciążenia - rozsypała się jakaś cewka

    Sęk w tym, że napięcia mierzyłem na samym początku. żarzenia jak
    najbardziej w normie (pomimo tego, że radio nie było dostosowywane wcale
    do 230V w gniazdkach), anodowe lekko zawyżone, ale chyba w akceptowalnym
    stopniu. Napięcia polaryzacji siatki pierwszej i napięcia siatek
    kolejnych także wydają się w no0rmie. Mierzyłem kluczowe punkty układu
    uruchamiając radio od podstaw (znalazłem i wymieniłem kilka
    kondensatorów z upływami) i wszystko było ok.

    Teraz znów wszystko działa. I nie wiem co za to odpowiada - moja
    żonglerka lampami czy po prostu radia samo spontanicznie przechodzi od
    stanu działania do niedziałania. ;)

    Cewki w filtrach wyglądają na całe. Ktoś polecił mi wymianę mikowych
    kondensatorów 200pF z filtrów p.cz., ale nie jestem przekonany dop tego
    pomysłu. To nie rozstroi mi toru pośredniej?

    > Na priv masz info o mierniku lamp.

    Nic nie dotarło... :/

  • 40. Data: 2011-09-08 17:25:37
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-09-08 01:06, Artur Stachura pisze:

    > A może podczas eksperymentowania zmieniły się warunki propagacji?

    Na wszystkich pasmach jednocześnie? Zresztą... Zanik słuchanej akurat
    stacji na krótkich (albo średnich, gdy mówimy o odbiorze odległego
    nadajnika) by mnie nie dziwił. Ale mowa o PR1! Tutaj nie ma mowy o
    zaniku sygnału z powodu utraty warunków propagacyjnych. Tą stację
    odbiera się cały czas z fali przyziemnej i najwyżej wieczorem daje o
    sobie znać fading, gdy przesunięta w fazie, "spóźniona" fala odbit
    interferuje z tą przyziemną. Jednak ja taki efekt jak dotąd obserwowałem
    jedynie na NIEKTÓRYCH prostych odbiorniczkach o bezpośrednim wzmocnieniu
    bez ARW. Nigdy na superheterodynie z automatyką.