  • 11. Data: 2009-04-14 21:50:57
    Temat: Re: Czujnik temperatury z dokladnoscia ~0.1C
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    kogutek pisze:
    > Pisz do czego Ci taki termometr potrzebny a nie owijaj w bawełnę. Może są inne
    > metody.

    Serio, do niczego, just for fun, zeby to sobie poskladac na jakims
    strip/breadboardzie z uC (pewnie AVR, nic innego nie znam na tyle)
    sterujacym jakims tekstowym LCD. Jestem z branzy medycznej i sie
    zastanawiam jak chinczycy robia tanie chinskie termometry cyfrowe na
    masowa skale, ktore w porownaniu z "rteciowkami" maja zaskakujaca dobra
    dokladnosc (patrz: post wyzej/nizej ze zdjeciem rozlozonego takiego). :)

    --
    butek (b u t na n d kropka e - w r o kropka p l)
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 12. Data: 2009-04-14 22:12:33
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate
    > corners of the room. This will prevent the premature build-up of a
    Weź termistor. Zrób mostek. Jak się postarasz to możesz uzyskać dowolną
    rozdzielczość. Tylko szumy elementów Cie będą ograniczały. Ale 0,0001 do się
    zrobić. Tylko że temperatury tym nie zmierzysz.

  • 13. Data: 2009-04-14 23:18:14
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    Butek wrote:

    > Rozumiem doskonale, ze moja ignorancja moze byc zabawna,
    Zdecydowanie, najlepsza zabawa jest gdy delikatnie mówiąc "mało doświadczony"
    wypowiada się w tonie eksperta.

    > "Na oko" pare rezystorow, kondensatorow, wyswietlacz i czujnik na
    > kabelku. To jest serio jakis mocno skomplikowany w kalibracji uklad
    > etc.? Bo daje zaskakujaco niezle wyniki, na 15 pomiarow srednia bledu to
    > 0.2C w porownaniu z "rteciowcem". How it works?
    "Średnia błędu", to ... bez komentarza.

    Zajrzyj do literatury którą polecałem tu na grupie. A jeżeli nie interesuje Ciebie
    teoria o pomiarach temperatury, to weź jakikolwiek termometr i się nim ciesz.
    Możesz dysponowac termometrem o dokładności 0.01°C, a niewłaściwie użyty pokaże z
    błędem
    kilkudziesięciu/kilkuset stopni. Wiem to z praktyki.
    K.

  • 14. Data: 2009-04-14 23:23:36
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Ciekawe na czym go wyskalujesz. Znasz jakąś metodę kosztującą mniej niż milion
    > dolarów na uzyskanie temperatury z dokładnością 0,01 stopnia? Generalnie pomiar

    Normalka, etalony temperatury oparte na zjawiskach fizycznych i termopara wg. MST-90
    kosztują mniej niż bańkę.
    K.

  • 15. Data: 2009-04-15 07:45:03
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Ciekawe na czym go wyskalujesz. Znasz jakąś metodę kosztującą mniej niż
    milion
    > dolarów na uzyskanie temperatury z dokładnością 0,01 stopnia? Generalnie
    pomiar

    Obawiam sie za kilka kilkanaście tysięcy euro dostaniesz kalibrator tej
    klasy, robiłem kalibrację przetworników kalibratorem tej lub nawet lepszej
    klasy, trwa to dość długo ale proces jest zautomatyzowany i dostaje się
    kompletną charakterystykę przetwornika razem z transmisją tabeli pomiarowych
    do PC i wydrukiem w urządzeniu. Gdyby kalibrator kosztował milion to
    bałbym się go nosić po rusztowaniach w elektrowni....
    Wracając do meritum, jeśli zostanie zawężony zakres pomiarowy to uzyskanie
    dużej dokładności jest możliwe, problemem jest uzyskanie stabilności
    długookresowej, dlatego nawet przemysłowe czujniki kalibruje się regularnie.

  • 16. Data: 2009-04-15 08:51:15
    Od: "Seven" <o...@w...pl>

    Użytkownik "AW" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien, że rozumiesz różnicę pomiędzy rozdzielczością a
    > dokładnością?

    Ja rozumiem doskonale ale ty widzę chyba nie bardzawo.

    pzdr
    sev

  • 17. Data: 2009-04-15 09:02:03
    Od: "Seven" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Wiesław Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Z ciekawości zajrzałem do "datasheet" tego układu, ale tam mówi się o
    > dokładności +-0,3 stopnia.

    Miało być 0.25C. Zapodziała mi się piątka. Trzeba pamietać, że owe parametry
    są tzw. gwarantowane. Kalibracja fabryczna jest dużo lepsza i tak niektóre
    egzemplarze DS18B20 osiągają dokładność 0.1C a większość bez problemu trzyma
    0.2C. Nie wiem jak jest z SHT ale sądzę że tam wyniki mogą być jeszcze
    lepsze. Oczywiście mówimy tu o dokładnościach w temperaturze pokojowej. Przy
    innych temperaturach dokładność pomiaru niestety maleje, choć liniowośc jest
    zachowana. Można wtedy zrobić tablicę korekcyjną w pamięci EEPROM, ale do
    takiej kalibracji potrzebny byłby jakiś termometr laboratoryjny co zwykle
    jest sporym utrudnieniem.

    pzdr
    sev

  • 18. Data: 2009-04-15 09:11:54
    Od: "Seven" <o...@w...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawe na czym go wyskalujesz. Znasz jakąś metodę kosztującą mniej niż
    > milion
    > dolarów na uzyskanie temperatury z dokładnością 0,01 stopnia?

    Co znaczy na czym wyskaluję? Rozumiesz różnicę między rozdzielczością a
    dokładnością ?

    Generalnie pomiar
    > temperatury z dokładnością poniżej 1 stopnia jest nikomu do niczego nie
    > potrzebny. Jedyny wyjątek to termometry lekarskie.

    Jeśli pasiesz krowy to pewnie i nie jest potrezbny ale gdy np. masz
    wylegarnię kurcząt to te dokładności mogą być przydatne.

    Ale przy pełnym zakresie

    Niemożliwy? To byś się zdziwił!

  • 19. Data: 2009-04-15 14:03:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > skomplikowanych ukladow sterujacych? Zamarzylo mi sie wykonac
    > jakis prosty termometr "medyczny" i zupelnie nie wiem czego oni

    No wlasnie - rozdzielczosc czy dokladnosc ?
    rozdzielczosc zapewni termistor i wielobitowy przetwornik A/D, a
    doszlismy juz do stabilnych 24 bitow.

    Dokladnosc wymaga stabilnego czujnika i zmudnej kalibracji.

    > (wszystko zalane silikonem etc.) w chinskich zabawkach "prezent
    > do gazety za 6.99", a porownujac ze wskazaniem rteciowego sa dosc
    > dokladne.

    swego czasu porownywalem kilka rteciowych i elektronicznych ..
    trzymalo sie to wszystko z dokladnoscia do 1 stopnia, ale ..
    rteciowe tez maja duzy rozrzut.

    J.

  • 20. Data: 2009-04-16 00:47:18
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > do PC   i wydrukiem w urządzeniu. Gdyby kalibrator kosztował milion to
    > bałbym się go nosić po rusztowaniach w elektrowni....
    Chcesz się popisać a na barana wychodzisz. Co jest do mierzenia w elektrowni na
    rusztowaniu że termometr ma działkę elementarną 0,01. Temperaturę ptasich kup
    mierzysz? Ja z tym milionem dolców trochę przegiąłem. Mądrzy się pokapowali o co
    chodzi i nie podejmują tematu ceny. Informuję i objaśniam. To nie chodzi ze
    kosztuje akurat milion. Tylko że taki termometr jest niesłychanie drogi nie
    tylko w zakupie ale i w eksploatacji. Na dodatek na całym świecie potrzeba po
    dwa tak dokładne termometry na państwo. A jak małe państwo to jeden wystarczy.
    Termometr do 0,01 jest nikomu do niczego nie potrzebny. W przemyśle mierzy się
    do stopnia. Tolerancja przy hartowaniu konkretnego gatunku stali to
    kilkadziesiąt stopni, przy tworzywach od kilkunastu do kilkudziesięciu.
    Temperatury ważnych podzespołów w maszynach mogą się różnic o kilka do
    kilkunastu stopni. Gdzie tam miejsce na dziesiąte części o setnych przez litość
    nie wspomnę. Dziesiąte części są przy okazji, bo akurat wyświetlacz miał jedno
    wolne miejsce. Temperatura to nie napięcie które można mierzyć z o wiele większą
    rozdzielczością. Przypominasz mi głupków co robią frezarki z prowadnic do
    szuflad i prętów gwintowanych. I nie są głupkami że robią z takich właśnie
    podzespołów. Tylko dlatego ze sobie wyliczą że jak śrubę przekręca o jakiś
    niewielki kąt to będą mieli dokładność całej maszyny na poziomie 0,01 albo i
    lepszą. Ujmij z tym kalibratorem, masz z czego. W elektrowni za wzorzec
    temperatury wystarczy czajnik z wrzątkiem. Czasami do kompletu barometr by się
    przydał.