  • 1. Data: 2016-12-24 22:32:31
    Temat: Czujnik magnetyczny + komparator
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Chcę zliczać procesorem przepływ wody. Kupiłem wodomierz. Ma on dwie
    rozłączane części - jedna hermetyczna, w której jest wirnik (raczej
    metalowy niż magnetyczny) i druga, która ma magnes, tryby, wskazówki i
    licznik. Działa on tak, że obroty wirnika powodują obrót magnesu, który
    kręci resztą mechanizmu.

    Robiłem eksperymenty ze szczeliną świetlną (tryby zasłaniające LED-a i
    fotodioda, zbierająca światło), ale słabo to wychodziło, poza tym mało tam
    jest miejsca, żeby to założyć i jeszcze uszczelnić przed światłem, więc
    zdobyłem czujnik położenia wału (ma cewkę i magnes), zdjąłem część z
    magnesem i trybami i założyłem go na część z wirnikiem. Jest całkiem ładny
    sygnał, przy przepływie 9.23 l/min (odczytany po przyłożeniu części z
    tarczą) na wyjściu jest trójkąt 5 Hz z amplitudą 60 mV (międzyszczytowo),
    czyli wychodzi na to, że jeden cykl to 0.03 litra (ale pomierzę to jeszcze
    raz, dokładniej i przez dłuższy czas).

    Rezystancji czujnika jeszcze nie mierzyłem a teraz jestem poza domem, ale
    Google mówi, że to ok. 500-600 ohm. Jak będzie inna to dostosuję R9, żeby
    w sumie było 2k.

    W docelowym zastosowaniu ten przepływ może być mniejszy, więc napięcie też
    będzie mniejsze. Przyjmijmy minimalną amplitudę 15 mVpp.

    Teraz chcę przerobić sygnał z czujnika na sygnał dla procesora. Najpierw
    chcę go wzmocnić 10x i odfiltrować dolnoprzepustowo, potem zamienić go na
    prostokąt komparatorem z histerezą. To dobra droga?

    Pasmo filtra chciałbym mieć 25 Hz (~46 l/min, więcej tam nie będzie). Jaką
    histerezę dobrać dla takiego sygnału? 100 mV będzie OK?

    Czy wzmacniacz operacyjny może pracować jako komparator, czy lepiej
    zastosować dedykowany komparator (lub np. jednak dodać mu jakiś duży
    rezystor feedbacku, żeby nie pracował tak całkiem w otwartej pętli)?

    Narysowałem taki układ, chodzi mi o część po prawej od procesora.

    http://www.chmurka.net/r/klima-sz-1.png

    Uwagi mile widziane.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-12-24 23:09:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak potrzebowalem odmierzac okreslona ilosc wody przy napelnianiu beczki to za
    czujnik robl maly kontaktron. Magnes jaki jest w wirniku bez problemu zwiera
    kontaktron. To jak jest sygnal z kontaktronu to nie ma sie co bawic w elektronike,
    lepsze zawsze bylo wrogiem dobrego.

  • 3. Data: 2016-12-24 23:41:45
    Temat: Re: Czujnik magnetyczny + komparator
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

> [...]
    > problemu zwiera kontaktron. To jak jest sygnal z kontaktronu to nie ma
    > sie co bawic w elektronike, lepsze zawsze bylo wrogiem dobrego.

    W sumie jak miał siłę zewrzeć kontaktron, to przyklejenie hallotronu w
    okolicę magnesu i zostawienie oryginalnego mechanizmu też jest jakąś
    opcją i wydaje się prostsze... dzięki za pomysł, poeksperymentuję z tym
    po świętach.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2016-12-24 23:57:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tam sie zmiescil kontaktron i oryginalny uklad pomiarowy z trybikami.

  • 5. Data: 2016-12-25 02:28:42
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Tam sie zmiescil kontaktron i oryginalny uklad pomiarowy z trybikami.

    No to hallotron też się zmieści... i będzie prościej niż z cewką. Dzięki :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2016-12-27 03:25:32
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-12-25 o 02:28, Adam Wysocki pisze:
    > No to hallotron też się zmieści... i będzie prościej niż z cewką. Dzięki:)
    Są jeszcze czujniki przepływu, gotowe z wyjściem impulsowym. ALe już
    licznik masz...
    No i droższe rozwiązanie niż zwykły licznik. Ale dużo prostsze.
    Z tych dwóch ja bym wolał zastosować hallotron.

  • 7. Data: 2017-01-05 12:23:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jawi <g...@p...fm> wrote:

    > Są jeszcze czujniki przepływu, gotowe z wyjściem impulsowym. ALe już
    > licznik masz...
    > No i droższe rozwiązanie niż zwykły licznik. Ale dużo prostsze.
    > Z tych dwóch ja bym wolał zastosować hallotron.

    Trochę odświeżę temat - robiłem próby z hallotronem i nie jest w stanie
    wyłapać pola, jest za słabe. Nie ma tam miejsca, żeby przykleić jakiś
    mały magnes do któregoś z "dalszych" trybów, a nie chcę przyklejać niczego
    do tego trybu z obracającym się magnesem, bo siła jest bardzo mała i boję
    się, że zmieniając jego wagę lub wyważenie popsuję dokładność.

    Hallotrony, które testowałem, to TLE4905 i TLE4935 (działające odpowiednio
    od 7.5...19 mT i 10...20 mT). Kupiłem czulszy, SS411A (6 mT), zobaczymy
    jak przyjdzie, czy on złapie... jak nie to chyba pozostaje ten czujnik
    położenia wału.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2017-01-05 12:30:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-01-05 o 12:23, Adam Wysocki pisze:
    > Nie ma tam miejsca, żeby przykleić jakiś
    > mały magnes do któregoś z "dalszych" trybów,
    Może nie przyklejać, tylko potraktować tryb jako magnetowód?

    Robert

  • 9. Data: 2017-01-05 12:42:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >zobaczymy
    >jak przyjdzie, czy on złapie... jak nie to chyba pozostaje ten

    Czujnik polozenia walu jest o tyle kiepski, ze on magnes ma w sobie.
    Ma mierzyc bliskosc kawalka ferromagnetyka (zęba na kole zamachowym),
    wiec magnes ma na sobie, a te kawalek w zaleznosci od odleglosci pole
    magnetyczne zmienia mocno.
    A ty juz masz w wirniku magnes, nie potrzebujesz drugiego.

    Moze wystarczy cewka na kawalku rdzenia, moze jakis czulszy czujnik -
    te stare KMZxxx Philipsa, czy pelno teraz takich do kompasow i pomiaru
    pola ziemskiego - ono dosc slabe.

    P.S. Miernik odporny na zewnetrzny magnes ? Wiele sie reklamuje tak,
    ze odporne, co sugeruje dobre ekranowanie magnetyczne.
    Ale moze odpornosci maja tez jakis wskaznik, ze magnes przykladano ...
    i potem beda wodociagi straszyc.
    Co prawda, skoro licznik jest odporny na pola magnetyczne, to
    straszenie IMO latwo zbyc :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-01-05 12:44:42
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Może nie przyklejać, tylko potraktować tryb jako magnetowód?

    Te trybiki są plastikowe :(

    --
    http://www.chmurka.net/