  • 21. Data: 2017-01-11 12:36:31
    Temat: Re: Czujnik magnetyczny + komparator
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    woda-powogaz-js-1-i6093942373.html

    > to jestem niemal pewny, ze w wirniku jest magnes, a drugi w liczniku.

    To, co czytam potwierdza to, co piszesz. "Ruch wirnika przekazywany jest
    do liczydła za pomocą magnesów umieszczonych w obu komorach oraz
    mechanizmu sprzęgła magnetycznego."

    Tylko czemu ani hallotron nie wykrywa mi tego wirnika, ani nawet podkładka
    stalowa, położona na części wirnikowej, ani drgnie podczas przepływu wody?

    ierze/sv-rtk/pl-sv-rtk.pdf

    > Ale to jakis inny typ, Ty masz "skrzydelkowy", tu jest
    > objetosciowy/tlokowo-wypornosciowy.

    Ok, chodziło mi tylko o sposób izolacji magnetycznej.

    > Tylko wiesz - jak sie dorzuci wymiennik gruntowy, wymiennik w pompie -
    > to moze pare W zabraknac :-)

    W sensie do chłodzenia? No wyżej d... nie podskoczę, muszę działać na tym,
    co mam :)

    Trochę żałuję, że puściłem w gruncie alupex 16mm (czyli wewnątrz 12mm).
    To był na początku "projekt badawczy" i nie chciałem za dużo w niego
    inwestować, ale 3 lata temu (gdy kładłem rury) nie było jeszcze tak
    gorąco, jak w zeszłe lato...

    Jakbym kładł rury dzisiaj, to puściłbym większą średnicę, ale teraz
    rozrycie tego wszystkiego byłoby uciążliwe, więc na razie chcę zobaczyć,
    na ile będzie efekt przy większej pompie i przy puszczeniu wody
    bezpośrednio ze studni (w zeszłe lato był obieg zamknięty, była chłodnica
    samochodowa w studni i brak ruchu wody w samej studni, i marnie to
    działało).

    Chcę też dać czujnik temperatury na wyjściu ze studni (za pompą, bo pompa
    jest zanurzeniowa) i zobaczyć, ile tracę w gruncie. Jak się okaże że za
    dużo, to może na następny sezon jednak to rozryję, poświęcę te 12 godzin
    (tyle zajęło mi to poprzednio, trzy wieczory po 4 godziny - rów głęboki na
    metr, może trochę więcej, i długi na 15m) i wymienię rury na większe, przy
    okazji puszczając je w otulinie (teraz otulina jest tylko na odcinku od
    ziemi do domu)...

    Polak zawsze znajdzie sposób :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 22. Data: 2017-01-11 13:03:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    .
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >podkładka
    >stalowa, położona na części wirnikowej, ani drgnie podczas przepływu

    Podkladka nie drgnie. W wirniku jest np uklad
    S S

    podkladka jest rownomiernie przez wszystkie bieguny przyciagana, ich
    przesuniecie "wzdluz obwodu" niewiele zmienia, wiec sily nie przenosi.

    Musialbys te podkladke w pionie ustawic ... albo malej kulki od
    lozyska uzyc.
    Kulka sie "przyklei" do jednego z biegunow lub pomiedzy, i bedzie sie
    tego miejsca trzymala - krazac wraz z wirnikiem.

    Hallotron powinien to wykryc, o ile dobrze przylozony, ale moze za
    malo czuly ?

    Moze pomoc domkniecie obwodu magnetycznego ... np polozyc na nim te
    podkladke :-)

    >W sensie do chłodzenia?

    W sensie pompy obiegowej. Takie np 100W pompy zapewnia wymagany
    przeplyw, ale tego nie wiadomo.
    A z miernikiem w obiegu wskazuje ze troche za malo ... ale miernik
    troche oporu tez wprowadza :-)

> [...]
    >chłodnica
    >samochodowa w studni i brak ruchu wody w samej studni, i marnie to

    Majac studnie to na lato mozesz skorzystac z chlodzenia przez
    parowanie.

    J.

  • 23. Data: 2017-01-11 22:19:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > podkladka jest rownomiernie przez wszystkie bieguny przyciagana, ich
    > przesuniecie "wzdluz obwodu" niewiele zmienia, wiec sily nie przenosi.

    Ale ja jej nie kładłem centrycznie. To była mała podkładka 4mm, a miejsce,
    gdzie wiruje magnes, jest większe.

    > Kulka sie "przyklei" do jednego z biegunow lub pomiedzy, i bedzie sie
    > tego miejsca trzymala - krazac wraz z wirnikiem.

    W sumie ma sens :) ale już to poskładałem i ciężko będzie rozebrać, bo
    podkleiłem miejsce, gdzie przewód od hallotronu wychodzi z obudowy.

    http://www.chmurka.net/r/wodomierz.jpg
    http://youtube.com/watch?v=MvT-7SvLkNQ

    Okres (czyli pełny obrót) co 208 ms, przełożenie dla 1l policzyłem ze
    stosunku zębów trybów 128/3 (128 obrotów na 3 litry), czyli wychodzi
    litr na 8.874s (6.76 l/min). Pomiary stoperem się zgadzają (mniej więcej,
    bo ciężko kliknąć stoperem dokładnie jak wskazówka przejdzie przez 0).

    > Hallotron powinien to wykryc, o ile dobrze przylozony, ale moze za
    > malo czuly ?
    >
    > Moze pomoc domkniecie obwodu magnetycznego ... np polozyc na nim te
    > podkladke :-)

    Tego nigdy nie rozumiałem :) Jak to domknięcie obwodu działa? Linie pola
    ściągane są wtedy do podkładki (czyli przechodzą przez czujnik), zamiast
    rozchodzić się w swoją stronę?

    > W sensie pompy obiegowej. Takie np 100W pompy zapewnia wymagany
    > przeplyw, ale tego nie wiadomo.
    > A z miernikiem w obiegu wskazuje ze troche za malo ... ale miernik
    > troche oporu tez wprowadza :-)

    A w tym sensie :) No tak, miernik musi trochę zabierać, w końcu jakieś
    (małe bo małe ale niezerowe) opory ma. Pytanie czy na tyle istotne...

    > Majac studnie to na lato mozesz skorzystac z chlodzenia przez
    > parowanie.

    Nawilżać sobie wodą ze studni gąbkę (nawet dużą) i odparowywać ją
    wiatrakiem? Problem w tym że wtedy zrobi się bardzo wilgotno... poza tym
    chyba nie ufam tej wodzie i żyjątkom w niej, żeby parować ją sobie do
    pokoju :) To nieużywana studnia, stoi tu odkąd się wprowadziłem, diabli
    wiedzą w jakim stanie jest ta woda.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 24. Data: 2017-01-12 13:16:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >pola
    >ściągane są wtedy do podkładki (czyli przechodzą przez czujnik),

    To tez, ale bardziej chodzi o inne - tak w skrocie i pogladowo -
    magnes czy cewka sa jak bateryjka i wytwaja "napiecie magnetyczne".
    A otoczenie ma pewien "opor magnetyczny".
    Powietrze duzy, stal maly.

    A pola magnetyczne sa jak prad - im wiekszy opor tym mniejszy prad, i
    wybieramy latwiejsza droge.

    W efekcie jak mamy miedzy biegunami pare mm powietrza, to natezenie
    pola B bedzie male.
    Kawalek blaszki o znikomym "oporze" i przez powietrze mamy juz tylko
    np milimetr. i pole rosnie kilkukrotnie.

    A dodatkowo strumien magnetyczny sie koncentruje na zbudowanej drodze,
    a nie rozchodzi gdzies bokami.

    >A w tym sensie :) No tak, miernik musi trochę zabierać, w końcu
    >jakieś
    >(małe bo małe ale niezerowe) opory ma. Pytanie czy na tyle istotne...

    Te pompki obiegowe slabiutkie ... a dasz mocniejsza, to chiales dobrze
    wyregulowac instalacje aby oszczednie pracowala, a skonczylo sie na
    wiekszej pompce :-)

    >Nawilżać sobie wodą ze studni gąbkę (nawet dużą) i odparowywać ją
    >wiatrakiem? Problem w tym że wtedy zrobi się bardzo wilgotno...

    Niekoniecznie w mieszkaniu - wymiennik pompy na dworze polewaj :-)

  • 25. Data: 2017-01-12 16:17:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > np milimetr. i pole rosnie kilkukrotnie.
    >
    > A dodatkowo strumien magnetyczny sie koncentruje na zbudowanej drodze,

    Ok, teraz rozumiem.

    Btw, przypomniało mi się, że ten czujnik położenia wału dawał przebieg ok.
    5Hz, tak samo jak LED (1 pełny cykl na 1 obrót magnesu), więc nie mogło
    być na wirniku układu NSNS, bo wtedy byłoby ok. 10Hz...

    > Te pompki obiegowe slabiutkie ... a dasz mocniejsza, to chiales dobrze
    > wyregulowac instalacje aby oszczednie pracowala, a skonczylo sie na
    > wiekszej pompce :-)

    W sumie do obiegu się nadają... mam taką w piecu do CO i daje radę,
    kaloryfery ciepłe.

    > Niekoniecznie w mieszkaniu - wymiennik pompy na dworze polewaj :-)

    Tzn. układ zamknięty, a wymiennik zamiast zanurzony w studni, polewany
    wodą ze studni? Nie wiem ile więcej mocy chłodniczej można wyciągnąć z
    parowania wody :) ale mam wrażenie że między zimną wodą a wymiennikiem
    z krążącą ciepłą wodą też będą jakieś straty (czyli wymiennik nie odda
    wodzie 100% ciepła). Wrzucanie do studni ciepłej wody i branie z niej
    zimnej wydaje się wydajniejsze :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 26. Data: 2017-01-14 01:59:48
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 24 grudnia 2016 22:32:33 UTC+1 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > http://www.chmurka.net/r/klima-sz-1.png
    >
    > Uwagi mile widziane.

    Niedorobiony symbol LM258. Brak zasilań. No chyba, że domyślnie masz niewidoczne VCC
    i GND. Tyle że wtedy musisz odpowiednim netom nadać konkretną nazwę. Kondziory
    bajpasujące na zasilaniach IC3/IC4 też nie zaszkodzą.

  • 27. Data: 2017-01-15 02:10:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    s...@g...com wrote:

    > Niedorobiony symbol LM258. Brak zasilań.

    Niestety... taki w bibliotece jest :(

    > No chyba, że domyślnie masz niewidoczne VCC i GND.

    Nie mam.

    > Tyle że wtedy musisz odpowiednim netom nadać konkretną nazwę. Kondziory
    > bajpasujące na zasilaniach IC3/IC4 też nie zaszkodzą.

    C1 jest dla IC3 :)

    W każdym razie już nieaktualne, będzie podobny układ ale bez op ampa, bo
    udało mi się zmusić do pracy hallotron.

    --
    http://www.chmurka.net/