    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Czujnik magnetyczny + komparator
    Date: Sat, 24 Dec 2016 21:32:31 +0000 (UTC)

    Hej,

    Chcę zliczać procesorem przepływ wody. Kupiłem wodomierz. Ma on dwie
    rozłączane części - jedna hermetyczna, w której jest wirnik (raczej
    metalowy niż magnetyczny) i druga, która ma magnes, tryby, wskazówki i
    licznik. Działa on tak, że obroty wirnika powodują obrót magnesu, który
    kręci resztą mechanizmu.

    Robiłem eksperymenty ze szczeliną świetlną (tryby zasłaniające LED-a i
    fotodioda, zbierająca światło), ale słabo to wychodziło, poza tym mało tam
    jest miejsca, żeby to założyć i jeszcze uszczelnić przed światłem, więc
    zdobyłem czujnik położenia wału (ma cewkę i magnes), zdjąłem część z
    magnesem i trybami i założyłem go na część z wirnikiem. Jest całkiem ładny
    sygnał, przy przepływie 9.23 l/min (odczytany po przyłożeniu części z
    tarczą) na wyjściu jest trójkąt 5 Hz z amplitudą 60 mV (międzyszczytowo),
    czyli wychodzi na to, że jeden cykl to 0.03 litra (ale pomierzę to jeszcze
    raz, dokładniej i przez dłuższy czas).

    Rezystancji czujnika jeszcze nie mierzyłem a teraz jestem poza domem, ale
    Google mówi, że to ok. 500-600 ohm. Jak będzie inna to dostosuję R9, żeby
    w sumie było 2k.

    W docelowym zastosowaniu ten przepływ może być mniejszy, więc napięcie też
    będzie mniejsze. Przyjmijmy minimalną amplitudę 15 mVpp.

    Teraz chcę przerobić sygnał z czujnika na sygnał dla procesora. Najpierw
    chcę go wzmocnić 10x i odfiltrować dolnoprzepustowo, potem zamienić go na
    prostokąt komparatorem z histerezą. To dobra droga?

    Pasmo filtra chciałbym mieć 25 Hz (~46 l/min, więcej tam nie będzie). Jaką
    histerezę dobrać dla takiego sygnału? 100 mV będzie OK?

    Czy wzmacniacz operacyjny może pracować jako komparator, czy lepiej
    zastosować dedykowany komparator (lub np. jednak dodać mu jakiś duży
    rezystor feedbacku, żeby nie pracował tak całkiem w otwartej pętli)?

    Narysowałem taki układ, chodzi mi o część po prawej od procesora.

    http://www.chmurka.net/r/klima-sz-1.png

    Uwagi mile widziane.

    --
    http://www.chmurka.net/