  • 11. Data: 2017-01-05 12:59:59
    Temat: Re: Czujnik magnetyczny + komparator
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Czujnik polozenia walu jest o tyle kiepski, ze on magnes ma w sobie.

    Właśnie o to mi chodzi - wywalenie całego ustrojstwa z magnesem i użycie
    czujnika z magnesem, który wyłapie zbliżenie ferromagnetycznego wirnika w
    środku.

    > Ma mierzyc bliskosc kawalka ferromagnetyka (zęba na kole zamachowym),
    > wiec magnes ma na sobie, a te kawalek w zaleznosci od odleglosci pole
    > magnetyczne zmienia mocno.
    > A ty juz masz w wirniku magnes, nie potrzebujesz drugiego.

    Mam trochę inaczej :)

    Google na "wodomierz budowa" pokazuje:

    http://bmeters.pl/d_image/94/w/550/img.jpg

    Mój jest trochę inny, ale podstawowa zasada jest ta sama - wirnik jest
    w środku, zamknięty hermetycznie i nie jest namagnesowany (ale jest
    ferromagnetyczny), a mechanizm liczydła ma magnes, który przyłożony do
    tego hermetycznego mechanizmu obraca się razem z wirnikiem.

    Do powierzchni z wirnikiem po zdjęciu liczydła jest na tyle dobry dostęp,
    że daje się tam założyć czujnik z magnesem i on wysyła impulsy (hall
    oczywiście nie działa, bo nie ma wtedy magnesu). Samo liczydło jest dosyć
    zwarte, na tyle że nie jestem w stanie tak zbliżyć halla, żeby wykrywał
    pole wirującego w liczydle magnesu.

    > Moze wystarczy cewka na kawalku rdzenia, moze jakis czulszy czujnik -
    > te stare KMZxxx Philipsa, czy pelno teraz takich do kompasow i pomiaru
    > pola ziemskiego - ono dosc slabe.

    W sumie gdyby tak nawinąć cewkę dookoła tego wirującego magnesu, to może
    coś by pokazała... tylko czy wyższy poziom, niż czujnik położenia wału
    (użyty bez wirującego magnesu)?

    > P.S. Miernik odporny na zewnetrzny magnes ?

    Nie mam pojęcia, jakiś najtańszy (używany) z Allegro :) Ale nie wygląda na
    odporny.

    > Ale moze odpornosci maja tez jakis wskaznik, ze magnes przykladano ...
    > i potem beda wodociagi straszyc.

    To nie siedzi w instalacji wodociągowej, to osobna instalacja z pompą i
    studnią, która ma pompować wodę przez klimatyzator. Chcę użyć wodomierza
    do pomiaru wydajności chłodzenia (mając różnicę temperatury wody na wlocie
    i wylocie i przepływ mogę liczyć i wyświetlać moc chłodniczą) i jako
    dodatkowe zabezpieczenie, wyłączające pompę, gdy przepływ spadnie (licznik
    na samym końcu, przed powrotem do studni, więc spadek przepływu będzie
    oznaczał rozszczelnienie gdzieś po drodze albo np. zatkanie filtra). Przy
    studni i tak będzie elektronika, bo chcę mierzyć temperaturę wypływającą
    ze studni i jej różnicę względem temperatury wchodzącej do klimatyzatora i
    zobaczyć, czy i jakie mam straty w gruncie (rury puściłem metr pod ziemią,
    od domu do studni mam 15m).

    Żadnego czujnika nie zauważyłem, ale pewnie da się zbadać namagnesowanie
    magnesu w laboratorium, wiem że tak robią w przypadku liczników
    elektrycznych. Jest za to miejsce na plombę, może plomby mają jakieś
    wskaźniki...

    > Co prawda, skoro licznik jest odporny na pola magnetyczne, to
    > straszenie IMO latwo zbyc :-)

    To swoją drogą :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2017-01-05 13:06:09
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Może nie przyklejać, tylko potraktować tryb jako magnetowód?

    Tryb... magnetowód... Organy Hammonda?

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 13. Data: 2017-01-05 13:07:18
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Te trybiki są plastikowe :(

    To może fotoelektrycznie jakoś? Mały optronik jeśli się zmieści i niech
    zbiera, co jego?

  • 14. Data: 2017-01-05 13:30:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >do
    >tego hermetycznego mechanizmu obraca się razem z wirnikiem.

    W wodomierzach, ktore rozkrecalem, to wirnik byl plastikowy, a w
    gornej czesci turbiny z rysunku byl maly magnes pierscieniowy.
    Drugi byl w liczniku i tak sie razem sprzegaly.

    A propos - jesli masz tak jak piszesz, to magnes w czujniku bedzie
    "trzymal" wirnik.
    Magnes z licznika moze sie obracac i "trzymanie" nie przeszkadza,
    magnes z czujnika jest staly.
    Przy malym przeplywie moze to byc istotne.

    Jeszcze jeden pomysl - jesli jak sugerujesz w wirniku jest fikusny
    kawalek ferromagnetyka, to mozna mierzyc indukcyjnosc cewki w jego
    poblizu.
    Powinna sie zmienia w miare zblizania/oddalania.
    Schematy w rozdziale "wykrywacz metalu", czy "szczelinomierz"/"pomiar
    grubosci lakieru".

    >Nie mam pojęcia, jakiś najtańszy (używany) z Allegro :) Ale nie
    >wygląda na
    >odporny.

    Teraz chyba wiekszosc jest odporna, przynajmniej tak deklaruja, ale
    ten uzywany moze byc starego typu, sprzed ery "oszczedzania za pomoca
    magnesu".

> [...]
    >będzie
    >oznaczał rozszczelnienie gdzieś po drodze albo np. zatkanie filtra).

    To uwazaj, bo z innej grupy - zamontowal ktos rotametr przy pompie
    ciepla, a potem narzekal ze przeplyw nieco maly.
    Wyszlo na to, ze opor stawiany przez rotametr zaczyna byc istotny w
    instalacji poruszana mala pompa obiegowa CO ...
    a w takim liczniku wody to jest dysza pare mm srednicy, i to bardziej
    3 niz 8 .

    Moga miec
    http://www.wodomierze.com.pl/zabezp.html

    J.

  • 15. Data: 2017-01-07 09:16:35
    Od: Anonymous <n...@i...invalid>

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Trochę odświeżę temat - robiłem próby z hallotronem i nie jest w stanie
    > wyłapać pola, jest za słabe. Nie ma tam miejsca, żeby przykleić jakiś
    > mały magnes do któregoś z "dalszych" trybów, a nie chcę przyklejać niczego
    > do tego trybu z obracającym się magnesem, bo siła jest bardzo mała i boję
    > się, że zmieniając jego wagę lub wyważenie popsuję dokładność.
    >
    > Hallotrony, które testowałem, to TLE4905 i TLE4935 (działające odpowiednio
    > od 7.5...19 mT i 10...20 mT). Kupiłem czulszy, SS411A (6 mT), zobaczymy
    > jak przyjdzie, czy on złapie... jak nie to chyba pozostaje ten czujnik
> [...]

    A jaki to wodomierz bo może wystarczy do niego dokupić oryginalny
    Impulsator?
    Jp

  • 16. Data: 2017-01-07 11:50:56
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Adam Wysocki wrote:

    > Hej,
    >
    > Chcę zliczać procesorem przepływ wody. Kupiłem wodomierz. Ma on dwie
    > rozłączane części - jedna hermetyczna, w której jest wirnik (raczej
    > metalowy niż magnetyczny) i druga, która ma magnes, tryby, wskazówki i
    > licznik. Działa on tak, że obroty wirnika powodują obrót magnesu, który
    > kręci resztą mechanizmu.
    Mam takie wodomierze z wymian legalizacyjnych, z niskim przebiegiem ale
    impulsowanie jest 10l/imp; jeśli to by Cię urządzało.
    jeśli Cie interesuje to daj znać.

    jp

  • 17. Data: 2017-01-11 11:30:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W wodomierzach, ktore rozkrecalem, to wirnik byl plastikowy, a w
    > gornej czesci turbiny z rysunku byl maly magnes pierscieniowy.
    > Drugi byl w liczniku i tak sie razem sprzegaly.

    Temu nie rozkręcałem tej hermetycznej części, sprawdzałem tylko
    empirycznie.

> [...]
    > Magnes z licznika moze sie obracac i "trzymanie" nie przeszkadza,
    > magnes z czujnika jest staly.
    > Przy malym przeplywie moze to byc istotne.

    Racja, nie pomyślałem o tym. U mnie to nie jest duża przeszkoda, bo jak
    przepływ za bardzo spadnie, to i tak sterownik od razu wyłączy pompę, bo
    uzna, że coś się zatkało lub rozszczelniło. Ile to "za bardzo" sprawdzę
    empirycznie - po złożeniu instalacji sprawdzę przepływ i zaprogramuję z
    70-80% jako wartość minimalną.

    Tak czy inaczej okazało się, że SS411A wyłapuje pole tego małego magnesiku
    (inne hallotrony nie chciały), więc wkleiłem go i powinno działać (jeszcze
    nie poskładałem, bo klej schnie) :)

> [...]
    > Powinna sie zmienia w miare zblizania/oddalania.
    > Schematy w rozdziale "wykrywacz metalu", czy "szczelinomierz"/"pomiar

    W sumie też dobry pomysł.

    > Teraz chyba wiekszosc jest odporna, przynajmniej tak deklaruja, ale
    > ten uzywany moze byc starego typu, sprzed ery "oszczedzania za pomoca
    > magnesu".

    Znalazłem aukcję, na której go kupiłem.

    http://archiwum.allegro.pl/oferta/wodomierz-zimna-wo
    da-powogaz-js-1-i6093942373.html

    Na stronie producenta jest tylko taki:

    http://www.apator.com/pl/oferta/pomiar-wody-i-ciepla
    /wodomierze/skrzydelkowe-do-r160-wg-mid-gum-kl-c/js-
    smart-c-dn15-20

    To inny, ale najbliższy temu mojemu. Niby w standardzie z zabezpieczeniem
    antymagnetycznym, ale czy ten mój ma, nie wiem.

    Tu z kolei pokazany jest ekran antymagnetyczny, raczej nie do ustalenia
    (optycznie) czy mój też to ma - ale nie rzuciło mi się w oczy, żeby
    miał...

    http://www.apator.com/uploads/files/Produkty/Wodomie
    rze/sv-rtk/pl-sv-rtk.pdf

> [...]
    > instalacji poruszana mala pompa obiegowa CO ...
    > a w takim liczniku wody to jest dysza pare mm srednicy, i to bardziej

    Hmm, miałem już ten licznik założony z pompą CO (60W) i kręcił się całkiem
    szybko, teraz będzie pracował z pompą 250W. Jak w niego dmuchałem (ustami)
    żeby sprawdzić, czy się kręci, to też nie pamiętam oporów. W sumie to
    można łatwo sprawdzić, chociażby pompując odmierzoną ilość wody do baniaka
    z licznikiem i bez niego i porównując czas, chyba zrobię taki test.

    No proszę :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 18. Data: 2017-01-11 11:31:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Anonymous <n...@i...invalid> wrote:

    > A jaki to wodomierz bo może wystarczy do niego dokupić oryginalny
    > Impulsator?

    PoWoGaz JS 1

  • 19. Data: 2017-01-11 11:32:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Mam takie wodomierze z wymian legalizacyjnych, z niskim przebiegiem ale
    > impulsowanie jest 10l/imp; jeśli to by Cię urządzało.
    > jeśli Cie interesuje to daj znać.

    10l/imp to za mało, nawet 1l/imp to za mało... chcę mieć pomiar od razu.
    Ale dzięki za zainteresowanie!

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 20. Data: 2017-01-11 11:53:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Znalazłem aukcję, na której go kupiłem.
    >http://archiwum.allegro.pl/oferta/wodomierz-zimna-w
    oda-powogaz-js-1-i6093942373.html

    to jestem niemal pewny, ze w wirniku jest magnes, a drugi w liczniku.

    Magnesy pierscieniowe, kilka biegunow na obwodzie.

> [...]

    >ustalenia
    >(optycznie) czy mój też to ma - ale nie rzuciło mi się w oczy, żeby

    Ale to jakis inny typ, Ty masz "skrzydelkowy", tu jest
    objetosciowy/tlokowo-wypornosciowy.

    >Hmm, miałem już ten licznik założony z pompą CO (60W) i kręcił się
    >całkiem
    >szybko, teraz będzie pracował z pompą 250W.

    Tylko wiesz - jak sie dorzuci wymiennik gruntowy, wymiennik w pompie -
    to moze pare W zabraknac :-)

    >No proszę :)

    Widac narod nie jest taki glupi, i zabezpiecznie przed jego madroscia
    staje sie koniecznoscia :)

    J.