  • 11. Data: 2011-11-24 07:14:35
    Temat: Re: Czujnik koloru.
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > To akurat żaden problem, pytanie tylko czy nie sa za drogie. Samorobke o
    > niezlej jakości detekcji (w moich potrzebach) to ja sobie zrobie z 3
    > diodek RGB i fotorezystora ...

    A jak ze stabilnością długoterminową, temperaturową takiego ustrojstwa?
    Robi się ręcznie okresową kalibrację, czy może da się to zautomatyzować?

  • 12. Data: 2011-11-24 08:15:38
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 24, 8:14 am, Zbych <a...@o...pl> wrote:

    > A jak ze stabilnością długoterminową, temperaturową takiego ustrojstwa?
    > Robi się ręcznie okresową kalibrację, czy może da się to zautomatyzować?

    Można kalibrować na wzorcach kolorów (płytki). Tylko że wzorce tanie
    nie są (ok 1000 PLN, ale może da się taniej jakiś okrojony zestaw) i
    jeżeli ma być zgodnie z jakąś tam normą (a może to tylko zalecenie
    producenta, nie pamiętam), to wzorzec trzeba co kilka lat wymieniać.
    Kalibrację da się zrobić w kilka minut, więc nawet można by
    codziennie, a zautomatyzować (przynajmniej połowicznie) też by się
    dało, sprawdzanie w trakcie pracy koloru białego i w razie potrzeby
    żądanie dodatkowej kalibracji.

  • 13. Data: 2011-11-24 08:54:17
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 24 Nov 2011 08:04:16 +0100, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >3 diody + foto rezystor łatwiejsze :) Swoją drogą tak działają systemy
    >dla niewidomych (takie do określania kolorów ubrań) i mniej więcej tego
    >oczekuję.

    Ale pamiętaj o jednym - system: fotodiody + filtry barwne +
    oświetlenie sceny musi być traktowany i dobrany jako całość. Jedynie
    spektrofotometr da ci wyniki ,,zawsze'' poprawne.

    Poczytaj sobie o np. kolorymetrach (właśnie to, co opisujesz) i
    kalibracji monitorów - tych zwykłych i tzw. szerokogamutowych.
    Szczególnie o problemach wynikających z niedopasowania filtrów w
    kolorymetrze z oświetleniem.

    Jest projekt chałupniczego kolorymetru, ale jakość jego pomiarów jest
    taka sobie. Tutaj możesz zacząć szukać (przewiń do końca strony):
    http://www.argyllcms.com/doc/instruments.html#HCFR
    Ta zabawka zbudowana jest w oparciu o zintegrowany detektor RGB.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 14. Data: 2011-11-24 10:59:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:
    [...]
    > Albo ze światła białego, kolimatora, przyzmatu i linii CCD.

    Ooooo... to takie cusia można nawet kupić? Mam na swojej liście rzeczy
    do wystrugania...

    [...]
    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 15. Data: 2011-11-24 11:11:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    AlexY wrote:

    > Użytkownik Waldemar Krzok napisał:
    > [...]
    >
    > Ooooo... to takie cusia można nawet kupić? Mam na swojej liście rzeczy
    > do wystrugania...
    Nie wiem. Możliwe. W każdym razie nie do opatentowania, bo po pierwsze już
    tu opublikowane, a po drugie "przeciętny inżynier dysponujący odpowiednim
    sprzętem takie urządzenie może zbudować". Jest coś takiego w zastrzeżeniach
    :-)

    Waldek

  • 16. Data: 2011-11-24 16:59:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-24 09:54, Grzegorz Krukowski wrote:
    > Ale pamiętaj o jednym - system: fotodiody + filtry barwne +
    > oświetlenie sceny musi być traktowany i dobrany jako całość.

    Nie ma oświetlenia tła. Czujnik stykowy z uszczelką jest izolowany od
    warunków zewnętrznych a u mnie detekcja dotyczy nieprzezroczystych
    elementów (malowany metal).

  • 17. Data: 2011-11-24 17:02:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-24 08:14, Zbych wrote:
    > A jak ze stabilnością długoterminową, temperaturową takiego ustrojstwa?

    Mizernie. Dlatego można zasosować procedury kalibracyjne. W dodatku
    ponieważ czujnik jest na manipulatorze to ... można zastanowić się nad
    automatyką. tylko czy dla 3 odcieni czerwonego (bo to tylko
    klasyfikacja) warto?

    Czujnik z 3 RGB działał mi rok bez praktycznie żadnej zmiany parametrów.

  • 18. Data: 2011-11-24 17:25:55
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 24 Nov 2011 17:59:24 +0100, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie ma oświetlenia tła. Czujnik stykowy z uszczelką jest izolowany od
    Jest - oświetlacz w urządzeniu - jak będzie ciemno, to przecież nic
    nie zarejestrujesz.

    >warunków zewnętrznych a u mnie detekcja dotyczy nieprzezroczystych
    >elementów (malowany metal).
    Szukaj spektrofotometrów używanych w do kontroli wydruków (tj.
    refleksyjnych), przykład Eye-One Pro. Robią dokładnie to co chcesz -
    ,,mierzą'' kolor ,,położony'' przed czujnikiem.

    Możesz skontaktować się z tą firmą:
    http://www.lafotelektronik.com/strony-265.html
    oni robią takie rzeczy i może ci pomogą.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 19. Data: 2011-11-24 19:15:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-11-24 18:25, Grzegorz Krukowski wrote:
    > Jest - oświetlacz w urządzeniu - jak będzie ciemno, to przecież nic
    > nie zarejestrujesz.

    Z czego robią źrodło światła że jest aż tak niestabilne i jest to jakiś
    zasadniczy problem ;) ?

    > Możesz skontaktować się z tą firmą:

    Dziekuję, sprobuję.

  • 20. Data: 2011-11-24 19:38:17
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 24 Nov 2011 20:15:57 +0100, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >Z czego robią źrodło światła że jest aż tak niestabilne i jest to jakiś
    >zasadniczy problem ;) ?

    Hmmm metameryzm? Niestety kolor, który jest rejestrowany, jest funkcją
    spektrum źródła światła i właściwości pochłaniania/odbicia materiału
    odbijającego światło. Tego nie możesz rozpatrywać osobno.

    PS. Ja się na tym nie znam ;), ale z tego co się czytam, to sprawy
    związane z kolorem to są i trudne, i drogie. Twój problem może dać się
    rozwiązać prosto a może wręcz przeciwnie. Nie lekceważ przeciwnika.
    --
    Grzegorz Krukowski