  • Data: 2009-03-11 17:20:54
    Temat: Re: Czemu Nikon i Canon nie robią stabilizacji w korpusie?
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    news:gp7svi$hap$1@inews.gazeta.pl...
    > "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl> napisał:
    >
    > Uzywanie długiego czasu ekspozycji i światła zastanego to nie odejście od
    > prawdziwej fotografii - raczej bym powiedzał, że powrót do jej korzeni.
    > 100 lat temu bardzo często się takie zdjęcia wykonywało długie czasy -
    > wymuszone przez jasność dostępnej wówczas optyki i czułości materiałów
    > światłoczułych. Oczywiście stabilizację zapewniał wówczas solidny,
    > najczęściej drewniany statyw.

    Ale dziś długi czas nie oznacza konieczności wkładania głów modeli w
    blaszane widełki w studio, coby było widać kto zacz :)

    Czytając to co tu napisałeś pomyślałem, że może odbiór fotografii przed tymi
    stu laty był zupełnie inny - że jej naturalną cechą była obecność wielu
    niedoskonałości, że te wszystkie poruszenia, prześwietlenia, ziarno, były tą
    "grafią" w nazwie techniki... dzisiaj uzyskujemy je sztucznie, wyłączając
    AF, stabilizację albo nie daj boże w ogóle odpalając jakieś filtry obrazu...
    a wtedy obraz doskonały był w ogóle niedostępny, podobnie jak nie można
    było idealnie wiernie oddać rzeczywistości pędzlem na płótnie. Niby wciąż
    mamy obiektyw, przesłonę, migawkę i powierzchnię światłoczułą, ale zarówno
    oczekiwania, jak i postrzeganie tego medium są zupełnie inne... strasznie
    mnie korci, żeby z dostępnych elementów złożyć coś, co będzie się przy
    robieniu zdjęć zachowywało tak jak tamte śmieszne niklowane cuda z korbkami
    i będzie równie niedoskonałe. Ale żeby ta niedoskonałość była wartością, a
    nie tylko wadą obrazu :)

    Czekam aż uda się kupić rozbiórkowe szkło z tamtych czasów, zapnę to do
    miecha makro i zobaczymy, jakie portrety z tego wyjdą :) bez stabilizacji,
    ona tu jak pięść do nosa :)

    No tośmy sobie pogadali oftopikowo, miłego dnia życzę :)

    zdrówka, PW