  • Data: 2009-03-12 11:37:28
    Temat: Re: Czemu Nikon i Canon nie robią stabilizacji w korpusie?
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:0177bbab-1f2f-4f97-8928-775c1e962211@b16g2000yq
    b.googlegroups.com...
    On 10 Mrz., 14:25, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > stabilizacja daje tez uzysk dla obiektow ruchomych - poniewaz ruch
    > jako widzi matryca jest suma wektorow od wektora ruchu rzeczywistego
    > obiektu i pozornego od poruszenia aparatu a te moga sie dodac.

    Jak również mogą mieć przeciwny zwrot, lub całkiem inny kierunek.

    Canon się chwali, że jego stabilizator potrafi rozpoznać efekt "podążania
    aparatem za obiektem ruchomym", tzw. "paning".
    Ciekawe jak to się sprawdza w praktyce. Trzeba by stanąć równolegle do
    ruchliwej drogi i zrobić sesję, o ile procent zwiększa stabilizacja
    skuteczność paningu.

    Mniejsza z tym. Faktem jest, że dla czasów migawki rzędu 1/125 wg mnie też
    warto włączyć stabilizację, nawet jak robimy na ogniskowej 35mm. Gdyż robiąc
    z ręki zawsze poruszymy zdjecie. Oczywiście czym krótszy czas i/lub
    ogniskowa o szerszym kącie, tym spowodowana poruszeniem nieostrość będzie
    mniejsza. Warto rozważyć fakt, że działanie stabilizacji też ma pewne
    niezerowe opóźnienia. Więc pytanie brzmi do jakich czasów warto używać
    stabilizacji, czy przy czasie 1/4000 sek. stabilizacja jeszcze te poruszenie
    zmniejsza, czy już być może zwiększa.