-
11. Data: 2010-02-09 18:17:28
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F.
wystukał:
> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza wysokosc
> razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do tego
> skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.
>
ale co tu szacować? Przecież cały samochód jest projektowany w programach
CAD. 1 klik i dostajesz wartość :)
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
12. Data: 2010-02-10 08:10:33
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:msq2n5p1re704agvtsjstu0th3k299tnhs@4ax.com...
> On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:
>>Ze wzoru na siłę oporu:
>>F= 0,048 * Cx * S * v^2
>>gdzie:
>>F - Siła oporu
>>0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.
>
> Skad ten wspolczynnik ?
> Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.
>
Zapomniałem uściślić, że wzór był dla prędkości podanej w km/h. Przeliczenie na
m/s uwzględnione jest w tym współczynniku. Stąd taka mała wartość.
Pozdrawiam
Wojtek
-
13. Data: 2010-02-10 12:54:09
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100, Kuba (aka cita) wrote:
>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>>> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
>>>> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
>>>
>>>A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
>>>dużej odległości
>>
>>Z bardzo duzej, i z dobrym tele.
>
>naprawde uważasz, ze to taki problem? No bez jaj ...
IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie.
J.
-
14. Data: 2010-02-10 15:22:29
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
J.F. pisze:
> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
> szacowac powierzchnie rzutu czolowego
Szacować? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry może ci wykreślić
dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? Toż oni ją znają S z dokładnością
do promili :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
15. Data: 2010-02-10 15:22:43
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Wojtekk pisze:
> Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi
> nieco ponad 1,
Jasne, na przykład: 1.2...
> tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy
> opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
16. Data: 2010-02-10 15:37:48
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
J.F. pisze:
> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
> wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
> tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.
Ciekawe to jest coś innego: badania robi się w tunelach aerodynamicznych,
gdzie samochód stoi na nieruchomym podłożu. To jest inna sytuacja,
niż gdyby poruszał się zarówno wobec powietrza jak i podłoża, hint:
prędkość gazu w warstwie przyściennej, i jego interakcje z podwoziem.
Ciekawe jak w tej sytuacji liczą ów Cx, wprowadzają jakieś poprawki?
A może mylę się i mają ruchome bieżnie w tej komorze? :)
A może podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bryły samochodu zawieszonej
swobodnie przestrzeni (bez podłoża)? Ale to by nie miało chyba wielkiego
sensu, w każdym razie - praktycznego.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
17. Data: 2010-02-10 20:37:35
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Paweł Olaszek <o...@g...com>
Michał pisze:
> >> Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
> >> bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra
> >> węższa niż dół)?
> > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
> Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te
> dane samochodów są takie idiotyczne.
Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny
konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej
płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła
samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości),
przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest.
Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba
było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).
--
pozdrawiam,
Paweł
-
18. Data: 2010-02-10 21:41:00
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Czarek <c...@w...onet.pl>
Jakub Witkowski pisze:
> Ciekawe to jest coś innego: badania robi się w tunelach aerodynamicznych,
> gdzie samochód stoi na nieruchomym podłożu. To jest inna sytuacja,
> niż gdyby poruszał się zarówno wobec powietrza jak i podłoża, hint:
> prędkość gazu w warstwie przyściennej, i jego interakcje z podwoziem.
> Ciekawe jak w tej sytuacji liczą ów Cx, wprowadzają jakieś poprawki?
> A może mylę się i mają ruchome bieżnie w tej komorze? :)
>
Kiedyś czytałem artykuł na ten temat. Chyba w "Młodym techniku".
Było tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bryły samochodu zawieszonej
w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej podłodze. Były oszacowane
błędy procentowo dla tych przypadków. Czyli to się jakoś uwzglednia w
badaniach aerodynamiki samochodu.
--
Cezary Grądys
c...@w...onet.pl
-
19. Data: 2010-02-10 21:42:49
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Czarek <c...@w...onet.pl>
Czarek pisze:
> Kiedyś czytałem artykuł na ten temat. Chyba w "Młodym techniku".
> Było tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bryły samochodu zawieszonej
> w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej podłodze. Były oszacowane
> błędy procentowo dla tych przypadków. Czyli to się jakoś uwzglednia w
> badaniach aerodynamiki samochodu.
>
A jeszcze był przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w podłożu.
--
Cezary Grądys
c...@w...onet.pl
-
20. Data: 2010-02-10 22:44:58
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Paweł Olaszek napisał(a):
> Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny
> konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej
> płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła
> samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości),
> przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest.
> Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba
> było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w
> tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).
Patrz, a ja bym po prostu wyciął i zważył, a potem porównał z wagą całej
kartki...
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++