-
1. Data: 2014-05-21 10:49:24
Temat: Crowbar a wydajność
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
Hej,
Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
p.jpg
I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1 (jest
większy, ma większy radiator, a plus i masa wychodzą w postaci 4
przewodów, a nie 2).
Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie przysiadało,
mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
poniżej 13V.
Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).
Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
-
2. Data: 2014-05-21 11:21:45
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
> Hej,
>
> Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
> podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
>
> Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
> i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
> to wygląda podobnie.
>
> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
p.jpg
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
-
3. Data: 2014-05-21 11:27:15
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: "Artur Tomczyk" <a...@o...pl>
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
news:llhr7c$gt3$1@node2.news.atman.pl...
>W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
>> Hej,
>>
>> Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
>> podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
>>
>> Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
>> i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
>> to wygląda podobnie.
>>
>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
p.jpg
>
> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
z prostej przyczyny - wirnikiem zazwyczaj jest magnes ze względu na
oszczędność miejsca
-
4. Data: 2014-05-21 11:54:02
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: AlexY <a...@i...pl>
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
> W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
[..]
>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
p.jpg
>
> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
obciążenie silnika i zużycie paliwa.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
-
5. Data: 2014-05-21 12:00:21
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
>Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
>podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do
>akumulatora.
>Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
>i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
>to wygląda podobnie.
>http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegn
ap.jpg
Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
nieregulowanego.
>I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
>ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
>Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1
>Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
>akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
>(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
>przysiadało,
A bezpiecznik 15A ?
>mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
>poniżej 13V.
>Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać
>napięcie
>ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
>alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
>daje ok. 20V).
>Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że
>regulator
>z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na
>myśl
>przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
faz).
Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Jedna dioda w mostku, jeden z tyrystorow czy zenerek .. skoro masz
wymontowany, to mozna przebadac.
J.
-
6. Data: 2014-05-21 12:14:49
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> wrote:
> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Pewnie lepiej, ale tu jest koło magnesowe, które pełni też rolę koła dla
czujnika położenia wału, a może też rolę koła zamachowego (tego nie wiem).
Mało tu jest miejsca, bardzo jest to kompaktowe. Uzwojenia są chłodzone
olejem, więc ciepło wynikające ze zwierania ich wydziela się do oleju i
finalnie jest rozpraszane razem z ciepłem od silnika przez chłodnicę wody
(część oczywiście wydziela się w regulatorze - on ma swój radiator,
umieszczony w miejscu, w którym chłodzi go przepływ powietrza, ale nie
jest to najszczęśliwsze rozwiązanie i regulatory czasami się przegrzewają,
ja założyłem go gdzie indziej i dołożyłem wentylator).
Ale są też motocykle z regulatorem regulującym prąd wzbudzenia (np.
Suzuki GSXF, przynajmniej te starsze).
> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
I tu ciekawostka. Te motocykle mają sporo elektroniki i miewają problemy
(zegary wariują), gdy podepnie się tanią przetwornicę do xenonów, więc są
chyba dosyć wrażliwe na śmieci... więc tych śmieci może wcale nie ma aż
tyle. Jeździłem z radiem CB podpiętym pod instalację i miałem zakłócenia
od zapłonu, a od regulatora żadnych (zrobiłem próbę i wyłączenie zapłonu
podczas jazdy na zapiętym biegu wyłączało zakłócenia - układ ładowania
wtedy normalnie pracuje, wyłączony jest jedynie komputer).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
-
7. Data: 2014-05-21 12:17:26
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
AlexY <a...@i...pl> wrote:
>> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
>> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
>> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
>> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
>
> Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
> obciążenie silnika i zużycie paliwa.
Pytanie jak bardzo to obciąża ponad dwustukonny silnik... akurat paliwa te
silniki spalają w trasie bardzo mało (w mieście wiadomo że musi wypić, ale
wynik poniżej 6 litrów na setkę przy pojemności 1300 cm3 to malutko).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
-
8. Data: 2014-05-21 12:25:37
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
>>http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfeg
nap.jpg
>
> Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
> nieregulowanego.
Czym się taki alternator różni od strony elektrycznej (na wyjściu)?
I po czym to poznałeś?
>>Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
>>akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
>>(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
>>przysiadało,
>
> A bezpiecznik 15A ?
Główny ma 30A. Pogooglałem teraz i wychodzi, że będzie z 10A (wentylator
5-6A, 5A na światło mijania, komp z 1A, pompa paliwa 0.5-1A).
> Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
> jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
> faz).
Chyba że ten z drugiej generacji jednak mierzy za prostownikiem. Nie mam
pojęcia jak jest zbudowany.
> Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Może być uszkodzony, ale jak wypadła mi kiedyś jedna faza, to już samo
włączenie lampy powodowało, że ładowanie znikało (ładowanie było tylko
bez świateł i tylko jak się mocniej podkręciło silnik - na wolnych
obrotach też nie było).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
-
9. Data: 2014-05-21 13:27:16
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:llht3s$arn$...@s...aioe.org...
>>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
p.jpg
>> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne
>> układy
>> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
>> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory
>> generuje
>> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
>Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
>obciążenie silnika i zużycie paliwa.
Ale zeby bylo smieszniej ... zwarcie strat nie przynosi. Cewka idealna
strat nie przynosi. Alternator ma prad ograniczony.
Wiec strat mamy tyle co na napieciu przewodzenia tyrystora i oporze
cewki.
We wspolczesnym samochodzie z altenatorem 100A jakies 150W strat
byloby niemile, choc tez niezauwazalne w paliwie, w motocyklu gdzie
prad mniejszy a wszystko plywa w oleju moze bez znaczenia jest.
J.
-
10. Data: 2014-05-21 14:46:12
Temat: Re: Crowbar a wydajność
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Wednesday, May 21, 2014, 10:49:24 AM, you wrote:
[...]
> Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
> ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
> alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
> daje ok. 20V).
> Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
> z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
> przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)