eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCrowbar a wydajność
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 64

  • 1. Data: 2014-05-21 10:49:24
    Temat: Crowbar a wydajność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
    podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.

    Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
    i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
    to wygląda podobnie.

    http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
    p.jpg

    I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
    ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
    Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1 (jest
    większy, ma większy radiator, a plus i masa wychodzą w postaci 4
    przewodów, a nie 2).

    Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
    akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
    (nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie przysiadało,
    mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
    poniżej 13V.

    Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
    ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
    alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
    daje ok. 20V).

    Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
    z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
    przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/


  • 2. Data: 2014-05-21 11:21:45
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
    > podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
    >
    > Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
    > i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
    > to wygląda podobnie.
    >
    > http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
    p.jpg

    To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
    stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
    Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
    niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.


  • 3. Data: 2014-05-21 11:27:15
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: "Artur Tomczyk" <a...@o...pl>


    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    news:llhr7c$gt3$1@node2.news.atman.pl...
    >W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
    >> Hej,
    >>
    >> Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
    >> podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
    >>
    >> Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
    >> i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
    >> to wygląda podobnie.
    >>
    >> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
    p.jpg
    >
    > To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
    > stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
    > Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
    > niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

    z prostej przyczyny - wirnikiem zazwyczaj jest magnes ze względu na
    oszczędność miejsca



  • 4. Data: 2014-05-21 11:54:02
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
    [..]
    >> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
    p.jpg
    >
    > To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
    > stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
    > Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
    > niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

    Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
    obciążenie silnika i zużycie paliwa.


    --
    AlexY
    http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html


  • 5. Data: 2014-05-21 12:00:21
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
    >Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
    >podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do
    >akumulatora.
    >Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
    >i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
    >to wygląda podobnie.
    >http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegn
    ap.jpg

    Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
    nieregulowanego.

    >I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
    >ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
    >Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1

    >Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
    >akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
    >(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
    >przysiadało,

    A bezpiecznik 15A ?

    >mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
    >poniżej 13V.
    >Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać
    >napięcie
    >ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
    >alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
    >daje ok. 20V).
    >Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że
    >regulator
    >z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na
    >myśl
    >przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

    Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
    jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
    faz).
    Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
    Jedna dioda w mostku, jeden z tyrystorow czy zenerek .. skoro masz
    wymontowany, to mozna przebadac.

    J.


  • 6. Data: 2014-05-21 12:14:49
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tomasz Wójtowicz <s...@n...com> wrote:

    > To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
    > stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?

    Pewnie lepiej, ale tu jest koło magnesowe, które pełni też rolę koła dla
    czujnika położenia wału, a może też rolę koła zamachowego (tego nie wiem).
    Mało tu jest miejsca, bardzo jest to kompaktowe. Uzwojenia są chłodzone
    olejem, więc ciepło wynikające ze zwierania ich wydziela się do oleju i
    finalnie jest rozpraszane razem z ciepłem od silnika przez chłodnicę wody
    (część oczywiście wydziela się w regulatorze - on ma swój radiator,
    umieszczony w miejscu, w którym chłodzi go przepływ powietrza, ale nie
    jest to najszczęśliwsze rozwiązanie i regulatory czasami się przegrzewają,
    ja założyłem go gdzie indziej i dołożyłem wentylator).

    Ale są też motocykle z regulatorem regulującym prąd wzbudzenia (np.
    Suzuki GSXF, przynajmniej te starsze).

    > Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
    > niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

    I tu ciekawostka. Te motocykle mają sporo elektroniki i miewają problemy
    (zegary wariują), gdy podepnie się tanią przetwornicę do xenonów, więc są
    chyba dosyć wrażliwe na śmieci... więc tych śmieci może wcale nie ma aż
    tyle. Jeździłem z radiem CB podpiętym pod instalację i miałem zakłócenia
    od zapłonu, a od regulatora żadnych (zrobiłem próbę i wyłączenie zapłonu
    podczas jazdy na zapiętym biegu wyłączało zakłócenia - układ ładowania
    wtedy normalnie pracuje, wyłączony jest jedynie komputer).

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/


  • 7. Data: 2014-05-21 12:17:26
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    AlexY <a...@i...pl> wrote:

    >> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
    >> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
    >> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
    >> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
    >
    > Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
    > obciążenie silnika i zużycie paliwa.

    Pytanie jak bardzo to obciąża ponad dwustukonny silnik... akurat paliwa te
    silniki spalają w trasie bardzo mało (w mieście wiadomo że musi wypić, ale
    wynik poniżej 6 litrów na setkę przy pojemności 1300 cm3 to malutko).

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/


  • 8. Data: 2014-05-21 12:25:37
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    >>http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfeg
    nap.jpg
    >
    > Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
    > nieregulowanego.

    Czym się taki alternator różni od strony elektrycznej (na wyjściu)?
    I po czym to poznałeś?

    >>Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
    >>akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
    >>(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
    >>przysiadało,
    >
    > A bezpiecznik 15A ?

    Główny ma 30A. Pogooglałem teraz i wychodzi, że będzie z 10A (wentylator
    5-6A, 5A na światło mijania, komp z 1A, pompa paliwa 0.5-1A).

    > Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
    > jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
    > faz).

    Chyba że ten z drugiej generacji jednak mierzy za prostownikiem. Nie mam
    pojęcia jak jest zbudowany.

    > Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?

    Może być uszkodzony, ale jak wypadła mi kiedyś jedna faza, to już samo
    włączenie lampy powodowało, że ładowanie znikało (ładowanie było tylko
    bez świateł i tylko jak się mocniej podkręciło silnik - na wolnych
    obrotach też nie było).

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/


  • 9. Data: 2014-05-21 13:27:16
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:llht3s$arn$...@s...aioe.org...
    >>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegna
    p.jpg
    >> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne
    >> układy
    >> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
    >> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory
    >> generuje
    >> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

    >Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
    >obciążenie silnika i zużycie paliwa.

    Ale zeby bylo smieszniej ... zwarcie strat nie przynosi. Cewka idealna
    strat nie przynosi. Alternator ma prad ograniczony.
    Wiec strat mamy tyle co na napieciu przewodzenia tyrystora i oporze
    cewki.
    We wspolczesnym samochodzie z altenatorem 100A jakies 150W strat
    byloby niemile, choc tez niezauwazalne w paliwie, w motocyklu gdzie
    prad mniejszy a wszystko plywa w oleju moze bez znaczenia jest.

    J.


  • 10. Data: 2014-05-21 14:46:12
    Temat: Re: Crowbar a wydajność
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, May 21, 2014, 10:49:24 AM, you wrote:

    [...]

    > Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
    > ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
    > alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
    > daje ok. 20V).
    > Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
    > z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
    > przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

    Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

strony : [ 1 ] . 2 ... 7


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: