  • 21. Data: 2010-01-22 14:44:18
    Temat: Re: Coś zamarza w rozruszniku?
    Od: "CeSaR" <a...@m...com>

> [...]
    > przekręcił. To
    > nie musi być 100 obrotów tylko 1/10 obrotu. Jak po takim przekręceniu
    > silnika,
    > zapali bez problemu to czeka cię wymiana wieńca na kole zamachowym i
    > elementu
    > popularnie zwanego bendixem. Czasami pomaga wymiana samego bendixa, ale
    > nie jest
    > to typ naprawy zapewniający długowieczność porównywalną z nowym
    > samochodem. Mogą
    > być również wypalone styki w styczniku załączającym prąd do do rozrusznika

    Kogutek, weź się otrząśnij, odpręż i przestań stukać co ci ślina na palce
    przyniesie.
    Bo pojechałeś od wieńca na kole poprzez bendiks aż po wypalone styki w
    styczniku. I co jeszcze? Dla ułatwienia dołóż szczotki, przewód masowy itd.
    Albo może od razu cały samochód.
    Wywalone zęby na kole zamachowym objawiają się tym, że bendiks się w nie nie
    wbija tylko lata sobie PO NICH z dużą prędkością i powoduje przy tym miłe
    dla ucha efekty dźwiękowe. Z tego co czytałem to w tym wypadku autor o
    niczym takim nie zeznaje.

  • 22. Data: 2010-01-22 14:58:05
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Darkac" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    http://chomikuj.pl/robi70?fid=107952538
    http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=23041

    Obejrzyj kable, jeśli da się wyjąc na parkingu, to wyjmij. Samo
    przeczyszczenie, przesmarowanie itd. to łatwa sprawa, gorzej może byc z
    wyjęciem - ale też się da ;-) Ja kiedyś wyjmowałem rozrusznik z clio w
    garażu bez kanału, zeszło mi ze dwie godziny, ale doświadczenie bezcenne ;-)
    Poza tym, nowy nie powinien kosztować więcej jak 100-150 złotych, więc może
    doinwestować auto zamiast zostawiać podobną kwotę u mechanika. Zastanów sie,
    czy nie warto wymienić kabla/samej końcówki kabla, bo zgodnie z tym co w
    linku, może rozwiąże problem.

    --
    Yogi(n)

  • 23. Data: 2010-01-22 15:04:39
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > wbija tylko lata sobie PO NICH z dużą prędkością i powoduje przy tym miłe
    > dla ucha efekty dźwiękowe. Z tego co czytałem to w tym wypadku autor o

    Jak byś kiedykolwiek widział z trzy stare koła zamachowe i jeszcze im się
    przyjrzał to być dziwnych teori nie wymyślał. Na zużytym kole zamachowym prawie
    wszystkie zęby na wieńcu to sztuki nówki nie śmigane. Są tylko dwa miejsca
    naprzeciwko siebie gdzie zęby są wyrobione. Co dziwniejsze jedno jest zawsze
    dużo bardziej wyrobione od drugiego. Wiesz dlaczego? Bo silnik jak się
    zatrzymuje po wyłączeniu to staje dokładnie w tym samym miejscu. Jak nie ma
    nowego wieńca na wymianę to wystarczy zdjąć stary i założyć go tak żeby był
    przesunięty o jakiś kąt. Jak sie coś naprawia i chce się zrobić tak żeby mieć
    spokój na długi czas to wymienia się współpracujące ze sobą elementy. Sama
    wymiana bendixa wystarcza na krótko bo nowy będzie musiał się zazębiać z
    wyrobionymi zębami. Zużyje się dużo szybciej bo na wyrobionych nie ma fazek
    ułatwiających sprzęgnięcie. Jakiś czas będzie w miarę dobrze a potem znowu
    będzie to samo. Jak byś przeczytał uważnie o jaką usterkę chodzi pytającemu to
    byś pierdół nie pisał o efektach dźwiękowych. To inny rodzaj awarii i o nią się
    pytacz nie pytał. U niego jest " pyk i cisza" a nie " chrrrruuuum". Zatrybił?

  • 24. Data: 2010-01-22 15:10:33
    Od: "CeSaR" <a...@m...com>

    >U niego jest " pyk i cisza" a nie " chrrrruuuum". Zatrybił?

    :-)
    Kogutek, jak u niego jest "pyk i cisza" a nie chruuuum to jakie wytarte zęby
    na wieńcu?

  • 25. Data: 2010-01-22 15:25:12
    Od: k...@o...pl

    > :-)
    > Kogutek, jak u niego jest "pyk i cisza" a nie chruuuum to jakie wytarte zęby
    > na wieńcu?

    Nowy wieniec i nowa zębatka w rozruszniku mają fazki. Jak elektromagnes wbija
    bendix w wieniec to się jedno po drugim ślizga i się zazębia. Po iluś tam
    uruchomieniach wycierają się zęby z boku. Zmienia się kąt pod jakim wchodzi
    jedno w drugie. I jak jest bardzo zużyte to zęby sie nie zazębią tylko oprą o
    siebie. Jak kilka razy puknąć rozrusznikiem to w pewnym momencie udaję się że
    jednak się wsuną. Styki włączające rozrusznik zwierają się dopiero wtedy gdy
    obydwie zębatki zajmą odpowiednie położenie. Dlatego jest pyk. Jak jest
    chrrruumm to znaczy że wieniec i bendix są tak wyrobione że są wsuniete na
    odpowiednią glębokość a zębów już nie starcza żeby przenieść moment obrotowy.
    Ale włącznik włączył napięcie i się rozrusznik obraca. Mogą być jeszcze
    skrzywione widełki, rozwalony elektromagnes. Dużo usterek jeszcze może być. Od
    prostych typu urwana albo skorodowana końcówka jakiegoś kabla. Wyymiana samego
    bendixa jak robi chruumm powoduje że trochę się to zazębia bo nowy jest nie koło
    zębate zamiast pracować całą szerokością pracuje mniej niż połową. Dlatego dużo
    szybciej się zużyje. Skumał?

  • 26. Data: 2010-01-22 15:42:16
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

> [...]
    > nie koło
    > zębate zamiast pracować całą szerokością pracuje mniej niż połową. Dlatego

    Teoria piękna, ale nie wyjaśnia dlaczego tak pechowe zachowanie się kół
    zębatych występuje tylko w czasie mrozu i to w 100% przypadków, a podgrzanie
    prądem lub odwilżą nagle mu pomaga w 100%.
    Samochód, mimo słusznego wieku nie można nazwać zużytym, bo ma na liczniku
    ok 90 tys. km. Jestem jego pierwszym właścicielem.
    Zawsze bardzo szybko zapalał jeśli akumulator był sprawny.
    .

  • 27. Data: 2010-01-22 15:43:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    kogutek pisze:

    > luz przy -10. Teoria z napięciami ładowania też jest błędna. Przy bardzo malej
    > oporności wewnętrznej alternatora różnica pół wolta nie ma znaczenia. Przy

    Różnica pół wolta na klemach może oznaczać 2-3 razy większy prąd ładowania.
    Zobacz jak wygląda charakterystyka I(U) akumulatora. Mogę podesłać, jakby
    to był kłopot :)

    > kiepskim prostowniczku dającym w porywach 3A ma znaczenia a przy źródle prądu
    > jakim jest alternator dającym z reguły ponad 50A nie ma. Z prawa Ohma można to
    > policzyć.

    Otóż ma, właśnie ze względu na prawo Ohma (niezależnie od tego że oporność
    wewnętrzną akumulatora kiepsko się modeluje jako zwykły opór).

  • 28. Data: 2010-01-22 15:50:19
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    > gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.
    Udowodnij i przedstaw obliczenia. Jak będą poprawne to Ci przyznam racje. Na
    razie uważam ze nie masz racji.

  • 29. Data: 2010-01-22 15:58:24
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > ok 90 tys. km. Jestem jego pierwszym właścicielem.
    > Zawsze bardzo szybko zapalał jeśli akumulator był sprawny.

    Nie teoria a praktyka. Skąd mam wiedzieć co się u Ciebie zepsuło jak znam to
    tylko z opisu. W teorii rożne rzeczy wyglądają inaczej niż w rzeczywistości.
    Chociażby takie wyrobienie wieńca. To ze się silnik powinien zatrzymywać w tylko
    w dwóch miejscach to logiczne i chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego. Ale
    dlaczego prawie zawsze zatrzymuje tylko w tym samym? I to nie teoria tylko
    rzeczywistość. Widać to na kole zamachowym. Jedno miejsce z kilkoma zębami
    wyheblowane do polowy. Za 180 stopni widać że coś się działo bo ślady współpracy
    są widoczne. Cała reszta zębów tak jak by z fabryki przed chwilą wyszła.

  • 30. Data: 2010-01-22 15:59:10
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    kogutek pisze:

    > Udowodnij i przedstaw obliczenia. Jak będą poprawne to Ci przyznam racje. Na
    > razie uważam ze nie masz racji.

    Przykładowo: akumulator modelujemy jako źródło o napięciu 13.5V i oporze wewn.
    0.1ohma
    Alternator z regulatorem modelujemy jako źródło napięciowe (w zakresie prądów do
    50A)
    przy napięciu 13.9V: I = (13.9V-13.5V)/0.1ohm = 4A
    przy napięciu 14.4V: I = (14.4V-13.5V)/0.1ohm = 9A

    Przy czym od razu zastrzegam że taki model ten jest bardzo uproszczony.
    Ale sam chciałeś liczyć z prawa Ohma - no to masz.

    A prawdziwe char-ki aku, jeśli się nadal upierasz możesz dostać
    jutro, tylko zeskanuje odpowiednie książki.