    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Co tam w matrycach szumi a.d. 2011
    Date: Wed, 04 May 2011 00:46:16 +0200

    On 2011-05-03 17:45, Janko Muzykant wrote:
    > Światła są stałe w granicach błędu (crop był ostatnim etapem, wcześniej
    > wszystko wyrównywałem do przepałów w innej części zdjęcia). Interesuje
    > mnie tylko dół, bo góra zawsze jest ok i nie występuję różnice.

    Oj nieprawda :)
    Zero jest ruchome nawet w obrębie jednego aparatu, bo aparat inaczej
    naświetla nawet w zależności od trybu czy programu tematycznego, a nawet
    opcji jak rozmaite DRO czy tego typu podobne.

    > No to napisałem, a poza tym potem dorzuciłem większy zbiór ujęć już prosto
    > z acra, wyniki są zbieżne.

    A jednak wywoływaczka ma pewien wpływ, w bibble nawet wprost napisane, że
    są algorytmy pomagające uzupełnić ubytek informacji w przepaleniach, a z
    cieni pomoże wyciągnąć i odszumiaczka. Dlatego trzeba brać pod uwagę, że
    rózny soft róznie sobie radzi, oczywiście różnica dramatyczna nie będzie,
    ale jednak.

    > No, dokładne jak [...] Jedna krzywa zastąpi praktyczny wygląd szumu i
    > zniekształceń.

    Krzywe to akurat są i muszą być z JPG, bo z RAW to niby jak? ;)
    A to co w JPG to akurat kwestia insza, chodziło mi raczej o suwaczki z
    określeniem cieni, zera i świateł.

    > I z tego potem biorą się legendy, jak ta słynna o dziesięciu i pół EV z
    > ep1. Gratuluję wybierającym sprzęt ''na krzywe'' :)

    Spokojnie, bo ja nie o tym w kontekście RAW :)

    > W moim teście widać wyłącznie użyteczną dynamikę poszczególnych aparatów.
    > Zauważ, że nie trzeba kompensować liniowo (i tak się zawsze robi
    > praktycznie, chyba że oryginał był po prostu źle naświetlony).

    Jaki oryginał? Myślisz o RAW z zaszytym JPG czy o JPG? Bo pozwolę sobie
    śmiało stwierdzić, że w RAW to wołaczka musi wiedzieć gdzie jest to 20%
    szarego oraz jaki balans ustawić, a w JPG to się i tak cuda dzieją, więc
    lepiej nie pobierać tego do porównań.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564