    From: Krzychu <"s_krzychu[m"@upa]poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Co sądzicie o matizie?
    Date: Sat, 20 Nov 2010 23:05:20 +0100

    W dniu 2010-11-20 22:10, Yogi(n) pisze:
    > Wybór padł na matiza (dla żony) - na miasto, kilka kilometrów dziennie, może
    > dwadzieścia (maks). Obejrzałem kilka (z osiem) i większości przypadków straszna
    > padaczka (przerdzewiałe progi, skrzynie, sprzęgła do wymiany itp, silniki sikające
    > olejem po całej komorze). Czy te typy tak mają i każdy będzie miał podobne
    > przypadłości, czy też trafiłem na wyjątkowe padła? - (oglądałem giełdowe i
    > komisowe), teraz się rozglądam za prywatnymi właścicielami.
    > Czy jest na grupie jakiś użytkownik matiza, który może opisać zwięźle to autko,
> [...]
    Już nie mam, ale użytkowałem 2 lata.

    Bardzo sympatyczne autko, polecam. Ale...

    Matizy mają słaby (i tylko częściowy) ocynk, więc w zależności od rocznika który
    oglądasz, będzie pojawiać się rdza. Najszybciej rdzewieją: przednia maska, potem
    tylne nadkola i progi. Rdza potrafi pojawić się już w zapuszczonym pięciolatku. Z
    drugiej strony - jak ktoś zakonserwował chociaż trochę podwozie, czy też
    zainwestował 20zł w plastikowe nadkola tylne, to i dziesięciolatek będzie bez
    rdzy. Także trudno tu mówić o jakiejś regule. W wieku jakichś 8 lat lubią też
    sobie przerdzewieć końcowy tłumik oraz przewody hamulcowe (które nie wiedzieć
    czemu, nie są miedziane). Podsumowując: jak oglądasz zapuszczonego parcha - to
    szkoda brać. Jak oglądasz coś co jeździło 10 lat, wygląda "bardzo ładnie" ale
    właściciel nie wspomina o regularnych konserwacjach/garażowaniu i/lub
    reparaturkach progów/nadkoli - to wali Cię w bambus - lub wyklepał przystanek
    (ergo - wali Cię w bambus).

    Co do mechaniki - nie piszesz, jakie przebiegi miały oglądane przez Ciebie
    egzemplarze. Samochodzik co do zasady mało awaryjny. Miał kilka swoich regularnych
    bolączek, które czekały praktycznie każdego. Np. pękające przednie szyby - usterka
    fabryczna, zapychający się EGR (niepotrzebny chyba jak wszędzie), przecierająca
    się linka sprzęgła - co ok. 40-50kkm. Groszowa sprawa, ale irytująca.
    Ogólnie: sprzęgło w matizie powinno wytrzymać ok. 150tys. U mnie przy 100kkm nie
    wykazywało żadnych śladów zużycia. Olej nie powinien sikać właściwie przy żadnym
    przebiegu, przy normalnym stanie samochodu. Każdy ze znanych mi ZADBANYCH
    egzemplarzy nie miał takich objawów. Mój przy przebiegu 100kkm nie brał oleju
    (5w40) pomiędzy wymianami i był suchy jak Sahara. Najdłuższodystansowy znany mi
    Matiz jeździł bez zaglądania do silnika bodajże 270kkm. Potem był mały remont i
    obecnie ma 330kkm. Ale właściciel dba o niego, teraz to już z sentymentu a nie
    potrzeby. Zasadniczo - do 200kkm rzadko wymagają ingerencji w silnik, aczkolwiek
    zdarzały się takie, co wydmuchały UPG sporo wcześniej - jak zawsze - kwestia
    egzemplarza.

    Ogólnie - bardzo miło wspominam. Dosyć żwawy jak na tą porywającą pojemność i moc,
    całkiem wygodny jak na autko tych gabarytów. W środku znacznie więcej miejsca niż
    się spodziewałem. Gdyby nie to, że TŻ skasowała cały przód, pewnie dożyłby u nas w
    rodzinie swoich dni. Bardzo go lubiliśmy. BTW: uderzenie czołowe w narożnik
    budynku przy prędkości ok. 50km/h skończyło się tylko siniakami (mimo iż miałem
    wersję bez poduszek), a drzwi dały się normalnie otworzyć - to tak a propos
    bezpieczeństwa. Był rozważany zakup kolejnego, ale TŻ chciała już coś większego.

    Możesz zaglądać na kącik Matiza na autokacik.pl. Co jakiś czas któryś z
    kącikowiczów sprzedaje. Nieco większa szansa na kupienie czegoś w przyzwoitym
    stanie i z historią, którą można odszukać na forum.

    Pozdrawiam
    Krzychu