  • 21. Data: 2011-05-24 21:12:22
    Temat: Re: Co ma Objective-C czego nie ma C++?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 24 May 2011 22:07:57 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >terminu "model obiektowości", chodziło mi o to drugie, co nie wiem jak
    >się nazywa, bo to ma być dopiero na czwartym semestrze.
    >
    >Chodziło mi mianowicie o to, o czym autor w wikipedii pisze tak:
    >"In Objective-C one does not call a method; one sends a message. This is
    >unlike the Simula-style programming model used by C++."
    >
    >Nie ma on racji? Możliwe, że nie ma, ja się nie będę kłócił. I przyznam
    >się bez bicia, że się na Objective-C ani na Smalltalku jakoś bardzo nie
    >znam, jak i nie mam chyba szczególnych powodów, żeby się poznawać.

    Owszem. Jak sie programuje w Smalltalku to sie mowi "I am sending a
    message". Ale to sie tylko tak mowi. W rzeczywistosci to jest takie
    samo wolanie funkcji jak kazde inne tylko zapisuje sie inaczej.

    Zreszta, z cytatu powyzej "This is unlike the Simula-style
    programming model used by C++."

    Wyraznie mowia o PROGRAMMING STYLE

    A.L.

  • 22. Data: 2011-05-24 21:26:23
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

> [...]
    > taki jaki ma jezyk Simula-67. Czyli opaerty o klasy. Simula bowiem
    > byla prototypem zarowno dla C++ jak i Smalltalka.

    sa pewne roznice, np w obj-c nie ma destruktora ktory wywolywalby sie
    po wyjsciu z zasiegu, uzywa sie tam jawnie wywolywanych 'release' i
    paru zasad co do ich wywolywan - samo to robi spore roznice jak mysle

  • 23. Data: 2011-05-24 21:26:26
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 22:12, A.L. wrote:
> [...]
    > <a...@g...com> wrote:
    >
    > Zreszta, z cytatu powyzej "This is unlike the Simula-style

    Jest mowa o "Simula-style programming model". Nie wiem jak jest w slangu
    z twojej dzielnicy, ale w angielskim, z którym się spotykałem do tej
    pory (również w amerykańskiej literaturze, żeby nie było), "Simula-style
    model" znaczy mniej więcej tyle, co "model jak w Simuli".

  • 24. Data: 2011-05-24 21:42:40
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 24 May 2011 22:26:26 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >pory (również w amerykańskiej literaturze, żeby nie było), "Simula-style
    >model" znaczy mniej więcej tyle, co "model jak w Simuli".

    "model" czego?...

    Obiektowosc w Simuli, Smalltalku, C++ i Objective-C oparta jest na
    klasach. To jest "object model". Programowanie obiektowe wcale na
    klasach oparte byc nie musi. Dlatego tez jak sie mowi "model obiektowy
    Simuli" to sie wlasnie ma na mysli klasy.

    Reszta to "programming model", czyli w gruncie rzeczy to co sie
    okreslajako "syntactic sugar" - przy pomocy jakiej konwencji zapisuje
    sie program. Podobnei sprawa dynamicznego czy nei dynamicznego
    typowania to "type model" nic nie majacy wspolnego z "object model". I
    znow, "model simuli" to nie zadne "messages" a wolania funkcji. Ale to
    model programowania, a nie model obiektowosci.

    Rzeczywiscie, tworcy Objective-C (Brad Cox, scisle rzec biorac) byli
    pod wrazemiem jezyka Smalltalk to i takie mechanizmy zaprojektowali w
    jezyku. Ale latwo sprawdzic (na przyklad ogladajac wynik dzialania
    preprocesora wczesnych wersji Obejctive-C) ze owe "messages" byly
    szybko i skutecznie tlumaczone na wolania funkcji w C. Co zreszta, o
    ile sobie przypominam, napisane jest w ksiazce Brada Coxa.

    A.L.

  • 25. Data: 2011-05-24 21:56:29
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Tue, 24 May 2011 22:26:26 +0100, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > pory (również w amerykańskiej literaturze, żeby nie było), "Simula-style
    > model" znaczy mniej więcej tyle, co "model jak w Simuli".

    Koledze A.L. chodzi o to, że w Wiki jest napisane o stylu programowania, a
    nie modelu obiektowości.

    Zbyszek Malec

  • 26. Data: 2011-05-24 21:57:29
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 22:42, A.L. wrote:

> [...]
    > szybko i skutecznie tlumaczone na wolania funkcji w C. Co zreszta, o
    > ile sobie przypominam, napisane jest w ksiazce Brada Coxa.

    Nie będę się kłócił, ale spytam z ciekawości: te komunikaty nie są
    dynamicznie dispatchowane?

  • 27. Data: 2011-05-24 21:59:48
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 24 May 2011 22:57:29 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Nie będę się kłócił, ale spytam z ciekawości: te komunikaty nie są
    >dynamicznie dispatchowane?

    W Smalltalku i owszem. A w Objective-C mozna bylo tak i tak. Ale nie
    wiem jak teraz jest, bo Objectiwe-C uzywalem w latach 1985 - 1988 i
    mam wiadomosci neiswieze.

    A.L.

  • 28. Data: 2011-05-24 22:05:08
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 22:56, Zbigniew Malec wrote:

    > Koledze A.L. chodzi o to, że w Wiki jest napisane o stylu programowania, a
    > nie modelu obiektowości.

    Jest w szczególności napisane "model of object-oriented programming". Ja
    rozumiem, że istnieje poprawna terminologicznie definicja modelu
    obiektowości ustandaryzowana w ISO ileśtam. I jak ktoś ją zeche podać,
    to chętnie przeczytam.

    Ale ja akurat używałem takiego nieprecyzyjnego, potocznego znaczenia,
    które obejmuje też "model of object-oriented programming". Możemy na tym
    zakończyć?

  • 29. Data: 2011-05-24 22:08:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <a...@g...com> wrote:

    >Nie będę się kłócił, ale spytam z ciekawości: te komunikaty nie są
    >dynamicznie dispatchowane?

    Dokladny opis jak to sie robilo we wczesnych wersjach Obejctive-C jest
    tutaj

    The object oriented pre-compiler: programming Smalltalk 80 methods in
    C language

    Brad L. Cox ITT Programming Technology Center, Stratford,
    Connecticut

    ACM SIGPLAN Notices
    Volume 18 Issue 1, January 1983

    A.L.

  • 30. Data: 2011-05-24 22:14:51
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2011 22:59, A.L. wrote:

    > W Smalltalku i owszem. A w Objective-C mozna bylo tak i tak. Ale nie
    > wiem jak teraz jest, bo Objectiwe-C uzywalem w latach 1985 - 1988 i
    > mam wiadomosci neiswieze.

    W Wikipedii jest napisane tak:
    "In Smalltalk and Objective-C, the target of a message is resolved at
    runtime, with the receiving object itself interpreting the message. A
    method is identified by a selector or SEL -- a NULL-terminated string
    representing its name -- and resolved to a C method pointer implementing
    it: an IMP.[5] A consequence of this is that the message passing system
    has no type checking. The object to which the message is directed -- the
    receiver -- is not guaranteed to respond to a message, and if it does
    not, it simply raises an exception."

    Z tego opisu wynika, że różni się to dość znacznie od tego, co jest w
    Simuli, obiektowym Pascalu czy C++. Ja sam nie znam się na tyle, żeby
    mieć jakieś zdanie na temat, czy tak jest rzeczywiście, czy nie.