    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Tue, 20 Jun 2023 23:30:40 -0000 (UTC)
    <f...@h...invalid>
    <u6gvgc$17l0g$1@news.icm.edu.pl>
    <8...@h...invalid>
    <u6imhi$1ah27$1@news.icm.edu.pl>

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Nie całkiem, albo raczej w pewnym zakresie i w zasadzie definicje dla
    > filtrów innych niż pasmowe to taki trochę dziwny parametr, chociaż ma
    > sens. Dla dwubiegunowego HPF lub LPF masz nachylenie jakie masz i tyle.
    > Ale jak zwykle nie całkiem i diabeł tkwi w szczegółach. Pamiętaj, że na
    > patrzymy na filtry w dziedzinie częstotliwości, ale sami widzimy ich
    > działanie w dziedzinie czasu. Inaczej mówiąc - wprost widzimy jak zmieni
    > się kształt sygnału.

    Hmm. A zmieni się (o ile mamy czysty sinus na wejściu, ewentualnie o ile i
    tak interesuje nas tylko pojedyncza częstotliwość)?

    > Również tu powinieneś szukać:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor

    Poczytam.

    > Akurat to jest dość proste, o ile zrobisz symulację w spice i obejrzysz
    > wyniki. Możesz sobie wyświetlić sobie wzmocnienie układu, a od razu
    > pokazuje też przesunięcie fazy, i ten zapasik od razu widać.
    > Zajrzyj jeszcze tu,
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_drga%C5%84

    No tak, warunek amplitudy i fazy...

    > Masz wyjaśnienie w artykule o dobroci. Czy to jest źle to zależy od tego
    > czego oczekujesz i na co możesz się zgodzić.

    Oczekuję, że filtr będzie po prostu filtrował, bez wzbudzania się i innych
    atrakcji :)

    > Temat filtrów jest fajny i prosty kiedy zaczynasz się tym bawić. Potem
    > jest coraz fajniejszy, tylko coraz bardziej skomplikowany :)

    Na to wygląda :)

    > Stromy filtr to filtr pasmowy. To, co proponowałem "na dole", można też
    > użyć "na górze". Dobrocią i częstotliwością regulujesz nachylenie, tak w
    > uproszczeniu.

    Czyli filtr pasmowozaporowy (na pasmo powiedzmy ok. 22 kHz), a za nim
    odpowiednio dobrany dolnoprzepustowy, który już łagodniej wytnie wszystko
    (mocno) powyżej 22 kHz?

    > No to musisz szukać układu sterowanego DC. Można też wprost wziąć układ
    > mnożący, ale układy m.cz. są jakby trochę fajniejsze.

    Co miałby mnożyć?

    > Widzę że LM1036 wciąż można dostać, tylko niekoniecznie wiadomo co tam w
    > środku siedzi. Chociaż AVT raczej w balona chyba by nie zrobiło. Przy
    > okazji dostajesz jeszcze coś w stylu filtrów o niewielkim i regulowanym
    > nachyleniu.

    Miałbym go w tym zastosowaniu użyć do kontroli wzmocnienia przez DC (jako
    "volume control", bez filtrów)? Chyba żeby i wbudowane filtry
    zaprzęgnąć...

    --
    Pracownicy fabryki klejów, farb i lakierów wracali do domu przez
    gadający las.