    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Sat, 17 Jun 2023 00:08:53 +0200
    <f...@h...invalid>
    <u6gvgc$17l0g$1@news.icm.edu.pl>
    <8...@h...invalid>

    W dniu 2023-06-16 o 22:50, Arnold Ziffel pisze:

    > Poszedłem trochę na skróty :) Znalazłem coś takiego.
    >
    > http://sim.okawa-denshi.jp/en/OPstool.php
    >
    > Poeksperymentowałem tu trochę i fajne efekty wyszły mi przy:
    >
    > R1 = 1k
    > R2 = 1k
    > C1 = 10n
    > C2 = 4.7n
    >
    > Dobrze rozumiem, że Q wpływa na stromość filtra?

    Nie całkiem, albo raczej w pewnym zakresie i w zasadzie definicje dla
    filtrów innych niż pasmowe to taki trochę dziwny parametr, chociaż ma
    sens. Dla dwubiegunowego HPF lub LPF masz nachylenie jakie masz i tyle.
    Ale jak zwykle nie całkiem i diabeł tkwi w szczegółach. Pamiętaj, że na
    patrzymy na filtry w dziedzinie częstotliwości, ale sami widzimy ich
    działanie w dziedzinie czasu. Inaczej mówiąc - wprost widzimy jak zmieni
    się kształt sygnału. Zmieniając parametry filtru wpływasz na to jak
    będzie ten kształt zmieniany. Przejście na dziedzinę częstotliwości
    ułatwia nam widzenie pewnych rzeczy, ale ostatecznie to zmiany kształtu
    sygnału są istotne.
    Stąd też masz różne metody obliczania filtrów - chcemy osiągnąć jakiś
    cel ogólny i szczególny. Wiążą się z tym jakieś konsekwencje. Chcesz
    mieć ostrzejszy filtr - nie ma sprawy, ale będą przerzuty i łatwiejsze
    wzbudzenie. Co wcale nie musi znaczyć że efekt końcowy będzie
    nieodpowiedni. Po prostu tu musisz się zgodzić na kompromis między
    jednym i drugim i dobrać odpowiednie współczynniki. Uważnie przeczytaj
    artykuł o dobroci.

    > Czym jest damping ratio? Współczynnik tłumienia oscylacji (1 = nie ma
    > oscylacji, poniżej 1 = są jakieś oscylacje lub dzwonienie)? To pewnie to?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Damping

    Również tu powinieneś szukać:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor

    > Widzę też phase margin, ale już nie będę wypytywał, tylko doczytam :)
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_margin

    Akurat to jest dość proste, o ile zrobisz symulację w spice i obejrzysz
    wyniki. Możesz sobie wyświetlić sobie wzmocnienie układu, a od razu
    pokazuje też przesunięcie fazy, i ten zapasik od razu widać.
    Zajrzyj jeszcze tu,
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Generator_drga%C5%84

    > Widzę, że jest tam też oscillation frequency. Przy C1 = C2 pojawia się
    > "The system does not oscillate", phase margin jest nieskończony, a
    > damping ratio jest 1, czyli zakładam, że taki filtr jest bezpieczny.

    Tak.

    > Przy C1 = 10n i C2 = 4.7n mam tam 16900 Hz i damping ratio 0.686. Czy to
    > oznacza, że układ będzie generował drgania gasnące na tej częstotliwości,
    > i generalnie taka kombinacja jest do dupy i nie nadaje się dla mnie?

    Masz wyjaśnienie w artykule o dobroci. Czy to jest źle to zależy od tego
    czego oczekujesz i na co możesz się zgodzić. Temat filtrów jest fajny i
    prosty kiedy zaczynasz się tym bawić. Potem jest coraz fajniejszy, tylko
    coraz bardziej skomplikowany :)

    > Te wartości też wydają mi się OK:
    >
    > R1 = 1k
    > R2 = 1k
    > C1 = 4.7n
    > C2 = 4.7n
    >
    > Generalnie słabo to tłumi powyżej 24 kHz, ale chyba lepiej będzie, jak nie
    > będę tłumił za bardzo częstotliwości, które chcę (poniżej 24 kHz), nawet
    > kosztem wystąpienia aliasingu, niż jak wytnę wszystko za bardzo. Tam by
    > się przydał jakiś bardzo stromy filtr.

    Stromy filtr to filtr pasmowy. To, co proponowałem "na dole", można też
    użyć "na górze". Dobrocią i częstotliwością regulujesz nachylenie, tak w
    uproszczeniu.

    > Natomiast to jest symulacja dla pojedynczego filtra, a ja mam dwa w
    > szeregu.

    > No tak, ma sens. Można pokombinować. W kolejnej wersji :)
    >
    > Procka tam nie chcę, ogólnie nie chcę tam nic cyfrowego, co by mi nie
    > siało. Komputer też jest podłączony przez transformator separujący.

    No to musisz szukać układu sterowanego DC. Można też wprost wziąć układ
    mnożący, ale układy m.cz. są jakby trochę fajniejsze.
    Widzę że LM1036 wciąż można dostać, tylko niekoniecznie wiadomo co tam w
    środku siedzi. Chociaż AVT raczej w balona chyba by nie zrobiło. Przy
    okazji dostajesz jeszcze coś w stylu filtrów o niewielkim i regulowanym
    nachyleniu.

    Pozdrawiam

    DD