  • Data: 2023-06-08 20:03:47
    Temat: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-06-08 o 16:01, Arnold Ziffel pisze:

    > Hmm, założyłem, że będzie miała wystarczająco niską, a przynajmniej
    > wielokrotnie niższą od dwóch 10k połączonych równolegle.
    >
    > Na eevblog:
    >
    > https://www.eevblog.com/forum/projects/opamp-followe
    r-and-sallen-key-filter-behaving-strange/

    > zasugerowali (tak to przynajmniej rozumiem), że jak jedno wyjście (pewnie
    > IC301B) pracuje w okolicy linii zasilających, to jakimś cudem wpływa to na
    > drugie wyjście (IC301A).
    >
    > Zasugerowali dodanie 10k z tego wyjścia do masy, ale nic się nie zmieniło.

    Raczej chodzi im o to, że jest to układ w klasie AB bliżej B i stopień
    wyjściowy jest słabo polaryzowany. Dołączenie obciążenia w którąkolwiek
    stronę spowoduje że stopień wyjściowy zacznie działać w bardziej
    liniowym zakresie.

    > Nie widzę... gdzie?

    P301 -> R305 -> R304 ...

    > LM324 jest za wolny?

    Pamiętaj że wszystkie te wzmacniacze są identyczne.

    > Tylko czy jeśli problemem jest to, o czym piszą na eevblog, to jedno
    > wyjście przestanie wpływać na drugie wyjście?

    Na pewno stopień wyjściowy IC301A zacznie pracować w bardziej
    komfortowych warunkach. Czy przestanie... Nie wiem, nie wiem jaki jest
    faktycznie stopień wyjściowy tego układu, nie podejrzewam jednak żeby
    był tak kiepski jak na uproszczonych schematach.

    > Pytam, bo przerobienie tego teraz będzie trochę problematyczne i chciałbym
    > to zrobić dobrze już za pierwszym razem...

    Jeżeli układ jest w wersji SMD to wystarczy podnieść jedną nogę ;)

    > Co do polaryzacji z dzielników, to boję się, że rezystancja dzielnika może
    > wpłynąć na pracę filtra, bo przecież R304 jest częścią filtra (choć jeśli
    > równolegle do wyjścia dzielnika będzie kondensator, i R304 podłączony do
    > niego, to chyba nie powinno wpłynąć)?

    Kondensator musiałby być na tyle duży żeby stanowił pomijalnie małą
    impedancję. Tak to się mówi ;) Nawet można policzyć ;) I tam różne
    takie, bo co to znaczy pomijalnie mała? Zależy co masz do zrobienia.
    układ pomiarowy czy coś co tam byle jak, byle działało. Tak że można
    prosty temat skomplikować. Dasz 100n dla dzielnika 15k/7.5k, jak masz w
    układzie, i 10k polaryzującego wejście wzmacniacza i w jednym układzie
    będzie OK, a w innym nie. Dla wzmacniacza audio to będzie OK, w układzie
    pomiarowym może być kiepsko. I jeszcze istotne co masz na zasilaniu. Bo
    to też ma wpływ na układ. Przyjmujemy że impedancja zasilania jest
    pomijalnie mała, a to też nie jest prawda. Może są np długie ścieżki, a
    może nie ma pojemności blokującej zasilanie, albo jest kiepski
    kondensator... Albo stabilizator słaby.
    Myślę że kilka ceramicznych mikrofaradów to już będzie ok, o ile masz
    tam rzeczywiście więcej niż 3kHz... 100n też może być dobrze, ale nie
    wiem czego tak naprawdę potrzebujesz.
    Ogólnie to ltspice Twoim przyjacielem, aczkolwiek nie należy traktować
    jego wyników jako ostatecznych.

    I oczywiście może to też być źródło problemów wynikających z dużej
    impedancji ścieżek zasilania... Np zrobi się generator przez ścieżki
    zasilania. No, prosty układ, a można go s... zepsuć znaczy, na wiele
    różnych sposobów. Co wcale nie znaczy że w pierwszym podejściu nie
    zadziała poprawnie.

    > Swoją drogą, czy R305 musi być podłączony do sztucznej masy, czy może być
    > przez kondensator podłączony do prawdziwej masy? Podłączyłem tak, bo nie
    > byłem pewien.

    R305 jak najbardziej może być podłączony przez kondensator do masy,
    tylko ten kondensator musi mieć impedancję pomijalnie małą względem
    R305. Ogólnie to się tak właśnie robi, bo wtedy dla składowej stałej
    IC301C działa jako wtórnik. Oczywiście zmiana ustawienia P301 może
    spowodować zmianę niezrównoważenia, ale w tym układzie jest to pomijalne.
    Właśnie, jak tak zrobisz to rozepniesz tę nieszczęsną pętlę sprzężenia.

    Pozdrawiam

    DD