  • Data: 2020-04-29 20:38:17
    Temat: Re: Ciekawostka mikrofalowa
    Od: Irokez <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-04-29 o 18:13, Marek pisze:

    > Zabezpieczenie przed czym?

    Ten interlock jest konstrukcyjnym wynikiem spełnienia norm dotyczących
    takiego pojęcia jak Fail-Safe.
    Czyli projektując maszynę należy zgodnie z normami dokonać oceny ryzyka
    (jej obsługi/funkcjonowania) a następnie w zależności od wymaganej do
    osiągnięcia kategorii bezpieczeństwa zastosować odpowiednie środki
    techniczne/organizacyjne o odpowiedniej niezawodności i funkcji kontroli
    uszkodzenia.

    Nie wiem jak tam wygląda w normach sytuacja do sprzętu powszechnego
    użytku, ale powiedzmy jest przeprowadzana analiza ryzyka i masz dla
    mikrofali punkty:
    - porażenie prądem w wyniku dotyku
    - poddanie ciała działaniu fal e-m magnetronu

    Pierwszy punkt - obudowa blacha bo wymaga specyfika maszyny, fale
    radiowe muszą zostać. Stosujesz więc uziemienie konstrukcji i w
    instrukcji wymóg podłączenia do gniazdka elektrycznego z uziemieniem
    ochronnym.

    Drugi punkt - stosujesz obudowę blaszaną, drzwi z siatką tłumiącą fale
    radiowe (klatka Faradaya) oraz wyłącznik w drzwiach wyłączający
    magnetron w przypadku ich otwarcia i uniemożliwiający tak włączenie.
    I teraz w normach i z analizy ryzyka wynika, że wyłącznik drzwiowy
    powinien spełnić określone wymagania odnośnie wykrywania jego
    uszkodzenia/autodiagnozy aby zminimalizować ryzyko wystąpienia błędu
    jego pracy i w wyniku tego załączenia magnetronu przy otwarciu drzwiczek.

    Powstaje więc konstrukcja wyłącznika drzwi, która posiada
    "autodiagnostykę" stanu jego styków - taki oto właśnie interlock.
    Konstrukcja mechaniczna oraz sposób włączenia w układ elektryczny ma
    wykluczyć możliwość załączenia magnetronu przy jego uszkodzeniu.
    W tym wykonaniu jak widać, zamiast jednej pary styków stosujemy więc
    dwie pary styków (niższe prawdopodobieństwo uszkodzenia obu naraz) oraz
    wprowadzamy "autodiagnostykę" w postaci trzeciego styku, który zwiera
    obie linie zasilania gdy główne styki są wyłączone.
    Uszkodzi się jeden - styk diagnostyczny pośle do nieba bezpiecznik.
    Uszkodzi się drugi - no tutaj mamy jeszcze dwa styki, nic nie będzie
    widać z zewnątrz że coś nie tak. Widocznie takie rozwiązanie wystarcza.
    No ale padnie pierwszy i bezpiecznik zrobi bum.

    Jakoś tak, raczej w maszynach siedzę i nie wiem jak się ma w normach AGD
    do maszyn produkcyjnych, ale jak jesteś zainteresowany tematem to taki
    dokument przejrzyj:
    https://cdn.sick.com/media/docs/8/98/398/Special_inf
    ormation_Guide_for_Safe_Machinery_pl_IM0062398.PDF

    zdrówko

    --
    Irokez